Filtr powietrza Honda Civic i zasada działania podciśnienia
- Szczegóły
W nowoczesnych samochodach, w Civicu pewnie też bak paliwa po zakręceniu jest względnie szczelny, tak aby dbać o środowisko i nie wypuszczać zbyt dużo par paliwa w eter.
Z baku wychodzą trzy przewody paliwowe (nie tak jak z mojego Dużego Fiata jeden) paliwowy zasilający, paliwowy powrotny i przewód odprowadzenia par paliwa. Ten ostatni ma za zadanie przeprowadzić przez filtr węglowy opary z baku i odprowadzić je do kolektora dolotowego aby uległy spaleniu, ot cała filozofia.
MAP Sensor to czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze. Jego zadaniem jest dostarczanie informacji na temat pracy jednostki napędowej.
A konkretniej: pewnego wąskiego zakresu informacji, ponieważ czujnik MAP Sensor to tylko jeden z wielu elektronicznych elementów, które są elementami nowoczesnych silników. Jest to ważny i stosunkowo tani komponent, który cieszy się sporym zainteresowaniem kierowców.
Dziś motoryzacja to nieustanna współpraca mechaniki oraz elektroniki. Zadaniem czujników i sterowników elektronicznych jest kontrola pracy części mechanicznych, natomiast omawiany czujnik MAP Sensor jest odpowiedzialny za prawidłową pracę silnika.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Choć nadal zdarzają się kierowcy, którzy uważają elektronikę w samochodach za zło konieczne, to nie da się ukryć, że zdecydowanie ułatwia ona diagnostykę pojazdu oraz usprawnia funkcjonowanie samochodu.
Dzięki niej możliwe jest szybsze zlokalizowanie usterki i zapobieżenie poważniejszym awariom. To właśnie elektronika wydłuża żywotność części mechanicznych!
Co to jest MAP Sensor?
MAP Sensor (z angielskiego Manifold Absolute Pressure Sensor) to czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym jednostki napędowej. Precyzyjnie mierzy ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym i przesyła te informacje do sterownika.
Pierwsze takie czujniki funkcjonują w samochodach od ponad 20 lat. Czujnik MAP Sensor jest następcą przestarzałych czujników nadciśnienia i podciśnienia w kolektorze.
Jego zaletami są większa precyzja i pomiar niezależny od wartości ciśnienia atmosferycznego.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Jak działa czujnik MAP Sensor?
Chcesz dowiedzieć się, jak działa czujnik MAP Sensor? W przeciwieństwie do wspomnianych systemów starszego typu, MAP Sensor przeprowadza pomiar niezależnie od aktualnych wskazań barometru. Stąd informacja o tym, że czujnik mierzy ciśnienie bezwzględne.
Mamy zatem do czynienia z bardzo dokładną informacją o warunkach panujących w układzie. Do czego służą te informacje? Ciśnienie w kolektorze informuje o obciążeniu jednostki napędowej.
Do wyjaśnienia pracy systemu MAP Sensor potrzebne jest wcześniejsze wyjaśnienie działania kolektora dolotowego wyposażonego we wspomniany czujnik. Podciśnienie w kolektorze bezpośrednio oddziałuje na cienką silikonową membranę tylko z jednej strony - zewnętrznej.
Na membranie znajdują się cztery mierniki naprężenia. Druga strona membrany skierowana jest do hermetycznego wnętrza komory silnika, w którym panuje podciśnienie referencyjne.
MAP Sensor mierzy ciśnienie bezwzględne, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie znacznie dokładniejszych wyników. W jaki sposób odbywa się ten pomiar? To dość proste - czujnik porównuje zmierzoną wartość do referencyjnej, panującej w komorze silnika.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Uzyskane dane system MAP Sensor przekazuje do sterownika, który dba o prawidłowe parametry pracy układu napędowego.
Prawidłowe działanie czujnika zapewnia płynną pracę jednostki napędowej, jednak w przypadku jego uszkodzenia i braku reakcji ze strony kierowcy może dojść do większej awarii.
Jak zdiagnozować problemy z czujnikiem?
Największym wrogiem czujnika MAP Są zanieczyszczenia. Brak szczelności w układzie dolotowym zawsze niekorzystnie wpływa na jego pracę, a w konsekwencji powoduje awarię.
Dlaczego MAP Sensor jest tak istotny? Wszystkie nieprawidłowości w obliczeniu właściwej proporcji powietrza i paliwa, aby zapewnić silnikowi odpowiednią mieszankę, powodują, że silnik przestaje pracować prawidłowo.
Niestety, jest to czynności, których nie przeprowadzisz w przydomowym garażu. Do diagnostyki czujnika MAP potrzebne będą oscyloskop i multimetr.
Proces rozpocznij od sprawdzenia napięcia zasilania. Odłącz zapłon i wyciągnij wtyczkę z czujnika. Zmierz napięcie pomiędzy biegunem ujemnym akumulatora a zaciskiem zasilania.
Starannie sprawdź również wszystkie połączenia ze sterownikiem silnika. Kolejny pomiar, który musisz wykonać, to sprawdzenie rezystancji pomiędzy zaciskami MAP Sensora.
Przyłącz oscyloskop do masy i przewodu sygnałowego sterownika silnika. Zdemontuj rurę podciśnieniową i przyłącz pompę.
MAP Sensor do wymiany?
Powyżej opisaliśmy jak sprawdzić MAP Sensor. Po diagnostyce niezbędne będą jeszcze naprawa podzespołu, montaż i testy. Na szczęście same czujniki ciśnienia w kolektorach dolotowych zazwyczaj nie są drogie.
Jak oszukać MAP Sensor?
To pytanie zadają sobie fani tuningu - dla nich MAP Sensor bywa przeszkodą w zwiększeniu osiągów jednostki napędowej. Zapytaliśmy mechaników i specjalistów od tuningu, jak oszukać MAP Sensor. Jakie uzyskaliśmy odpowiedzi?
- Pomiędzy wyjściem MAP Sensora i masą umieszcza się rezystor. Taka modyfikacja powoduje, że podawany do sterownika pomiar jest zaniżony. Skutek? Informacja o tym, że ciśnienie doładowania jest niskie, powoduje jego automatyczne zwiększenie.
- Jaki jest efekt takiej zmiany? Wyższe ciśnienie doładowania daje wyższą moc na pełnym zakresie obrotów. W tej modyfikacji zamiast rezystora stosujemy diodę Zenera z napięciem w zakresie od 4,5 do 4,7 V.
- Umieszczona pomiędzy wyjściem sensora MAP i masą również fałszuje dane z pomiaru ciśnienia. Dzieje się tak z tego powodu, że dioda blokuje pomiar na określonym poziomie.
Zastosowanie diody Zenera ma tę zaletę, że można zaprogramować wartości, które będą podawane do sterownika.
Modyfikacje pracy czujnika MAP nie są obojętne dla jednostki napędowej i układu wtryskowego. Konsekwencje bywają kosztowne, a niekiedy nawet niebezpieczne!
Jednym z problemów jest to, że mieszanka w cylindrze zapala się w niewłaściwym momencie. Przestrzegamy przede wszystkim przed samodzielnie wykonywanymi modyfikacjami silnika.
Trzeba pamiętać, że wszystkie nieprawidłowości w działaniu czujnika MAP Sensor wpływają bezpośrednio na pracę silnika, więc regularna wymiana tego komponentu na nowy jest wskazana.
Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym zapewnia płynną pracę silnika. Informacje, które przekazuje do sterowników, zapewniają odpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej.
To bardzo ważne z punktu widzenia komfortu kierowania samochodem, ale również bezpieczeństwa. Bez względu na to, jaki manewr aktualnie wykonujesz, jednostka napędowa zareaguje zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.
Wielu mechaników o każdą nieprawidłowość w działaniu układu paliwowego oraz zapłonowego obwinia MAP Sensor i zaleca jego wymianę „w ciemno”.
Objawy uszkodzenia MAP Sensor
Manifold Absolute Pressure Sensor to czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym. Najczęstszą oznaką będzie zapalona kontrolka „check engine”, ale są również inne objawy. Udaj się do diagnosty, jeśli zauważasz następujące objawy:
- spadek mocy silnika,
- zwiększone zużycie paliwa,
- szarpanie podczas przyspieszania,
- tzw. nieuzasadnione zmiany obrotów na jałowym biegu
Zamontowanie rezystora lub diody Zenera pomiędzy masą a wyjściem czujnika MAP Sensor powoduje zaniżenie wyników pomiaru ciśnienia w układzie.
W tej sytuacji sterownik ECU podaje mieszankę o wyższych parametrach. Zwiększanie mocy silnika tymi sposobami powoduje, że mieszanka może zapalić się w niewłaściwym momencie.
tags: #filtr #powietrza #honda #civic #podcisnienie #zasada

