Podciśnienie w Układzie Dolotowym VW Polo: Schemat, Diagnostyka i Rozwiązywanie Problemów
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczana do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.
Wartości Podciśnienia w Kolektorze Sącym
Jaka powinna być wartość podciśnienia w kolektorze ssącym podczas pracy silnika na biegu jałowym, dotyczy VW Polo czy Lupo z silnikiem 1.0MPI? VAG wskazuje 380-400 mbar. Jak dodajesz gazu, to spada poniżej 300 mbar.
Podczas pracy na biegu jałowym, VAG może wskazywać wartości w granicach 380-400 mbar. Przy dodawaniu gazu wartość ta spada poniżej 300 mbar. Wartości te są zależne od stanu silnika, szczelności układu tłok-cylinder i szczelności zaworów w pozycji zamknięcia, czystości filtra powietrza oraz ciśnienia atmosferycznego.
Podsumowując:
- Przy wyłączonym silniku: 1000 mbar.
- Podczas pracy na biegu jałowym: około 400 mbar.
Wartość poniżej np. 300 mbar (czyli większe podciśnienie) będzie oznaczała utrudniony dopływ powietrza, np. przytkany katalizator. Wartość powyżej np. 500 mbar (czyli mniejsze podciśnienie) będzie oznaczało np. nieszczelność, przez co dostaje się dodatkowe powietrze do kolektora ssącego, co powoduje w konsekwencji wzrost obrotów silnika lub jego falowanie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Dla silnika Skody Fabii 1.0 książka serwisowa podaje 300-550 mbar, a dla 1.4 - 350-600 mbar.
Objawy Nieszczelności w Układzie Dolotowym
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki.
Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Przyczyny Nieszczelności
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.
Diagnostyka Nieszczelności
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy.
Domowe Sposoby Diagnostyki
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
Profesjonalna Diagnostyka
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie.
Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność.
Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.
Naprawa Nieszczelności
Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie.
W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju.
Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.
Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.
tags: #podcisnienie #do #filtra #powietrza #polo #schemat