Budowa i Działanie Obudowy Filtra Powietrza w Ciągniku T-25

Filtr powietrza to element, o którym posiadacze ciągników i maszyn rolniczych często zapominają, a jest on niezwykle istotny dla prawidłowej pracy silnika.

Ewolucja Filtrów Powietrza w Ciągnikach

Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, np. Ursusa C-45, nie stawiały wysokich wymagań co do paliwa i czystości powietrza. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki. Pojawienie się w ciągnikach układów o wysokim sprężaniu wymusiło zmiany w filtrach powietrza.

Filtr Powietrza Mokry

Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto z motoryzacji. Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.

Monocyklon - Filtr Wstępny

Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny, mający za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku.

Zasada Działania Filtra Mokrego

Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach. Utrzymane w odpowiedniej czystości układy zapewniały dość skuteczną filtrację powietrza pod warunkiem dokonywania okresowej wymiany wkładów filtrujących i oleju.

Wady Filtrów Mokrych

Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji. To przez to, że oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.

Filtr Powietrza Suchy

W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury.

Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem. Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.

Konserwacja i Wymiana Filtrów

Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej. Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.

Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.

Części do Władymirca T-25 w Agrokom

Władimirec T-25 - prawdziwy król niewielkich gospodarstw rolnych, jeden z najpopularniejszych w Polsce ciągników rolniczych. Polacy ciągle uwielbiają Władimirca ze względu na niewielką cenę zakupu, prostotę użytkowania i niskie koszty eksploatacji. Dowodem na niewielki koszt działania tego ciągnika radzieckiej jeszcze produkcji jest asortyment dostępny w naszym sklepie internetowym.

Oferowane przez Agrokom części do T-25 to najwyższej jakości podzespoły wykonane z trwałych i odpornych na działanie wielu szkodliwych czynników materiałów. W naszej ofercie dostępne są zarówno podzespoły układów mechanicznych, jak i elektrycznych wchodzących w skład jego budowy, dlatego zaoferować możemy dopasowane do potrzeb użytkowników tych urządzeń rozwiązania. Części do T-25 dostępne w naszej ofercie charakteryzuje trwałość i wydajna praca w nawet najbardziej wymagających warunkach eksploatacyjnych, co przekłada się na wyniki tej maszyny.

W zależności od Państwa indywidualnych potrzeb oferujemy części do T-25 wchodzące w skład układów: napędowego, hydraulicznego, hamulcowego a także sterowniczego, dlatego w naszej ofercie nie brakuje żadnych elementów niezbędnych do właściwej pracy ciągnika T-25.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

Najczęściej wybierane części do T-25

W naszej ofercie znajdą Państwo szeroki wybór elementów, które cieszą się największym uznaniem wśród właścicieli ciągników T-25. Obejmuje to między innymi zaczepy, niezwykle ważne dla bezpiecznego łączenia z innymi maszynami, oraz rozruszniki gwarantujące niezawodność w każdych warunkach atmosferycznych. Wszystkie części sprowadzane są bezpośrednio od producentów, co zapewnia ich trwałość i doskonałe dopasowanie.

tags: #obudowa #filtra #powietrza #t #25 #a

Popularne posty: