VW Filtr Powietrza do Turbiny: Rodzaje i Modyfikacje

Modyfikacje samochodu nie zawsze muszą być kosztowne, jednak drobne zwiększenie mocy silnika często wiąże się z kosztami, które należy przemyśleć. Część ulepszeń samochodu można wykonać samodzielnie, dzięki czemu jedyny koszt, jaki poniesiemy, to zakup części. Modyfikowanie samochodu ma na celu poprawienie "fabryki", co nie zawsze się udaje.

Układ Dolotowy i Jego Rola

Układ dolotowy to część osprzętu silnika, którego celem jest oczyszczenie powietrza wpadającego do silnika. Bezinwazyjna poprawa układu dolotowego to zazwyczaj działania związane z oczyszczeniem i uszczelnieniem fabrycznego układu dolotowego. Do tego można także zaliczyć wymianę wkładki filtra powietrza na sportową.

Sportowa Wkładka Filtra Powietrza

Sportowa wkładka filtra powietrza ma znacznie mniejszy opór, dzięki czemu więcej powietrza jest w stanie się przez nią przedostać mniejszym kosztem. Rozwiązanie tego typu zazwyczaj daje przyrost mocy w zakresie od 1% do 5%. Założenie filtra stożkowego do samochodu bez ówczesnego przygotowania układu ssącego zazwyczaj wiąże się z poprawą brzmienia silnika. Dźwięk pracy jednostki napędowej będzie dużo głośniejszy, ponieważ wymiana puszki filtra powietrza na stożek powoduje zmianę charakterystyki tłumienia dźwięków przez układ dolotowy.

Jak Skutecznie Poprawić Układ Dolotowy?

Aby skutecznie poprawić układ dolotowy, najpierw należy zadać sobie pytanie: jakiego wyniku oczekuję? Osoby, które chcą zwiększyć moc i osiągi, powinny skupić się na następujących elementach i czynnościach:

  • Przeprojektowanie układu dolotowego tak, aby trasa powietrza od zassania przez filtr powietrza do wtłoczenia w kolektor ssący była jak najkrótsza.
  • Przeprojektowanie punktu poboru powietrza tak, aby odległość od filtra do strony zimnej turbosprężarki była jak najkrótsza (przy dużym budżecie).
  • Odseparowanie filtra powietrza od komory silnika za pomocą ścian grodziowych, aby ograniczyć zasysanie gorącego powietrza spod maski.
  • Wymiana turbosprężarki na turbo hybrydowe lub na większą turbosprężarkę.
  • Dobór intercoolera o odpowiedniej pojemności, aby powietrze tłoczone do silnika było zawsze bardzo zimne.
  • Zastosowanie rur łączących filtr, turbo, intercooler i przepustnicę, które powinny być możliwie proste (im mniej kolanek i zagięć, tym mniej zaburzeń w przepływie powietrza).
  • Rozważenie instalacji zmodyfikowanej przepływki i przepustnicy. Większa średnica przepustnicy pozwala na przepuszczenie więcej powietrza bez zaburzania przepływu.
  • Wymiana kolektora ssącego.

Po zastosowaniu high-endowego układu dolotowego warto udać się do tunera, który przygotuje mapę wtrysku pod zastosowane rozwiązania. Pełna modyfikacja dolotu jest drogą zabawą, przy czym pozwala na uzyskanie bardzo dużych przyrostów mocy. Wsparcie modyfikacji dolotu poprzez wymianę pompy paliwa na sportową oraz wymiana wtryskiwaczy paliwa na sportowe pozwoli na dalsze wzrosty mocy silnika.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana przewodu turbiny Volvo XC90

Rola Filtra Powietrza

Filtr powietrza w silniku spalinowym jest pierwszą i ostatnią linią obrony przed zanieczyszczeniami obecnymi w powietrzu. Filtr ten ma za zadanie wyłapywać wszelkie elementy stałe, dzięki czemu nie dostaną się one do turbosprężarki a później do komory spalania. Obecność filtra w dobrej kondycji jest więc zapewnieniem długiej i bezproblemowej pracy jednostki napędowej i jej osprzętu. Część właścicieli samochodów poszukuje jednak rozwiązań, które pozwolą podnieść moc samochodu.

Czy Stosowanie Sportowych Filtrów Powietrza Jest Bezpieczne?

Większość sportowych filtrów powietrza ma postać grzybka lub stożka. Filtry te zazwyczaj zrobione są ze specjalnego materiału pokrytego olejkiem, dzięki czemu takie rozwiązanie jest w stanie wyłapywać wszelkie zanieczyszczenia - nawet te najdrobniejsze. Innym rodzajem filtrów sportowych są tak zwane wkładki, które są zrobione na kształt oryginalnych filtrów powietrza.

Filtr Oryginalny vs. Filtr Sportowy

Oryginalne filtry powietrza są wkładkami przystosowanymi do montażu w puszce obecnej w układzie dolotowym. Wkładki te są wykonane z papieru, przez co znakomicie filtrują powietrze z wszelkich zanieczyszczeń takich jak kurz, piasek i pył zawieszony. Problemem tego rozwiązania jest natomiast to, że filtry te potrafią się szybko zatykać - zwłaszcza jeśli regularnie jeździmy po bezdrożach. Filtry sportowe natomiast, niezależnie od tego czy są w postaci wkładki czy stożka, są wykonane z materiału porowatego pokrytego olejem. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w autach, które jeżdżą w dobrych warunkach. Filtry tego typu są średnim rozwiązaniem w autach, które często spotykają się z bezdrożami i kurzem. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju filtrów jest fakt, że są one elementami długowiecznymi. Filtry sportowe nadają się do czyszczenia, przez co ich możliwy przebieg można liczyć w setkach tysięcy kilometrów (zakładając, że poprawnie o niego dbamy). Filtry sportowe należy dokładnie oczyszczać raz na rok, lub co 20 tysięcy kilometrów.

Sportowy filtr powietrza pełni taką samą rolę, jak zwykły filtr papierowy. Zastosowanie sportowego filtra powietrza ma jednak również ciemną stronę. Zapomniany i zaniedbany filtr jest w stanie przepuszczać drobinki kurzu, które wpadając do turbosprężarki mają tendencję do dostawania się do zespołu wirującego, gdzie są w stanie zatrzeć wał turbosprężarki. Ponadto, wtłoczenie brudnego powietrza do komory spalania zazwyczaj oznacza połączenie się kurzu i pyłu z filtrem olejowym, co w dłużej perspektywie czasu może doprowadzić do zatarcia się łożysk ślizgowych w silniku lub turbosprężarce.

Zasady Eksploatacji Filtrów Powietrza

Najważniejszą czynnością, jakiej absolutnie nie wolno robić, to czyszczenie zwykłego filtra powietrza. Filtry papierowe są jednorazówkami, których nie wolno czyścić. Nie można również pomijać interwałów wymiany filtra. Wiele nowych samochodów ma w instrukcji podane, żeby filtr wymieniać co 40 czy nawet co 60 tysięcy kilometrów. Z własnego doświadczenia wiemy, że stosowanie się do tych “zaleceń” zazwyczaj kończy się awarią silnika. Aby jednostka napędowa była zdrowa, filtr powietrza, filtr oleju i olej silnikowy należy wymieniać minimum raz do roku. Mało to, jeśli często jeździmy w warunkach, gdzie w powietrzu jest dużo pyłu zawieszonego, to warto do filtra zaglądać częściej. Sportowy filtr powietrza należy regularnie sprawdzać, ponieważ jest on mniej odporny na zanieczyszczenia od filtra papierowego.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

tags: #vw #filtr #powietrza #do #turbiny #rodzaje

Popularne posty: