Budowa i wymiana obudowy filtra powietrza w Fiat Punto 2

Aby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.

Filtr powietrza - do czego służy?

Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej.

Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry.

Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza.

Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy - co to takiego?

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie.

Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Wymiana świec zapłonowych i demontaż obudowy filtra powietrza (Fiat Grande Punto - przykład)

Sprawdzenie stanu i wymiana świec zapłonowych w silnikach benzynowych jest względnie prostą czynnością obsługową (przynajmniej w 4-cylindrowych jednostkach), która powinna być przeprowadzana regularnie (a przeważnie nie jest). Poziom "naprawy" jest nisko-średni, praktycznie każdy może to wykonać na parkingu pod blokiem, nie warto za to płacić nikomu.

Wymagania co do narzędzi są niewielkie, dla kogoś, kto jest hobbystą, ale traktuje to poważnie (ma już różne nasadki, zwykłe, przedłużane, na mniejszy kwadrat, czy większy). Absolutnie wymagany nie jest, ale przydałoby się w końcu mieć klucz dynamometryczny.

  1. Pierwszym elementem do zdjęcia jest rura dolotowa i obudowa filtru powietrza (można w całości, bez wyjmowania wkładu filtra, chyba, że przy okazji do sprawdzenia/wymiany).
  2. Filtr trzyma 6 śrubek na klucz 7 (najlepiej przedłużana mała nasadka 1/4"), a jak zdejmujemy w całości to tylko na 2 śrubki 10 mm oraz trzeci punkt na wcisk (guma przy ścianie grodziowej, koło przepustnicy).
  3. Do obudowy idą dwa węże, gruby (zaznaczony poniżej) i cienki (kolejne foto). Gruby będzie mieć jakąś opaskę prawdopodobnie, a cienki nie (zwyczajnie go zsuwamy). Cienki słynie z tego, że pęka, parcieje.
  4. Dla wygody warto wyjąć całkiem moduł cewek (trzy śrubki 10), po wcześniejszym odłączeniu 4 przewodów wysokiego napięcia oraz wtyczki sterującej modułem.

Objawy sygnalizujące potrzebę wymiany filtra powietrza:

  • zaparowane szyby mimo wysokiego stopnia pracy dmuchawy,
  • niska wydajność klimatyzacji albo dmuchawy,
  • zapach stęchlizny,
  • uczucie zmęczenia kierowcy i pasażerów,
  • zanieczyszczenie kokpitu i tapicerki.

Filtry kabinowe Filtron - zastosowanie

Powszechnie stosowanymi są filtry kabinowe Filtron, które od długiego czasu montuje się w pojazdach, zapewniając dopływ świeżego powietrza użytkownikom samochodów. Filtry kabinowe Filtron są dostępne w najróżniejszych formach i wersjach, zależnych od marki i modelu pojazdu: ich asortyment obejmuje filtry prostokątne, trapezowe i okrągłe z obudową z tworzywa sztucznego, z pianką uszczelniającą lub bez.

Poniżej przedstawiona jest tabela zastosowania filtrów kabinowych Filtron w wybranych modelach samochodów:

Rodzaj filtra Samochód Marka / Model
Standardowy / Węglowy K 1000 / K 1000A Opel Astra Classic, Astra F/Astra F Cabrio, Calibra, Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Astra-F, Calibra, Combo A, Corsa MK1, Tigra I
Standardowy / Węglowy K 1001 / K 1001A Opel Omega B, Vauxhall Omega B
Standardowy / Węglowy K 1002 / K 1002A Opel Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Combo A, Corsa MK1, Tigra I
Standardowy K 1003 Audi 80, 80 Quattro, 90, Cabriolet, Coupe, Coupe Quattro
Standardowy / Węglowy K 1004 / K 1004A Audi A4 (B5/8D), Cabriolet, Coupe, Coupe Quattro, Volkswagen Passat (3B2/3B5)
Standardowy K 1005 Seat Cordoba, Ibiza II, Volkswagen Golf III, Vento
Standardowy / Węglowy K 1006 / K 1006A Audi A3, TT, Seat Arosa, Cordoba, Ibiza II/III, Inca, Leon I, Toledo II, Skoda Octavia, Superb, Volkswagen Caddy II, Corrado, Golf III, Lupo, Passat (3B3/3B6), Polo II, Vento

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

tags: #obudowa #filtra #powietrza #fiat #punto #2

Popularne posty: