Wymiana filtra powietrza w Renault Koleos - poradnik
- Szczegóły
Wysoki poziom czystości układu paliwowego ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy jednostki napędowej zarówno w samochodach zasilanych benzyną bezołowiową, jak i olejem napędowym. Najważniejszym elementem układu, który odpowiada za czystość paliwa jest filtr. Jego zadaniem jest skuteczne zatrzymywanie wszystkich zanieczyszczeń, które mogły trafić do komory spalania.
Efektywne działanie filtra paliwa wymaga regularnej wymiany na nowy. Warto zaznaczyć, że każdy filtr paliwa (bez względu na producenta) wyróżnia się określoną żywotnością. W tym okresie zachowuje swoje parametry. Z tego powodu nie należy wyłącznie kierować się liczbą przejechanych kilometrów, ale również czasem, który upłynął od ostatniej wymiany. Jest to szczególnie ważna informacja dla osób, które sporadycznie użytkują pojazd.
Podczas wymiany elementów układu paliwowego, w tym filtra paliwa, koniecznie należy zachować najwyższe standardy czystości. Silniki wysokoprężne są szczególnie wrażliwe na zanieczyszczone paliwo.
Sprawdzenie szczelności układu paliwowego, a co za tym idzie prawidłowej wymiany filtra paliwa odbywa się poprzez obserwację. Jeżeli połączenia nie są szczelne, wówczas paliwo będzie stopniowo wypływało z układu, np. na posadzkę garażu.
Filtr paliwa to stosunkowo niewielki element eksploatacyjny, jednak niezwykle istotny z punktu widzenia każdego pojazdu mechanicznego, zasilanego jakimkolwiek rodzajem paliwa. Ten niepozorny podzespół, który oczywiście należy cyklicznie wymieniać, służy bowiem do oczyszczania i filtracji ciekłych paliw, a także do usuwania z nich rozmaitych zanieczyszczeń stałych.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Ponadto są w stanie oczyścić paliwo z cząsteczek wody, które po dostaniu się do układu spalania może spowodować niemały kłopot. Filtry paliwa to niewielkie i niepozorne elementy eksploatacyjne w kształcie walca, w których wnętrzu znajduje się sam wkład wykonany z włókna celulozowego, poliestrowego lub sztucznego. To właśnie on odpowiada za skuteczną filtrację paliwa z wszelkich zanieczyszczeń, usuwa bowiem z paliwa zarówno nadmiar wody - bardzo niebezpiecznego czynnika dla jednostki napędowej - jak i drobinki kurzu lub związki organiczne.
Każde paliwo podczas leżakowania przechwytuje wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się we wnętrzu silosów oraz pojedynczych zbiorników i cystern. Podobnie jest po dotarciu paliwa do stacji benzynowej, gdzie zostanie wtłoczona do istniejącego systemu użytkowanego przez wiele lat. Paliwo wówczas traci swoje właściwości i staje się zabrudzone, krążą w nim drobinki stałych zanieczyszczeń, lecz także płynnych, których zupełnie nie widać gołym okiem.
W przypadku silników diesla dochodzi także kwestia samej specyfiki i charakterystyki tego paliwa. Otóż samo w sobie ze względu na proces produkcyjny jest nieco bardziej zanieczyszczone, zachodzi w nim także zjawisko wytrącania się parafiny, która nie może dostać się do komór spalania, a w zasadzie do wtrysków.
Filtry paliwa ulegają sukcesywnemu zużyciu, tracą swoje właściwości wraz z każdym pokonanym kilometrem i znacznie gorzej oczyszczają paliwo z zanieczyszczeń. Główną przyczyną wyeksploatowania filtra paliwa jest oczywiście jego zapchanie się. Filtr działa bowiem na bardzo prostej zasadzie - paliwo wraz z zabrudzeniami dostaje się do filtra, lecz na drugą stronę wkładu przedostaje się wyłącznie sam olej napędowy - zanieczyszczenia z kolei powinny osiąść na wkładzie od strony zewnętrznej.
W razie zaburzenia tego procesu następuje także degradacja pracy całego układu zasilania paliwem, co następuje w chwili, gdy filtr jest w zasadzie szczelnie oklejony dookoła zanieczyszczeniami.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Co ile wymiana filtra paliwa?
Jak się okazuje, zdania są podzielone. Producenci najnowocześniejszych filtrów oraz niektórzy producenci samochodów osobowych czy dostawczych zalecają, aby wymieniać ten podzespół co nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów - niektórzy zachęcają, aby interwał wydłużyć nawet do 100 000 km! Gdzie leży prawda? Oczywiście pośrodku.
Producenci filtrów zapewniają, że ich wyroby są trwałe i bardzo wytrzymałe, zazwyczaj jednak nie są testowane w warunkach codziennej eksploatacji, zatem podczas częstego tankowania źle magazynowanego paliwa czy podczas jazdy w szczególnie mroźnym klimacie.
Częsta wymiana filtra niesie wyłącznie same korzyści, oczywiście poza pewnym wydatkiem związanym z jego zakupem. Ten na szczęście nie jest zbyt duży - przeważnie nie wynosi więcej, niż kilkadziesiąt złotych.
Producenci samochodów, aby utrzymać gwarancję, narzucają na swoich klientów obowiązek trzymania się terminów związanych z wymianą materiałów eksploatacyjnych. Zdecydowanie tak! Naprawa defektów wynikających z błędów konstrukcyjnych bywa bardzo kosztowna, np. gdy usterce ulegnie skrzynia biegów bądź sama jednostka napędowa. Wówczas koszt jej usunięcia może wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych!
Filtr paliwa to bardzo delikatny element eksploatacyjny, dzięki któremu cały układ zasilania paliwem może pracować w prawidłowy sposób. Odpowiada za czystość paliwa oraz jego przepływ, dlatego też ważne jest, aby wymieniać go tak często, jak to możliwe. Niestety nie zawsze jest to możliwe, a już w szczególności w przypadku nieco starszych aut, których właściciele z reguły przeciągają wymianę w nieskończoność.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
Co wpływa na trwałość filtra?
Całe mnóstwo czynników, w tym przede wszystkim sama jakość paliwa oraz jego czystość. Ciecz powinna być magazynowana zawsze w sterylnych warunkach i tak samo transportowana od rafinerii, aż do stacji benzynowej.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na jakość filtra jest również sama jakość zastosowanego filtra, która powinna zawsze spełniać rygorystyczne wymogi danego producenta samochodu. Warto sięgać wyłącznie po sprawdzone i pewne artykuły, aniżeli po produkty nieznanych firm, dostępne w okazyjnej, wręcz zdecydowanie zbyt niskiej cenie. Wiele osób błędnie zakłada, że filtr, to filtr - co może w nim się różnić, aby różnica w cenie odzwierciedlała wzrost jakości? Jak się okazuje, całkiem wiele.
Nadmierne zużycie filtra paliwa, czyli tak naprawdę jego zapchanie ponad miarę, daje mnóstwo objawów. Poza wymienionym powyżej brakiem mocy oraz większym spalaniem, pod uwagę warto brać także uszkodzenia innych elementów mechanicznych danego samochodu.
Szczególnie duży problem stwarza woda, która dostaje się do wnętrza jednostki napędowej wraz z paliwem. To wysoce niebezpieczne zjawisko, przez które wnętrze silnika może korodować, gdyż nie jest zabezpieczone przed działaniem wody, nigdy bowiem nie powinna tam się znaleźć.
Innym objawem zapchanego filtra paliwa jest także zjawisko zapowietrzenia się układu, jak i awaria wtryskiwaczy czy też innych podzespołów.
tags: #wymiana #filtra #powietrza #renault #koleos #poradnik

