Wymiana filtra powietrza w Suzuki Intruder VS 600 - Instrukcja
- Szczegóły
Filtr powietrza to niewielki, ale niezwykle ważny element motocykla. Jest odpowiedzialny za czystość powietrza dostarczanego do komory spalania w silniku. Lekceważenie filtra powietrza przy okresowych przeglądach może doprowadzić do spadku mocy, wzrostu spalania, a nawet uszkodzenia silnika.
Serwis i wymiana filtra są proste i tanie, więc nie warto oszczędzać na tych elementach eksploatacji jednośladu. To on odpowiada za zdrowie silnika, co przekłada się na jego żywotność i twój spokój oraz wiele radośnie przejechanych kilometrów. Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem.
Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?
Filtr powietrza to element układu ssącego, który jest odpowiedzialny za zatrzymywanie nieczystości, jakie normalnie mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować niemałe spustoszenie. Jest to również część podlegająca okresowemu serwisowi i wymianie, ponieważ w końcu każdy filtr może ulec zapchaniu.
Przyjmuje się, że silnik współczesnego motocykla klasy superbike o pojemności jednego litra może zasysać ok. 108 litrów powietrza na sekundę przy w pełni otwartej przepustnicy. Podobnie jest w przypadku działania silnika spalinowego, gdzie do wprawienia tłoków i wału korbowego w ruch są potrzebne paliwo i powietrze.
Po spotkaniu powietrza, paliwa i iskry dochodzi do wybuchu, który wydziela energię wprawiającą tłok w ruch. To pierwsze jest dostarczane np. za pomocą wtryskiwaczy, a to drugie - pobierane z zewnątrz przez układ ssący, a następnie podgrzewane i sprężane.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Często motocykliści zastanawiają się, co ile wymieniać filtr powietrza w motocyklu. Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, ponieważ najpierw należy ustalić, jaki mamy rodzaj filtra w motocyklu. Wynika to z tego, że filtry gąbkowe można czyścić i następnie smaruje się je specjalnym olejem do filtrów i ponownie montuje w motocyklu.
Jeżeli filtr jest papierowy, to oczywiście najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest, że należy go wymienić wtedy, kiedy się mocno zabrudzi. Inna szkoła mówi, że wymianę warto wykonywać przy każdym przeglądzie, a te zazwyczaj są w interwałach co 10 do 20 tysięcy kilometrów lub co rok.
Objawy zużytego filtra powietrza:
- Spadek mocy
- Wzrost spalania
- Nierównomierna praca silnika
Najczęstsze objawy nadmiernie zużytego filtra paliwa to spadek mocy i wzrost spalania. Wynika to z tego, że jak do silnika dociera mniej powietrza, to pobiera on więcej paliwa. Przy zapchanym filtrze może też pojawić się nierównomierna praca silnika.
Jaki filtr wybrać?
Układ dolotowy to wbrew pozorom skomplikowany element, który składa się z wlotu lub wlotów powietrza, kanałów dolotowych, puszki z filtrem oraz kolektora dolotowego. Żeby motocykl miał odpowiednie osiągi, inżynierowie przeprowadzają mnóstwo testów, które prowadzą do skonstruowania odpowiedniego kształtu układu oraz jego parametrów. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup filtra zgodnego ze specyfikacją fabryczną.
Jeżeli jednak producent fabrycznie zastosował papierowy filtr, to można zastąpić go filtrem gąbkowym zwanym też bawełnianym. Będzie on droższy w zakupie, ale też odwdzięczy się dłuższą żywotnością i lepszą filtracją. Podczas serwisu filtr jest czyszczony i nasączany specjalnym olejem, który nadaje materiałowi lepkość, dzięki czemu skutecznie zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia. Przyjmuje się, że skuteczność filtrów bawełnianych wynosi ponad 99 procent.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Czy warto kupić sportowy filtr powietrza?
Nie zawsze warto wymieniać filtr powietrza na sportowy, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Układy dolotowe są fabrycznie obliczone tak, by zapewniać silnikowi optymalną ilość powietrza niezbędną do dynamicznej jazdy.
Niektórzy właściciele motocykli przy okazji wymiany filtra powietrza zastanawiają się nad wymianą go na sportowy. Osobna grupa to filtry stożkowe lub po prostu filtry o większym rozmiarze niż fabryczne. Mogą one wymagać dokonania przeróbek układu dolotowego i tu zaczynają się schody, ponieważ nie zawsze większa powierzchnia filtra musi oznaczać, że moc silnika wzrośnie. Czasami takie działanie przynosi skutek odwrotnego do zamierzonego.
Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem.
Jak przeprowadzić wymianę filtra powietrza?
Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki.
Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów. Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu. Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan.
tags: #wymiana #filtra #powietrza #suzuki #intruder #vs