Buczenie silnika 1.6 HDI po wymianie filtra powietrza - możliwe przyczyny
- Szczegóły
Po wymianie filtra powietrza w silniku 1.6 HDI, niektórzy kierowcy mogą doświadczyć niepokojącego buczenia. Zazwyczaj takie buczenie ma związek z oporami zasysanego powietrza i słychać jak dochodzi z obudowy filtra powietrza.
Warto sprawdzić kilka potencjalnych przyczyn takiego stanu rzeczy. Poniżej przedstawiamy możliwe powody takiego zachowania silnika:
Nieszczelność w układzie dolotowym
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy.
Jak sprawdzić nieszczelność?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Przeczytaj także: Filtr powietrza: czy warto wymieniać w skuterze?
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Diagnostyka w warsztacie samochodowym
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.
Usuwanie nieszczelności
Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.
Inne możliwe przyczyny
- Filtr siatkowy "snow screen": Sprawdź, czy na dolocie do obudowy filtra powietrza jest zamontowany filtr siatkowy zwany "snow screen". Upewnij się, że jest drożny i nie zawalony zanieczyszczeniami.
- Turbosprężarka: Buczenie może być związane z pracą turbosprężarki, szczególnie przy wyższych obrotach.
- Układ wydechowy: Sprawdź stan układu wydechowego, w tym złącze elastyczne (plecionkę).
- Poduszki silnika: Uszkodzone poduszki silnika mogą powodować przenoszenie drgań i hałasu do kabiny.
- Pompka paliwa: Na tą chwilę jestem coraz bardziej przekonany co do kończącej się pompy oleju.
- Alternator: Miałem to samo podejżenie co do alternatora.
- Popychacze zaworowe: Buczenie może być spowodowane przez zużyte popychacze zaworowe, zwłaszcza w silnikach z większym przebiegiem.
- EGR: Dolot ma wyliczone tłumienie pod pracę z działającym EGR, jak go zaślepisz to będzie tłumił znacznie gorzej bo przepływ jest dużo większy. Jak przymykasz klapę gaszącą to przepływ zbliża się do poziomu z działającym EGR i dolot cichnie.
Dodatkowe porady
- Spróbuj uruchomić silnik bez filtra powietrza i sprawdź, czy buczenie ustąpi. Jeśli tak, problemem może być sam filtr lub obudowa filtra.
- Zwróć uwagę na warunki atmosferyczne. Niektórzy kierowcy zauważają, że buczenie nasila się wraz ze wzrostem temperatury i wilgotności powietrza.
Pamiętaj, że diagnostyka i naprawa silnika powinna być przeprowadzana przez doświadczonego mechanika. W przypadku braku pewności co do przyczyny buczenia, warto skonsultować się ze specjalistą.
Przeczytaj także: Silnik gazowy dławi się przy wysokich obrotach
Przeczytaj także: Komunikat "Antipollution Fault" w C5 po wymianie filtra powietrza
tags: #po #wymianie #filtra #powietrza #1.6 #hdi

