Silnik BSE: Przewód Filtra Powietrza i Odpowietrzanie Skrzyni Korbowej

W starszych silnikach BGU występował przewód doprowadzający powietrze od filtra do króćca przy szyjce wlewu oleju. Ten przewód dostarczał świeże powietrze do odpowietrzania skrzyni korbowej. Natomiast w silniku BSE taki przewód nie jest widoczny. Powstaje pytanie, gdzie on jest umiejscowiony.

Ponadto, w okolicy początku kolektora dolotowego, za przepustnicą, znajduje się element przypominający małą, okrągłą, płaską puszkę, która w używanych silnikach często jest zaolejona. Co to jest i za co odpowiada?

Etka podaje, że w tym silniku odpowietrzanie idzie od dołu silnika, ale u niektórych użytkowników również tego brakuje. Dodatkowo, dekielek oznaczony na żółto na ilustracjach również bywa zaolejony.

Odpowietrzanie Skrzyni Korbowej i Zawór Nadciśnieniowy

Czy element oznaczony na żółto to odpowietrzanie skrzyni korbowej, a element oznaczony na czerwono to odpowietrzanie części zaworowej? W silniku BSE odma jest zbudowana w specyficzny sposób. Niektórzy użytkownicy zauważają delikatne przypalanie oleju podczas jazdy, co skłania do sprawdzenia stanu odmy dla spokoju.

Warto zwrócić uwagę, że w silniku BSE rurki oznaczonej numerem 18 w dokumentacji (ETKA) może brakować. Układ odpowietrzania może być skonfigurowany inaczej niż przedstawia to schemat.

Przeczytaj także: Co zamiast filtra powietrza w silniku zaburtowym 2T?

Element okrągły, o złotawej barwie, znajdujący się po prawej stronie od korka oleju, to zawór nadciśnieniowy kolektora dolotowego. Działa on jako bezpiecznik, który ma się otworzyć przy nagłym wzroście ciśnienia, aby nie uszkodzić kolektora. Jeśli ten zawór jest zaolejony, może to oznaczać, że z odmy przedostaje się tam dużo oleju, co potencjalnie może być jedną z przyczyn zużycia oleju.

Zaolejony zawór bezpieczeństwa chroni dolot, a nie skrzynię korbową, w której powinno panować podciśnienie. Niemniej jednak, poza zaolejeniem, nie stanowi on źródła poważnych problemów, w przeciwieństwie do niektórych innych samochodów.

Wewnątrz zaworu można dostrzec coś w rodzaju zaworka.

Diagnostyka Uszkodzonej Odmy

Jak rozpoznać, czy odma jest uszkodzona?

  • Czy słychać "siorbanie" po odkręceniu korka wlewu oleju?

Problemy z Uszczelkami Kolektora Sssącego i Wodą pod Korkiem Oleju

Częstym problemem zgłaszanym przez użytkowników jest gromadzenie się kropli wody pod korkiem wlewu oleju oraz podrygiwanie auta na wolnych obrotach. Czy za te objawy mogą odpowiadać uszczelki kolektora ssącego?

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Wymiana uszczelek kolektora ssącego, uszczelki pokrywy zaworów, rurki od bagnetu oleju, oleju, termostatu i czujnika temperatury może być powiązana z pojawieniem się wody pod korkiem wlewu oleju oraz sporadycznymi drganiami na wolnych obrotach. Ważne jest, aby upewnić się, że mechanik prawidłowo uszczelnił kolektor ssący podczas wymiany uszczelek.

Krople wody nie są płynem chłodniczym, ponieważ płynu chłodniczego nie ubywa, a same krople są bez smaku. Auto dogrzewa się prawidłowo, więc niedogrzanie silnika nie jest przyczyną problemu.

Nieszczelność kolektora ssącego może powodować problemy na wolnych obrotach. Krople wody pojawiają się po każdej jeździe, a najwięcej gromadzi się, gdy auto stygnie. Jeśli wtryski nie były sprawdzane, warto to zrobić.

Opary wody w gazach spalinowych w silniku to zjawisko normalne. Odma odpowiada za skraplanie oparów olejowych i kierowanie ich ponownie do silnika.

Warto zwrócić uwagę na odparowalność oleju (NOACK). Im niższy procent, tym mniejsza odparowalność. Olej o niskiej wartości NOACK jest odpowiedni do tego silnika.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Uszkodzony Parownik Gazu i Odma

Czy uszkodzony parownik gazu może mieć wpływ na zbieranie się wody pod korkiem oleju? Woda może przedostawać się do komory spalania, ale nie powinna dostawać się do magistrali olejowej.

W silniku 1.6 BSE odma to rura idąca od filtra powietrza do przepustnicy. Częstym problemem jest pękanie węża idącego spod korka wlewu oleju. Może to być spowodowane zbyt dużym ciśnieniem w układzie. Krótka rurka od wlewu oleju idąca do rury ssącej przed przepustnicą to właśnie odma. Na końcu połączenia tej krótkiej z dużą rurą znajduje się separator oleju. Jeśli z tej krótkiej rurki cieknie, to odma może być zawalona "masłem" i wymaga czyszczenia.

Zimą odma często się zapycha w chłodne i wilgotne dni.

System Powietrza Wtórnego

Podczas rozruchu zimnego silnika powstaje duża ilość emisji. Aby zapewnić wystarczającą ilość tlenu do reakcji katalitycznej, do strumienia spalin doprowadzane jest dodatkowe powietrze. System powietrza wtórnego jest wyłączany po około 100 sekundach. Powietrze wtórne może być doprowadzane aktywnie lub pasywnie.

Problemy z Sondą Lambda

W przypadku wystąpienia błędu czujnika powietrza (np. w Octavii 2) mechanik może sugerować wymianę sondy lambda. Dziurawa sonda lambda może być przyczyną problemów. Można jeździć z uszkodzoną sondą lambda przez kilka dni, ale silnik może falować lub nawet przygasać.

Warto sprawdzić, czy sonda pracuje prawidłowo. W silniku bez przepływomierza rura przed przepustnicą ma znikomy wpływ na pracę silnika.

tags: #silnik #bse #przewód #filtra #powietrza #wymiana

Popularne posty: