Filtr Powietrza w Skuterze: Budowa i Zasada Działania

Filtr powietrza w skuterze jest elementem układu dolotowego silnika spalinowego, który odpowiada za oczyszczanie powietrza zasysanego do komory spalania z zanieczyszczeń. Powietrze, nawet to pozornie czyste, zawiera sporo pyłków i kurzu, które nie powinny dostać się do silnika.

Budowa Filtra Powietrza

Filtr powietrza składa się z obudowy i umieszczonego w jej wnętrzu materiału filtracyjnego. Obudowa wykonana jest z poliuretanu, stanowiąc jednocześnie uszczelkę dla materiału filtracyjnego. Od dokładności jej przylegania zależy jakość filtracji zasysanego powietrza.

Podstawowym materiałem stosowanym w większości filtrów jest papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, nasączony żywicami. Papier filtracyjny ma charakterystyczne zagięcia, zabezpieczone przed deformacją za pomocą nitki kleju. Plisowanie zwiększa powierzchnię filtracyjną bez zwiększania rozmiarów filtra.

Rodzaje Filtrów Powietrza

  • Filtry suche: Powietrze przechodzi przez materiał filtracyjny.
  • Filtry mokre: Medium filtracyjnym jest olej pokrywający filtr.

Zasada Działania Filtra Powietrza

Filtr powietrza oczyszcza powietrze dostarczane do silnika. Powietrze wpada do gaźnika szerokim wejściem od strony filtra powietrza i wraz z przewężaniem się gaźnika (efekt Venturiego) rozpędza się coraz bardziej. Na swojej drodze z wlotu do wylotu gaźnika zostaje ono połączone z drobnymi kropelkami benzyny. Mieszanka trafia przez króciec do silnika i umożliwia jego pracę.

Filtr Paliwa w Skuterze

Filtr paliwa w skuterze jest odpowiedzialny za zatrzymywanie zanieczyszczeń gromadzących się w zbiorniku paliwa. Rdza, osad, nieczystości nierozpuszczające się w benzynie razem z nią dostają się do układu ssącego. Czasem są odpowiedzialne za zapchanie gaźnika czy układu wtryskowego, ale w ekstremalnych przypadkach mogą przyczynić się do zatarcia silnika lub uszkodzenia pierścieni. Dlatego regularna wymiana filtra paliwa w skuterze jest ważną czynnością.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Gdzie Znajduje Się Filtr Paliwa?

Filtr paliwa w skuterze 4T i 2T znajduje się pomiędzy zbiornikiem a gaźnikiem lub układem wtryskowym. Łatwo go poznać. To owalny, często przezroczysty element wypełniony paliwem.

Wymiana Filtra Paliwa

Wystarczy odkręcić dwie opaski utrzymujące przewody na końcach filtra i po ich zsunięciu założyć nowy filtr, dokręcić śruby. Ważne, aby wcześniej spuścić lub wyjeździć paliwo z pojazdu, ewentualnie zacisnąć przewód powyżej filtra tak, aby uniemożliwić wyciek paliwa z baku. Po demontażu filtra warto przyjrzeć się stanowi przewodów, być może są na tyle stare, sparciałe i popękane, że też wymagają wymiany.

Jak Prawidłowo Założyć Filtr Paliwa?

Na większości filtrów do skutera jest zaznaczony kierunek przepływu paliwa. Najczęściej strzałką - wraz z jej kierunkiem powinno przepływać paliwo, a więc od zbiornika do układu zasilania. Jeśli jej nie ma, obudowa filtra ma kształt lejka (na początku jest duża a na końcu mniejsza średnica). To w tym kierunku powinno płynąć paliwo. Ale najczęściej znajdziecie strzałki namalowane lub wytłoczone w obudowie.

Objawy Zapchanego Filtra Paliwa

Z zapchanego filtra paliwa skuter - najłatwiej poznać po tym, że podczas pracy silnik się dławi mimo wystarczającej ilości paliwa w zbiorniku. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przyspieszania czy gwałtownego dodawania gazu. Objawy są bardzo zbliżone do braku paliwa w zbiorniku.

Czy Warto Montować Większy Filtr Paliwa?

W przypadku filtra paliwa o mniejszej średnicy silnik może zacząć się dławić, gdyż jego przepustowość jest za mała. W przypadku większego filtra silnik może czasem się zalewać, z powodu zbyt dużej przepustowości. Wymiana filtra na ten o większej średnicy wymaga regulacji gaźnika, aby wszystko działało lepiej lub przynajmniej prawidłowo.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Koszt Filtra Paliwa

Filtry paliwa kosztują 5-20 zł, rzadko kiedy drożej. Zamiast koncentrować się na cenie filtra, lepiej wymieniać go częściej. Częsta/regularna wymiana robi „lepszą robotę”, niż zapomniany droższy filtr.

Czyszczenie Filtra Paliwa

Filtr paliwa w skuterze czyszczenie jest w większości przypadków niemożliwe. Fabryczny element nie jest przystosowany do rozmontowania. Zatem nie mamy dostępu do wkładu filtrującego. Poza tym, przy cenie od 4 zł w górę, koszt jest na tyle niewielki, że takie działanie jest nieopłacalne. Jeśli jednak miałbym to robić, to próbowałbym przedmuchać cieczą lub sprężonym powietrzem w kierunku odwrotnym do przepływu paliwa.

Filtr Powietrza - Dodatkowe Informacje

Filtry powietrza należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu, ale zależnie od środowiska, w jakim porusza się pojazd. Filtr powietrza to w gruncie rzeczy element bardzo prosty i mający niespecjalnie wyszukane zadanie - oczyścić powietrze dostarczane do silnika.

Rodzaje Materiałów Filtracyjnych

  • Celuloza: Używana do produkcji filtrów, gwarantuje sprawny przepływ powietrza, zatrzymując drobiny na powierzchni.
  • Bawełna: Lepiej przepuszcza powietrze niż papier, nasączana olejem, wielorazowa.
  • Gąbka: Stosowana w motocyklach terenowych, nasączana lepkim olejem, zatrzymuje większe zanieczyszczenia.

Czyszczenie Filtrów Powietrza

  • Filtr gąbkowy: Można wyprać w ciepłej wodzie z dodatkiem szarego mydła lub delikatnego detergentu.
  • Filtr papierowy: Można oczyścić, opukując delikatnie jego powierzchnię lub odkurzając go.

Nigdy nie czyśćmy filtra sprężonym powietrzem. To mogłoby spowodować przedostanie się zanieczyszczeń do wnętrza silnika i trwale go uszkodzić!

Tabela Podsumowująca Filtry

Typ Filtra Materiał Czyszczenie Zastosowanie
Powietrza (suchy) Celuloza Odkurzanie/Opukiwanie Motocykle drogowe
Powietrza (mokry) Bawełna Pranie w detergencie, nasączanie olejem Motocykle sportowe
Powietrza (gąbkowy) Gąbka Pranie w wodzie z mydłem, nasączanie olejem Motocykle terenowe
Paliwa Papier/tworzywo Wymiana Wszystkie skutery

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #skuter #budowa #zasada #działania

Popularne posty: