Filtr Powietrza w Skuterze: Budowa i Zasada Działania
- Szczegóły
Filtr powietrza w skuterze jest elementem układu dolotowego silnika spalinowego, który odpowiada za oczyszczanie powietrza zasysanego do komory spalania z zanieczyszczeń. Powietrze, nawet to pozornie czyste, zawiera sporo pyłków i kurzu, które nie powinny dostać się do silnika.
Budowa Filtra Powietrza
Filtr powietrza składa się z obudowy i umieszczonego w jej wnętrzu materiału filtracyjnego. Obudowa wykonana jest z poliuretanu, stanowiąc jednocześnie uszczelkę dla materiału filtracyjnego. Od dokładności jej przylegania zależy jakość filtracji zasysanego powietrza.
Podstawowym materiałem stosowanym w większości filtrów jest papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, nasączony żywicami. Papier filtracyjny ma charakterystyczne zagięcia, zabezpieczone przed deformacją za pomocą nitki kleju. Plisowanie zwiększa powierzchnię filtracyjną bez zwiększania rozmiarów filtra.
Rodzaje Filtrów Powietrza
- Filtry suche: Powietrze przechodzi przez materiał filtracyjny.
- Filtry mokre: Medium filtracyjnym jest olej pokrywający filtr.
Zasada Działania Filtra Powietrza
Filtr powietrza oczyszcza powietrze dostarczane do silnika. Powietrze wpada do gaźnika szerokim wejściem od strony filtra powietrza i wraz z przewężaniem się gaźnika (efekt Venturiego) rozpędza się coraz bardziej. Na swojej drodze z wlotu do wylotu gaźnika zostaje ono połączone z drobnymi kropelkami benzyny. Mieszanka trafia przez króciec do silnika i umożliwia jego pracę.
Filtr Paliwa w Skuterze
Filtr paliwa w skuterze jest odpowiedzialny za zatrzymywanie zanieczyszczeń gromadzących się w zbiorniku paliwa. Rdza, osad, nieczystości nierozpuszczające się w benzynie razem z nią dostają się do układu ssącego. Czasem są odpowiedzialne za zapchanie gaźnika czy układu wtryskowego, ale w ekstremalnych przypadkach mogą przyczynić się do zatarcia silnika lub uszkodzenia pierścieni. Dlatego regularna wymiana filtra paliwa w skuterze jest ważną czynnością.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Gdzie Znajduje Się Filtr Paliwa?
Filtr paliwa w skuterze 4T i 2T znajduje się pomiędzy zbiornikiem a gaźnikiem lub układem wtryskowym. Łatwo go poznać. To owalny, często przezroczysty element wypełniony paliwem.
Wymiana Filtra Paliwa
Wystarczy odkręcić dwie opaski utrzymujące przewody na końcach filtra i po ich zsunięciu założyć nowy filtr, dokręcić śruby. Ważne, aby wcześniej spuścić lub wyjeździć paliwo z pojazdu, ewentualnie zacisnąć przewód powyżej filtra tak, aby uniemożliwić wyciek paliwa z baku. Po demontażu filtra warto przyjrzeć się stanowi przewodów, być może są na tyle stare, sparciałe i popękane, że też wymagają wymiany.
Jak Prawidłowo Założyć Filtr Paliwa?
Na większości filtrów do skutera jest zaznaczony kierunek przepływu paliwa. Najczęściej strzałką - wraz z jej kierunkiem powinno przepływać paliwo, a więc od zbiornika do układu zasilania. Jeśli jej nie ma, obudowa filtra ma kształt lejka (na początku jest duża a na końcu mniejsza średnica). To w tym kierunku powinno płynąć paliwo. Ale najczęściej znajdziecie strzałki namalowane lub wytłoczone w obudowie.
Objawy Zapchanego Filtra Paliwa
Z zapchanego filtra paliwa skuter - najłatwiej poznać po tym, że podczas pracy silnik się dławi mimo wystarczającej ilości paliwa w zbiorniku. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przyspieszania czy gwałtownego dodawania gazu. Objawy są bardzo zbliżone do braku paliwa w zbiorniku.
Czy Warto Montować Większy Filtr Paliwa?
W przypadku filtra paliwa o mniejszej średnicy silnik może zacząć się dławić, gdyż jego przepustowość jest za mała. W przypadku większego filtra silnik może czasem się zalewać, z powodu zbyt dużej przepustowości. Wymiana filtra na ten o większej średnicy wymaga regulacji gaźnika, aby wszystko działało lepiej lub przynajmniej prawidłowo.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Koszt Filtra Paliwa
Filtry paliwa kosztują 5-20 zł, rzadko kiedy drożej. Zamiast koncentrować się na cenie filtra, lepiej wymieniać go częściej. Częsta/regularna wymiana robi „lepszą robotę”, niż zapomniany droższy filtr.
Czyszczenie Filtra Paliwa
Filtr paliwa w skuterze czyszczenie jest w większości przypadków niemożliwe. Fabryczny element nie jest przystosowany do rozmontowania. Zatem nie mamy dostępu do wkładu filtrującego. Poza tym, przy cenie od 4 zł w górę, koszt jest na tyle niewielki, że takie działanie jest nieopłacalne. Jeśli jednak miałbym to robić, to próbowałbym przedmuchać cieczą lub sprężonym powietrzem w kierunku odwrotnym do przepływu paliwa.
Filtr Powietrza - Dodatkowe Informacje
Filtry powietrza należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu, ale zależnie od środowiska, w jakim porusza się pojazd. Filtr powietrza to w gruncie rzeczy element bardzo prosty i mający niespecjalnie wyszukane zadanie - oczyścić powietrze dostarczane do silnika.
Rodzaje Materiałów Filtracyjnych
- Celuloza: Używana do produkcji filtrów, gwarantuje sprawny przepływ powietrza, zatrzymując drobiny na powierzchni.
- Bawełna: Lepiej przepuszcza powietrze niż papier, nasączana olejem, wielorazowa.
- Gąbka: Stosowana w motocyklach terenowych, nasączana lepkim olejem, zatrzymuje większe zanieczyszczenia.
Czyszczenie Filtrów Powietrza
- Filtr gąbkowy: Można wyprać w ciepłej wodzie z dodatkiem szarego mydła lub delikatnego detergentu.
- Filtr papierowy: Można oczyścić, opukując delikatnie jego powierzchnię lub odkurzając go.
Nigdy nie czyśćmy filtra sprężonym powietrzem. To mogłoby spowodować przedostanie się zanieczyszczeń do wnętrza silnika i trwale go uszkodzić!
Tabela Podsumowująca Filtry
| Typ Filtra | Materiał | Czyszczenie | Zastosowanie |
|---|---|---|---|
| Powietrza (suchy) | Celuloza | Odkurzanie/Opukiwanie | Motocykle drogowe |
| Powietrza (mokry) | Bawełna | Pranie w detergencie, nasączanie olejem | Motocykle sportowe |
| Powietrza (gąbkowy) | Gąbka | Pranie w wodzie z mydłem, nasączanie olejem | Motocykle terenowe |
| Paliwa | Papier/tworzywo | Wymiana | Wszystkie skutery |
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #skuter #budowa #zasada #działania

