Seat 1.4: Problemy z Podciśnieniem w Układzie Dolotowym i Schemat do Filtra Powietrza
- Szczegóły
Wielu użytkowników samochodów marki Seat, szczególnie z silnikami 1.4, spotyka się z problemami związanymi z układem podciśnienia. Nieszczelności w tym układzie mogą prowadzić do spadku mocy, falowania obrotów, a nawet uszkodzenia silnika. Artykuł ten ma na celu przybliżenie tematu podciśnienia w układzie dolotowym, ze szczególnym uwzględnieniem schematu podciśnienia do filtra powietrza, objawów nieszczelności oraz metod diagnostyki i naprawy.
Układ Podciśnienia - Kluczowy Element Pracy Silnika
Odpowiednia ilość powietrza dostarczana do cylindrów jest jednym z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.
Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.
Objawy Nieszczelności w Układzie Dolotowym
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
Przeczytaj także: Gdzie Znajduje Się Filtr Powietrza w Ibiza?
Do najczęstszych objawów nieszczelności w układzie dolotowym należą:
- Falujące obroty na biegu jałowym, zwłaszcza na zimnym silniku.
- Spadek mocy, szczególnie odczuwalny przy wyższych prędkościach.
- Problemy z odpalaniem silnika.
- Zwiększone zużycie paliwa.
- Dławienie się silnika podczas przyspieszania.
- Świecąca się kontrolka "check engine".
Przyczyny Nieszczelności w Układzie Dolotowym
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach.
Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza. Jednak nie tylko tak oczywiste przeszkody mogą powodować, że do cylindrów dostawać będzie się nadmiar powietrza z układu dolotowego. Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.
Diagnostyka Nieszczelności w Układzie Dolotowym
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy.
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Ibiza 2006?
- Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik i rozpyl środek (np. sprej do wspomagania rozruchu) nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu nieszczelności silnik "zaciągnie" środek, co spowoduje zmianę w pracy silnika.
- Wykorzystanie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza zakryj szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym (np. z e-papierosa). Obserwuj, gdzie dym wydostaje się na zewnątrz.
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe.
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.
Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.
Naprawa Nieszczelności w Układzie Dolotowym
Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju.
Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Seat Altea FR?
W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.
Schemat Podciśnienia do Filtra Powietrza w Seat 1.4 - Gdzie Szukać Informacji?
Dokładny schemat podciśnienia do filtra powietrza w Seat 1.4 może różnić się w zależności od konkretnego modelu i rocznika. Najlepszym źródłem informacji w tym przypadku jest:
- Dokumentacja techniczna pojazdu: Instrukcja obsługi, książka serwisowa lub schematy dostępne w serwisach online (np. ElsaWin).
- Fora internetowe poświęcone marce Seat: Użytkownicy często dzielą się schematami i doświadczeniami związanymi z naprawami.
- Warsztaty samochodowe specjalizujące się w marce Seat: Wykwalifikowani mechanicy posiadają dostęp do odpowiedniej dokumentacji i narzędzi diagnostycznych.
Przykładowe Problemy i Rozwiązania Związane z Układem Podciśnienia
Wielu użytkowników Seatów 1.4 zgłasza różne problemy związane z układem podciśnienia. Poniżej kilka przykładów:
- Problem: Utrata mocy i odłączanie turbiny. Możliwa przyczyna: Nieszczelność w przewodach podciśnienia do turbiny lub uszkodzony zawór N75. Rozwiązanie: Sprawdzenie i wymiana przewodów podciśnienia, wymiana zaworu N75.
- Problem: Falujące obroty na biegu jałowym. Możliwa przyczyna: Nieszczelność w układzie podciśnienia lub zabrudzona przepustnica. Rozwiązanie: Sprawdzenie i uszczelnienie układu podciśnienia, czyszczenie przepustnicy.
- Problem: Silne podciśnienie w silniku, trudności z odkręceniem korka wlewu oleju. Możliwa przyczyna: Zatkana odma. Rozwiązanie: Sprawdzenie i udrożnienie odmy.
tags: #seat #1.4 #podciśnienie #do #filtra #powietrza

