Wymiana Filtra Powietrza w Skoda Superb I (3U) - Klucz do Długowieczności Silnika
- Szczegóły
Skoda Superb I (3U) to samochód ceniony za przestronne wnętrze, trwałą konstrukcję i szeroki wybór silników. Aby jednak jednostki benzynowe i wysokoprężne pracowały stabilnie, niezbędna jest regularna wymiana filtra powietrza w Skoda Superb I, dzięki której silnik otrzymuje odpowiednią ilość czystego powietrza. Filtr powietrza w Skodzie Superb I ma za zadanie chronić silnik przed zasysaniem kurzu, pyłu oraz drobnych zanieczyszczeń pochodzących z nawierzchni dróg.
Dlaczego Wymiana Filtra Powietrza Jest Tak Ważna?
Silniki montowane w wersji 3U - od popularnego 1.9 TDI, przez 2.0 benzynowe, po mocniejsze 2.8 V6 - wymagają stałego dostępu do odpowiedniej ilości powietrza podawanego do komory spalania. Zabrudzony wkład zwiększa spalanie, pogarsza dynamikę oraz obciąża turbosprężarkę, dlatego właściciele tego modelu powinni kontrolować filtr częściej, zwłaszcza jeśli samochód jeździ w mieście lub na drogach gruntowych.
Jeżeli filtr jest zatkany, sterownik wydłuża czas wtrysku, co natychmiast podnosi spalanie. W modelach turbodoładowanych zanieczyszczony filtr może prowadzić do przedwczesnego zużycia turbosprężarki, ponieważ cząstki piachu uderzają w łopatki wirnika. W przypadku jednostek benzynowych konsekwencją może być niestabilna praca przepustnicy.
Regularna wymiana filtra powietrza w Skodzie Superb I (3U) to jedna z najważniejszych czynności eksploatacyjnych, która wpływa na pracę całego układu dolotowego. Czysty filtr zapewnia stabilną pracę silnika, chroni turbosprężarkę i obniża spalanie.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Producent zaleca wymieniać filtr co około 30 000 km, jednak praktyka warsztatowa pokazuje, że kierowcy, którzy poruszają się głównie po mieście, powinni skrócić ten interwał do 20 000 km. Czy warto wymieniać filtr częściej niż zaleca producent? Tak, jeżeli jeździsz w trudnych warunkach lub głównie po mieście, wymiana co 15-20 tys. km jest wskazana.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Za przykład posłuży nam Skoda Superb z benzynowym silnikiem 1.4 TSI. Auto z 2017 roku, niewiele ponad 89 tys. km przebiegu. Producent wskazuje 90 tys. km przebiegu lub 6 lat jako moment wymiany filtra powietrza. Zdaniem mechanika, te 90 tys. km to absurdalna wartość.
Odnośnie samej wymiany, zalecenia mechanika znacznie odbiegają od wskazań producenta: w przypadku, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany w trudnych warunkach, wymiana filtra powietrza powinna następować po każdych 15 tys. km. Dla samochodu poruszającego się w ruchu autostradowym można ten interwał wydłużyć do 30 tys. km. Ale jest to wartość graniczna.
Tabela: Zalecane Interwały Wymiany Filtra Powietrza
| Warunki Eksploatacji | Zalecany Interwał Wymiany |
|---|---|
| Intensywna eksploatacja w trudnych warunkach | Co 15 tys. km |
| Ruch autostradowy | Co 30 tys. km |
| Zalecenia producenta (warunki standardowe) | 15-30 tys. km |
Rodzaje Filtrów Powietrza
Przed zakupem filtrów warto wiedzieć, czym różnią się poszczególne typy. W Skodzie Superb I stosuje się głównie filtry papierowe, choć dostępne są też filtry bawełniane oraz sportowe. Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.
Wybierając filtr, kieruj się jakością wykonania i trwałością, aby uniknąć problemów podczas jazdy. Po tabeli warto pamiętać, że droższe filtry sportowe są opłacalne w dłuższej perspektywie, jeśli potrafisz je regularnie czyścić. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Alternatywa: Sportowy Filtr Powietrza FigerSPEC
Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych. Większy dopływ powietrza jest szczególnie istotny w pojazdach poddanych modyfikacjom (np. chip-tuning), gdzie zapotrzebowanie silnika na powietrze wzrasta, aby uzyskać pełnię mocy.
- Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
- Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
- Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.
- Prosty montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek.
Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.
Jak Samodzielnie Wymienić Filtr Powietrza w Skoda Superb I (3U)?
Wymiana filtra powietrza zazwyczaj kojarzy nam się z prostą czynnością. Odkręcamy kilka śrubek zdejmujemy pokrywę i wymieniamy filtr. W przypadku modelu Superb, musimy przeznaczyć trochę więcej czasu na wymianę filtra powietrza, niż w przypadku innych modeli.
Zanim rozpoczniesz wymianę filtra powietrza, przygotuj podstawowy zestaw narzędzi oraz zadbaj o odpowiedni wybór wkładu. W naszym poradniku opieramy się na pierwszej generacji Superb z silnikiem 1.9 TDI 131KM. Zaczynamy od zakupu filtra powietrza. Możemy zdecydować się na oryginał z ASO lub wybrać odpowiedni zamiennik.
- Unosimy maskę i kierujemy nasz wzrok na lewą stronę. Znajduje się tam plastikowa osłona, którą musimy odkręcić. Zdejmujemy dwie zaślepki i odkręcamy znajdujące się pod nimi śruby za pomocą śrubokręta gwiazdkowego.
- Kolejny krok to odkręcenie osłony termicznej. Będzie ona widoczna po zdjęciu plastikowej osłony. Osłona zamocowana jest za pomocą 4 śrub, odkręcamy je śrubokrętem gwiazdkowym.
- Teraz możemy przejść, do odpięcia zatrzasków obudowy. W sumie mamy do odpięcia 3 zatrzaski. Jednak, na początek odpinamy tylko jeden, do którego mamy dostęp.
- Następnym krokiem, jest odkręcenie śrubek mocujących dolot powietrza do filtra. Są dokładnie dwie śruby.
- Przechodzimy do demontażu dolotu. Wyjmujemy dolot i odłączamy go od łącznika, czyli od tak zwanej harmonijki. Jeżeli, chcemy zapewnić sobie lepszy dostęp, możemy również wymontować łącznik.
- Przechodzimy do odpięcia, dwóch pozostałych zatrzasków. Zdejmujemy pokrywę filtra i mamy już dostęp do filtra. Najprawdopodobniej, będzie bardzo mocno zabrudzony. Znane są praktyki odkurzania filtra i ponownego montażu, lecz my to odradzamy.
- Po wyjęciu filtra w dolnej części obudowy zobaczymy zanieczyszczenia, które musimy usunąć. Robimy to za pomocą odkurzacza. Należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu. Nie zaleca się montażu filtra bez usunięcia zanieczyszczeń.
- Na koniec, kiedy już odkurzymy środek, możemy przetrzeć wnętrze wilgotną szmatką a następnie suchą. Na tak przygotowaną powierzchnię możemy zamontować nowy filtr paliwa.
- Wszystko skręcamy w odwrotnej kolejności. Zwracamy uwagę, żeby dokręcić dokładnie wszystkie śrubki. Podczas montażu lub demontażu zwracamy uwagę, żeby nie wyczepić niechcący niepotrzebnych przewodów. Może to spowodować niepoprawną pracę auta.
Rozpocznij od otwarcia maski i zlokalizowania obudowy filtra powietrza - w Skodzie Superb I znajduje się ona po prawej stronie komory silnika. Upewnij się, że silnik jest zimny, ponieważ dotykanie elementów pod wysoką temperaturą może sprawić trudność.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
Następnie oczyść okolice obudowy filtra z liści i pyłu, ponieważ podczas otwierania pokrywy zanieczyszczenia mogłyby dostać się do kanału dolotowego. Na tym etapie dobrze jest również sprawdzić stan przewodu doprowadzającego powietrze z wlotu, aby upewnić się, że nie jest uszkodzony.
Po zdjęciu pokrywy zobaczysz cały wkład filtra. Chwyć go za usztywnioną ramkę i wyjmij zdecydowanym ruchem, unikając potrząsania. W starzej obudowie nierzadko gromadzi się sporo piasku, dlatego za pomocą pędzelka i odkurzacza usuń wszystkie drobiny. Zwróć uwagę, że czyszczenie jest kluczowe, ponieważ nawet najlepszy nowy filtr nie spełni swojej funkcji, jeśli obudowa pozostanie zanieczyszczona. Przetrzyj powierzchnię mikrofibrą, aby pozbyć się resztek kurzu.
Włóż nowy filtr, upewniając się, że jego krawędzie dokładnie przylegają do obudowy. Uszczelka powinna być równomiernie osadzona, co umożliwi prawidłową filtrację.
Po zamknięciu pokrywy dokręć śruby z wyczuciem - zbyt mocne dokręcenie może doprowadzić do pęknięcia plastiku. Następnie uruchom silnik i obserwuj jego pracę na biegu jałowym; powinna być równa i stabilna.
Skutki Zaniedbania Wymiany Filtra
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej.
Dodatkowa Ochrona: Filtr Kabinowy
Warto też poruszyć temat powietrza, którym oddychają pasażerowie, filtrowanego przez filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym. Filtr ten ma za zadanie oczyszczać powietrze wpadające do przedziału pasażerskiego - chroni nasz organizm przed wdychaniem spalin, kurzu, drobnoustrojów oraz ścierów opon i okładzin hamulcowych wydostających się spod kół jadących przed nami samochodów.
Kilkanaście lat temu weszły na rynek filtry kabinowe z węglem aktywnym, obecnie rynek podbijają filtry z dodatkową, biofunkcyjną powłoką eliminującą bakterie, np. filtry serii Hengst Blue.care®.
tags: #obudowa #filtra #powietrza #skoda #superb #1

