Czym Zastąpić Filtr Powietrza w Silniku Zaburtowym 2T
- Szczegóły
Użytkownik zgłasza problem z silnikiem zaburtowym Johnson 4km (model J4BRCIC), który przestał działać podczas pływania. Podczas próby odpalania, silnik raz na jakiś czas mocno strzeli w wydech i tyle.
Możliwe Przyczyny Awarii
Po sprawdzeniu świec, gaźnika i dostarczania paliwa, zauważył wydobywający się olej z układu wydechowego. Użytkownicy sugerują sprawdzenie kompresji, uszczelki pod głowicą oraz poziomu paliwa w gaźniku. W trakcie dyskusji podano, że brak uszczelki w gaźniku może powodować problemy z działaniem silnika.
Uszczelka Pod Głowicą
Przyczyną awarii silnika może być uszkodzona uszczelka pod głowicą. Po wymianie uszczelki silniczek powinien palić od szarpnięcia. Okazuje się że przy odkręceniu wyleciał mi kawałek uszczelki , jednak chyba to uszczelka.
Gaźnik
Inną potencjalną przyczyną jest gaźnik. Po prostu chodziło mi o to że pierdoła potrafi wyskoczyć i jak się ma odrobinę pojęcia to eliminując kolejne elementy da się uratować wypad. Sam piszesz ze w serwisie jest ok, a w pływaniu zonk. Użytkownicy forum sugerują czyszczenie ultradźwiękowe gaźnika jako skuteczną metodę. Tyle śmieci co wyciągnąłem podczas czyszczenia to starczyłoby dla trzech silników, a wedle sprzedawcy silnik był serwisowany w dobrym ponoć serwisie także ten tego ...
Ja bym stawial na gaznik! Z czasem przerwy zagescily sie do kilku razy na plywanie. Czyszczenie ultradzwiekowe sie klania.
Przeczytaj także: Proces filtracji krwi w organizmie
Diagnostyka i Naprawa
Aby zdiagnozować problem, warto sprawdzić następujące elementy:
- Poziom paliwa w gaźniku
- Kompresję silnika
- Stan uszczelki pod głowicą
- Czystość gaźnika
Czyszczenie Gaźnika
Jeśli masz o tym pojecie to najlepiej wykręcić gaźnik z silnika (uwaga tam jest podkładka, lepiej jej nie uszkodzić bo będą problemy), wykręcić dysze, wszystko dokładnie przedmuchać sprężarka, obmyć dokładnie gaźnik benzyną ekstrakcyjną używając do tego pędzelka i przedmuchać. Trzeba uważać aby czegoś nie pogubić i na koniec skręcić wszystko tak jak było.
Co do czyszczenia to płyn do czyszczenia gaźników (ew do czyszczenia hamulców czasami używam), rozkręcam tylko tyle by się dostać do środka (komora pływakowa, pływak, iglica) i myję. Dysze wykręcam wyłącznie w sytuacji gdy coś się złego dzieje.
Uszczelniacze
Kolego a w którym miejscu są te uszczelniacze? bo spuściłem olej i faktycznie jest rzadki ale koloru kawy z mlekiem.
Zakup Używanego Silnika - Na Co Zwrócić Uwagę?
Jeżeli zastosujesz się do poniższych rad, kupno niewłaściwego silnika możesz praktycznie wykluczyć - nawet jeśli trafisz na zawodowego handlarza-oszusta. Ale musisz się do tego odpowiednio przygotować - tak, aby suma kosztów zakupu i eksploatacji była minimalna. Pamiętaj, że w koszt zakupu wchodzą też wydatki na podróże związane z oglądaniem kandydatów.
Przeczytaj także: Poradnik czyszczenia filtra Stihl MS 290
Zanim jednak rozpoczniesz wycieczki, przygotuj właściwe narzędzia - wszystkie z nich wykorzystasz później na jachcie. Znajdź w internecie kilka (6-8) silników spełniających twoje wymagania to jest: długa kolumna (musi być), śruba uciągowa, zmiana biegów w rumplu (miłe - ale niekonieczne), raczej nie malowana obudowa. Niniejszy opis dotyczy silnika dwusuwowego starszego typu pochodzącego ze szlachetnej stajni - nie gardź nimi, mają dużo zalet.
Zadzwoń do właściwych serwisów i poproś o rozmowę z mechanikiem mającym minimum 40-45 lat. Spytaj o typowe usterki oraz dostępność następujących części zamiennych dla wybranych przez Ciebie silników: przerywacz i cewka zapłonowa (ewentualnie oświetleniowa), cewka iskrownika (o ile nie jest zintegrowana z zapłonową), pierścienie tłokowe (w nominale), wirnik pompy wodnej, membrana i zaworki pompy benzynowej, łożyska przekładni dolnej, komplet uszczelek, w tym uszczelka pod głowicę.
Umów się z oferentem uprzedzając go, że silnik ma być zimny w chwili twojego przyjazdu. Na miejscu będziesz potrzebował około 30-40 litrów zimnej wody w beczce, około 2 litrów paliwa w zbiorniku, Około 0,5 litra oleju do napełnienia spodziny.
W pierwszym kroku sprawdź czy obudowa ma oryginalny lakier - o wyglądzie stosownym do wieku i opowieści właściciela o jego eksploatacji. Nienaganny lakier jest podejrzany tak samo, jak świeże naklejki firmowe. Jeśli podejrzewasz, że silnik był malowany, wyciągnij poprzeczkę ustalającą jego pochylenie i zbadaj połączenia gumowych elementów z metalem.
Pokręć kołem zamachowym - bez włączonego biegu. Powinno się obracać bez żadnych zacięć - z wyraźnym oporem kompresji przed górnym, zewnętrznym zwrotem tłoka. Jednak opór musi być na tyle mały, aby dał się pokonać ręką przy bardzo powolnym kręceniu.
Przeczytaj także: Zastosowania wody destylowanej i wodociągowej
Teraz dokonamy dokładnych oględzin silnika. Zatem wykręć i obejrzyj świecę. Jeśli jest nowa - bez śladu pracy - to niedobrze, gdyż oznacza to konieczność wydłużenia testu pracy do co najmniej pół godziny z włączonym biegiem. Jeśli jest okopcona - problem może być z rozregulowanym gaźnikiem lub za niskim ciśnieniem sprężania.
Wykonaj pomiar ciśnienia sprężania. Wsadź końcówkę sondy do otworu świecy, w tym czasie Twój pomocnik powinien kilkakrotnie energicznie pociągnąć za linkę rozruchową. Ciśnienie sprężania (pamiętaj - silnik jest zimny) powinno odpowiadać nominalnemu, które wyczytałeś z książki serwisowej
Teraz sprawdź iskrę - szczelina na świecy musi być zgodna z instrukcją. Sprawdź ją szczelinomierzem.
Tabela: Ocena Stanu Silnika na Podstawie Ciśnienia Sprężania
Ciśnienie Sprężania (bar) | Stan Silnika |
---|---|
Mniej niż 7-8 | Złom |
10,5-12,5 | Bardzo dobry |
Powyżej 12,5 (spada) | Oszustwo (dodany olej) |
Powyżej fabrycznego (stałe) | Mocno przegrzany, obniżona głowica |
Jeżeli silnik ma klasyczny przerywacz - sprawdź przez lupę (latarka, lusterko dentystyczne) stan jego styków. Są czyste i gładkie? W porządku. Mają wyraźne czarne wżery? Silnik odsłużył już swoje lub pracował długo z uszkodzonym kondensatorem.
Teraz jeszcze sprawdzimy gaźnik. Wyczuwalny luz na panewkach przepustnicy - trzymaj się z dala od tego egzemplarza - silnik za chwilę będzie dogorywał. Nie ma luzu - obejrzyj przez lupę czołowe powierzchnie mosiężnych lub brązowych panewek osi przepustnicy. Muszą być gładkie.
Na koniec oglądania gaźnika - odkręć dolną śrubę spustową podstawiając pod otwór filtr od kawy. Jeżeli znajdziesz w paliwie dziwnie czerwone płytki (około 0,1 mm każda), to znaczy że silnik był eksploatowany na zbiorniku zewnętrznym bez filtra wpiętego w linię paliwową.
Teraz, gdy silnik opowiedział Ci już statycznie swoją historię - pozwól mu dla siebie zagrać. Nalej wody do wiadra, które przywiozłeś i wsyp do niego drobno posiekany (żeby nie uszkodzić śruby) lód z lodówki turystycznej. W jakim celu? Czy myślisz, że przesadzam?
Silnik pracuje gładko na wolnych obrotach. Wrzuć bieg do przodu i delikatnie dodaj gazu. Termometrem sprawdzaj temperaturę wody wylotowej. Powinna zawierać się po ustabilizowaniu termicznym silnika w granicach 47-52 stopni (dla silników przystosowanych do pracy na morzu) oraz 70-75 stopni dla silników przeznaczonych na wody słodkie.
tags: #czym #zastąpić #filtr #powietrza #silnik #zaburtowy