Obudowa Filtra Powietrza Iveco Trakker Cursor: Budowa i Wymiana

Żeby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.

Filtr powietrza - do czego służy?

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika.

Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy - co to takiego?

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji.

Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Materiały filtracyjne

Materiałem filtracyjnym wkładów filtrów powietrza może być:

  • włóknina bawełniana lub poliestrowa
  • mikroporowaty papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, często nasączony żywicą złożony w harmonijkę.

Wpływ zaniedbanego filtra na pracę silnika

Zużyty filtr może zacząć się kruszyć i przestać spełniać swoją funkcję, co grozi zanieczyszczeniem silnika lub, w przypadku zapchania filtra, zablokowaniem dopływu powietrza. Silnik w odpowiedzi zacznie działać w trybie awaryjnym, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń, m.in.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Mechanicy sugerują wymianę filtra powietrza, co 15-20 tys. km. Drugim możliwym rozwiązaniem jest wymiana po przejechaniu 10-20 tys. km., praktycy doradzają jednak przyjrzenie się kondycji filtra po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.

Problemy z elektryką i oświetleniem w Iveco Trakker

Podczas eksploatacji Iveco Trakker mogą wystąpić problemy związane z elektryką i oświetleniem. Poniżej kilka przykładów i potencjalnych rozwiązań:

  • Brak świateł stop i przeciwmgielnych: W takim przypadku warto sprawdzić FFC (frontowy komputer ramy) umieszczony z przodu na ramie za schodkami pasażera. Częstą przyczyną są uszkodzone przewody na wtyczce zasilającej.
  • Błędy po podłączeniu świateł LED: W takim przypadku należy upewnić się, że żarówki LED mają odpowiednią moc. Zbyt duży pobór prądu może powodować błędy na desce rozdzielczej.
  • Problemy z oświetleniem tablicy, tylnymi światłami i dmuchawą: Sprawdź bezpieczniki i przekaźniki.
  • Brak świateł i kierunków: Sprawdź zasilania i połączenia z IBC (Iveco Body Computer).
  • Światła cofania nie działają po podłączeniu kamerki: Sprawdź bezpiecznik świateł cofania i ewentualne spięcia w instalacji.
  • Ciągłe sypanie błędami o spalonych żarówkach po zmianie oświetlenia na LED: Upewnij się, że zainstalowane LED-y mają odpowiednią rezystancję, aby komputer pokładowy nie wykrywał ich jako przepalone żarówki.

Problemy z tylnym mostem i hamulcami

W Iveco Trakker, podobnie jak w innych pojazdach użytkowych, mogą pojawić się problemy z tylnym mostem i układem hamulcowym. Oto kilka wskazówek dotyczących diagnostyki i naprawy:

  • Wyciek oleju z uszczelniacza tylnego wału korbowego: Wymiana uszczelniacza na nowy renomowanej firmy nie zawsze rozwiązuje problem. Należy sprawdzić, czy olej nie przechodzi przez wielofrez środkiem piasty.
  • Modulator EBS puszcza powietrze: Wymiana modulatora na nowy może nie rozwiązać problemu. Należy sprawdzić siłowniki hamulcowe i przewody pneumatyczne.
  • Komunikat "check brake pads": Sprawdź czujniki zużycia okładzin hamulcowych w kołach. Upewnij się, że wszystkie czujniki są sprawne i prawidłowo podłączone.

Pamiętaj, że regularne przeglądy i dbałość o stan techniczny pojazdu to klucz do uniknięcia poważnych awarii i kosztownych napraw. W przypadku problemów z elektryką, oświetleniem, tylnym mostem lub układem hamulcowym, warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

tags: #obudowa #filtra #powietrza #Iveco #Trakker #Cursor

Popularne posty: