Montaż filtra powietrza w Toyota Yaris: Instrukcja krok po kroku
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza w samochodzie, takim jak Toyota Yaris, jest kluczowa dla utrzymania prawidłowej pracy silnika i komfortu jazdy. W tym artykule omówimy, jak przeprowadzić tę procedurę, kiedy to robić i na co zwrócić uwagę.
Rola filtra powietrza i jego rodzaje
Filtr powietrza jest ważnym elementem układu paliwowego samochodu, który ma za zadanie zatrzymywać zanieczyszczenia i cząstki mogące znajdować się w powietrzu. W naszych samochodach stosowane są dwa podstawowe rodzaje filtrów: filtry wstępne i filtry główne.
- Filtry wstępne: Umieszczone w zbiorniku, przed pompą paliwa. Ich zadaniem jest zatrzymywanie większych cząstek i zanieczyszczeń.
- Filtry główne: Umieszczone wzdłuż linii paliwowej. Służą do zatrzymywania drobnych cząstek i zanieczyszczeń mogących dostać się do paliwa podczas transportu lub do zbiornika w naszym aucie.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
W miarę upływu czasu i podczas intensywnej eksploatacji samochodu filtr powietrza zatrzymuje coraz więcej zanieczyszczeń, co może prowadzić do utraty drożności i wydajności. Dlatego tak ważne jest regularne wymienianie filtra powietrza zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. W większości przypadków oznacza to wymianę co 15 000-20 000 kilometrów lub co rok.
Niektórzy producenci zalecają wymianę oleju w silniku w systemie longlife co 30 tys. km, a nawet co 40. Moim zdaniem kolega Sprzęgło ma rację. Koszty filtrów powietrza tak spadły, że ja wymieniam komplet razem z wymianą oleju, czyli co 10 tys.
Objawy zużytego filtra powietrza
Uszkodzony lub niedrożny filtr powietrza może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii. Jeżeli zauważymy, że auto gorzej reaguje na gaz, ma problemy z rozruchem, zaczęło zużywać więcej paliwa, szarpie lub występuje falowanie obrotów na biegu jałowym, w pierwszej kolejności powinniśmy zainteresować się naszym filtrem.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
- Spadek mocy silnika: zatkany lub uszkodzony filtr powietrza może ograniczać przepływ powietrza do silnika, co może prowadzić do spadku mocy i wydajności silnika.
- Przerywanie pracy silnika: uszkodzony filtr powietrza może powodować przerywanie pracy silnika podczas jazdy. Silnik może się wyłączać lub tracić moc w przypadkach, gdy zapotrzebowanie na paliwo jest większe.
- Nieprawidłowe działanie silnika na biegu jałowym: jeśli filtr powietrza jest uszkodzony, silnik może działać nierówno na biegu jałowym.
- Wibracje lub drgania: uszkodzony filtr powietrza może prowadzić do wibracji lub drgań silnika.
Wymiana filtra powietrza - krok po kroku
Wymiana filtra powietrza jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu. Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu.
Gdzie szukać filtra kabinowego w Yarisie?
Filtr kabinowy Toyota Yaris 1 jest umiejscowiony w komorze silnikowej po stronie pasażera. Element ten znajduje się za plastikową osłoną, którą można łatwo zidentyfikować po charakterystycznym kształcie i położeniu w dolnej części przedniej ściany komory. Umiejscowienie filtra kabinowego Yaris 1 zostało zaprojektowane z myślą o łatwej wymianie.
Procedura wymiany
- Otwórz maskę samochodu.
- Zlokalizuj obudowę filtra powietrza (zwykle prostokątne pudełko).
- Otwórz obudowę filtra (mogą być zatrzaski lub śruby).
- Wyjmij stary filtr powietrza.
- Oczyść wnętrze obudowy.
- Włóż nowy filtr powietrza, upewniając się, że jest prawidłowo umieszczony.
- Zamknij obudowę filtra.
Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety.
Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta. Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić. Jeśli filtr kabinowy jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka. Idealna sytuacja - kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr. Trzecią opcją, stosowaną m.in. w Fordach, jest umiejscowienie filtra kabinowego w okolicach pedałów.
Jaki filtr wybrać?
Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty. Tak naprawdę nawet te najtańsze filtry z wkładem węglowym są lepsze niż droższy zwykły filtr.
Kierunek montażu filtra kabinowego
Przeglądając forum i inne strony w internecie widzę że sporo osób ma problem z poprawnym założeniem filtra kabinowego jak jest na nim strzałka. Jedni piszą, że w instrukcji jest do góry i tak trzeba zakładać. Inni znowu, że odwrotnie. Więc jak to jest z tymi filtrami?
Dwie możliwości przy oznaczeniu filtra:
- Strzałka w górę i (UP) - filtr montujemy strzałką w górę niezależnie od przepływu powietrza.
- Strzałka i (Air Flow) - filtr montujemy zgodnie z przepływem powietrza strzałka nam go wskazuje.
Jeżeli nie wiemy w którą stronę przepływa powietrze to możemy to określić po wyjęciu starego filtra i strona brudniejsza (np. kawałki liści, kurz) będzie oznaczała wlot powietrza.
Dodatkowe uwagi
Podczas wymiany filtra powietrza warto również sprawdzić stan innych elementów układu dolotowego, takich jak rury i złącza. Upewnij się, że są one szczelne i nieuszkodzone.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
Alternatywne systemy dolotowe - Eventuri
System Eventuri dla GR Yarisa wykorzystuje opatentowaną karbonową obudowę filtra, która zapewnia aerodynamicznie wydajną drogę przepływu powietrza od filtra do turbiny. To nie jest zwykły stożkowy filtr z osłoną cieplną, lecz unikalna konstrukcja wykorzystująca efekt Venturiego i utrzymująca laminarny przepływ w celu zmniejszenia oporu turbiny.
Sam filtr ma średnicę zewnętrzną 210 mm (8,3") i powierzchnię filtrującą ponad 130 000 mm². System ten został stworzony, aby zapewnić maksymalny możliwy przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu najniższych możliwych temperatur wlotowych. Każdy komponent został zaprojektowany tak, aby zapewnić turbinie płynną i niezakłóconą drogę zasysania.
Wyniki testów Eventuri
Nasz dolot do GR Yarisa został przetestowany przez wielu renomowanych tunerów na całym świecie, którzy potwierdzili podobne rezultaty. Wyniki pokazują wzrost momentu obrotowego i mocy w całym zakresie obrotów, a nie tylko przy maksymalnych - dlatego auto jest bardziej responsywne i szybciej przyspiesza na kolejnych biegach.
System dolotowy Eventuri do GR Yarisa składa się z wielu komponentów zaprojektowanych z myślą o konkretnym zadaniu i wykonanych z najwyższą precyzją. Używamy w 100% karbonu pre-preg bez domieszek włókna szklanego, co pozwala uzyskać gładką powierzchnię wewnętrzną i płynniejszy przepływ powietrza.
Tabela przedstawiająca przykładowe wyniki z hamowni dla dolotu Eventuri:
| Test | Temperatura otoczenia | Wynik |
|---|---|---|
| RaceCal (Wielka Brytania) | 11,9°C (seryjny airbox), 15,6°C (Eventuri) | Wzrost momentu obrotowego i mocy w całym zakresie obrotów |
| Master Tuning Asia (Hongkong) | Około 32°C | Przyrosty w całym zakresie obrotów |
tags: #montaż #filtra #powietrza #yaris #instrukcja

