Wibracje Filtra Powietrza w Ford S-Max 2.0 TDCi: Przyczyny i Diagnostyka

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.

Złożoność Układów Dolotowych

Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.

Wpływ Nieszczelności na Pracę Silnika

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.

Objawy Nieszczelnego Układu Dolotowego

Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.

Przyczyny Nieszczelności

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Jednak nie tylko tak oczywiste przeszkody mogą powodować, że do cylindrów dostawać będzie się nadmiar powietrza z układu dolotowego. Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.

Diagnostyka Nieszczelności

Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy. Jak to zrobić? Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami.

Metody Diagnostyczne

  • Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik i rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu nieszczelności silnik "zaciągnie" środek, zmieniając obroty.
  • Wykorzystanie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza, wprowadź dym (np. z e-papierosa) do układu dolotowego przez przewód podciśnieniowy od serwa hamulcowego, obserwując, gdzie dym się wydostaje.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Naprawa Nieszczelności

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.

Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi. W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Przepływomierz Powietrza i Jego Rola

Przepływomierz powietrza w samochodzie - w najprostszych słowach - jest czujnikiem odpowiedzialnym za pomiar ilości powietrza trafiającego do komory spalania. Na podstawie tej wartości komputer sterujący dobiera w czasie rzeczywistym odpowiednią dawkę paliwa. Prawidłowa wartość mieszanki paliwowo-powietrznej pozwala osiągnąć optymalną moc silnika. Zaburzenie którychś z wartości powoduje zubożenie mieszanki (za duża ilość powietrza względem paliwa) lub jej wzbogacenie (za duża ilość paliwa względem powietrza).

Objawy Uszkodzonego Przepływomierza

  • Paląca się kontrolka "check engine".
  • Utrata mocy.
  • Falowanie obrotów na biegu jałowym.
  • Wibracje silnika.

Objawy awarii przepływomierza nie są jednoznaczne i ciężko samodzielnie zdiagnozować jego uszkodzenie. Popularnym patentem jest odpinanie kostki przepływomierza na zasadzie - skoro jest zepsuty to po jego odłączeniu nic się nie zmieni i da mi to pewność jego awarii. Trzeba jednak pamiętać, że uszkodzony przepływomierz nie musi oznaczać - martwy przepływomierz. Objawy podobne do awarii przepływomierza mogą wynikać np.

W celu utrzymania sprawności przepływomierza ważna jest regularna wymiana filtra powietrza. Przed wymianą przepływomierza powietrza, warto także sprawdzić stan kostki przyłączeniowej oraz przewodów elektrycznych.

Skutki Jazdy z Uszkodzonym Przepływomierzem

Poza oczywistym obniżeniem komfortu poprzez szarpanie silnika, jazda z uszkodzonym przepływomierzem może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Oprócz wspomnianego wcześniej przykładu ze spadkiem mocy w czasie wyprzedzania, uszkodzony przepływomierz może powodować nieprzewidziane gaśnięcie silnika. Pamiętajmy, że w takiej sytuacji auto traci systemy wspomagania hamulców oraz kierownicy.

Przepływomierz powietrza jest częścią, która rzadko ulega awarii. Nie ma przeciwwskazań przed montowaniem zamienników, które niejednokrotnie są o wiele tańsze od oryginalnych. Warto jednak, aby był to zamiennik renomowanego producenta. Przepływomierz nie jest częścią uniwersalną, musi być dobrany do konkretnego silnika.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

Przypadek Forda S-Max 2.0 TDCi

Ford S-Max 2.0 TDCi 163 doświadcza wibracji i poszarpywania silnika przy około 1500 obr./min, szczególnie wyraźnych na zimnym silniku i na postoju. Objawy pojawiają się niezależnie od biegu i są odczuwalne także podczas hamowania silnikiem w tym zakresie obrotów. Występują również sporadyczne nadmierne wibracje na biegu jałowym. Wstępne działania obejmowały wymianę poduszek silnika oraz planowane testy przelewowe wtryskiwaczy, które nie przyniosły poprawy. W dyskusji poruszono potencjalne przyczyny takie jak obecność pęcherzyków powietrza w przewodach paliwowych, nieszczelności wężyków podciśnienia wokół pompy paliwa oraz ewentualne problemy z przepływomierzem powietrza, jednak podmiana przepływomierza nie rozwiązała problemu. Wskazano również na możliwe usterki skrzyni biegów Powershift w automatach, choć w przypadku manualnej skrzyni problem nadal występuje.

tags: #wibracja #filtra #powietrza #ford #przyczyny

Popularne posty: