Znaczenie i wymiana filtra powietrza w motocyklu
- Szczegóły
Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Żeby wybrać dobry filtr do motoru warto wpierw wiedzieć, dlaczego jest on tak ważny dla silnika.
Dlaczego filtr powietrza jest tak ważny?
Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.
Objawy uszkodzonego filtra powietrza
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Samodzielna wymiana filtra powietrza
W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Czyszczenie filtra powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Jak wybrać odpowiedni filtr powietrza?
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Obudowa filtra powietrza ZIPP Quantum i kompatybilne modele
"Obudowa filtra powietrza ZIPP Quantum, BENZER Colombia i inne skutery z silnikiem 50cm3 2T" pasuje do:
| Marka | Model | Silnik/rocznik |
|---|---|---|
| BARTON MOTORS | FALCON | FALCON 50 2T (.... - 2017) |
| BARTON MOTORS | FIREFOX | FIREFOX 50 2T A/C |
| BARTON MOTORS | GALACTIC | GALACTIC 50 2T (.... - 2017) |
| BARTON MOTORS | ORLANDO | ORLANDO 50 2T A/C |
| BARTON MOTORS | RS | RS 50 2T A/C |
| BENZER | BARNET | BARNET 50 2T A/C |
| BENZER | COLUMBIA | COLUMBIA 50 2T A/C |
| BENZER | INDIANA | INDIANA 50 2T A/C |
| FERRO | seria 100 | 102 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 100 | 103 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 600 | 601 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 600 | 602 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 600 | 603 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 600 | 604 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 600 | 605 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 600 | 606 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 800 | 802 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 800 | 803 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 800 | 804 50cc 2T A/C |
| FERRO | seria 800 | 805 50cc 2T A/C |
| GB MOTORS | S-FORCE | S-FORCE 50 2T A/C |
| GB MOTORS | S-RAY | S-RAY 50 2T A/C |
| GB MOTORS | TOXIC | TOXIC 50 2T A/C |
| GENERIC | TOXIC | TOXIC 50 2T A/C (2007 - 2008) |
| INCA | STREET | STREET 50 2T A/C |
| JMSTAR | JSD50 | JSD50QT-21 AQUILA 50 2T A/C |
| JMSTAR | JSD50 | JSD50QT-21A 50 2T A/C |
| JMSTAR | JSD50 | JSD50QT-9 ORYX 50 2T A/C |
| JUNAK | 606 | 606 - 50cc 2T A/C |
| JUNAK | 607 | 607 - 50cc 2T (.... - 2017) |
| JUNAK | 608 | 608 - 50cc 2T A/C |
| JUNAK | 609 | 609 - 50cc 2T A/C |
| JUNAK | 804 | 804 - 50cc 2T A/C |
| JUNAK | 805 | 805 - 50cc 2T A/C (....-2017) |
| JUNAK | 806 | 806 - 50cc 2T A/C (.... |
ECCO PARTS to marka która już od ponad 15 lat oferuje szeroką gamę dedykowanych części zamiennych i akcesoriów do motocykli, skuterów oraz quadów. Produkty zdobyły sobie uznanie wielu klientów dzięki prawdziwie dobrej jakości i przy tym przystępnych cenach.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
tags: #obudowa #filtra #powietrza #zipp #quantum #wymiary

