Puszka Filtra Powietrza TGB: Budowa i Działanie
- Szczegóły
W wielu motocyklach obudowy filtrów powietrza są przydatnym, jeśli nie niezbędnym elementem układu. Jako osłona dla filtra i miejsce przepływu powietrza do silnika, obudowa filtra do motocykla ma kluczowe znaczenie dla wydajności motocykla.
Co to jest filtr powietrza i jak działa?
W celu zminimalizowania ryzyka uszkodzenia silnika, powietrze dostające się do niego musi być starannie oczyszczone. Odpowiada za to wymienny element, jakim jest dedykowany filtr. Pomimo swojej stosunkowo prostej budowy, ma on niebagatelny wpływ na utrzymanie odpowiedniej mocy jednostki napędowej oraz zoptymalizowanie zużycia paliwa.
Filtr powietrza to ważny element umieszczony w komorze silnika. Jego zadaniem jest wyłapywanie kurzu, brudu i pyłu, które mogłyby przedostać się do jednostki napędowej. Wychwytuje on nawet 99,8% zanieczyszczeń, dzięki czemu bywa określany mianem „płuc samochodu”, co świadczy o jego istotnej roli.
Dzięki ułożeniu materiału w plisy, filtr powietrza zapewnia dużą powierzchnię filtrującą, jednocześnie nie zajmując wiele miejsca pod maską pojazdu. Zróżnicowana gęstość włókien umożliwia selektywną separację cząstek oraz wydłuża okres eksploatacji każdego egzemplarza. Jego forma sprawia, że jest on odporny na wilgoć, duże wahania temperatury czy pulsację powietrza. Szczelna obudowa zapewnia natomiast jednostajny przepływ i ogranicza dostęp wilgoci.
Rola filtra powietrza w samochodzie
Zadaniem wkładu filtrującego jest oczyszczanie powietrza, dostającego się do silnika przez układ dolotowy. Wyłapuje on różnego rodzaju zanieczyszczenia - głównie w postaci drobnych pyłów - które mogłyby negatywnie wpływać na pracę oraz żywotność jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Dopasowanie filtra powietrza Jawa 50
Czysty filtr do powietrza wpływa natomiast na równomierną pracę motoru, ograniczając opory ssania. Ma duże znaczenie dla odpowiedniej mocy jednostki napędowej oraz przyspieszenia - istotnych zwłaszcza podczas manewru wyprzedzania. Minimalizuje także poziom hałasu oraz sprawia, że samochód zużywa mniejszą ilość paliwa, dzięki czemu jego bieżąca eksploatacja jest bardziej ekonomiczna.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza w samochodzie dzielimy według typu materiału filtrującego. W sprzedaży dostępne są dwie podstawowe wersje:
- Suche - wykonane z papieru (celulozowego lub poliestrowego), włókniny bądź bawełny, które najczęściej znajdują się w autach osobowych.
- Mokre - stosowane zazwyczaj w pojazdach sportowych oraz typu off-road, w których powietrze jest filtrowane m.in, przez włóknina nasączona olejem.
Dodatkowo filtry powietrza samochodowe są produkowane w różnych kształtach. Prócz najpopularniejszych, prostokątnych egzemplarzy, w swoim aucie możesz zastosować model stożkowy bądź grzybek. Jakie są różnice między nimi?
Filtr powietrza stożek
Niektórzy kierowcy, chcący zwiększyć moc swojego pojazdu, montują w nim filtr powietrza stożek. Pozwala on na zyskanie dodatkowych koni mechanicznych - w zależności od pojemności i konstrukcji silnika.
Zarazem w sytuacji, kiedy jest on niepoprawnie zamontowany, może pogarszać moment obrotowy i przepuszczać większą ilość zanieczyszczeń. Z tego względu jego wybór powinien być przemyślany, a montaż - przeprowadzony przez doświadczonych specjalistów.
Przeczytaj także: Wybierz odpowiedni filtr powietrza do swojego motocykla
Filtr powietrza grzybek
W pojazdach z silnikiem wolnossącym lub turbodoładowanym można zamontować również filtr powietrza grzybek, efektywnie wyłapujący drobiny kurzu i pyłu. Dzięki dostarczaniu do jednostki napędowej większej ilości powietrza, umożliwia wzrost jej mocy oraz sprzyja ograniczeniu ilości zużywanego paliwa.
Budowa systemu filtracji powietrza w samochodzie
System filtrujący powietrze dostarczane do jednostki napędowej składa się z kilku elementów. W pojazdach osobowych i dostawczych zazwyczaj znajduje się on pod maską, w komorze silnika. W jego początkowym odcinku umieszczony jest przewód rurowy z wlotem powietrza, prowadzący do obudowy. W jej wnętrzu znajduje się wkład, który - jak już zostało wspomniane - wykonywany z papieru, papieru z włókniną bądź samej włókniny z tworzywa sztucznego.
W sprzedaży znajdziesz także materiałowy filtr powietrza fabrycznie nasączony olejem, który cechuje się pięciokrotnie wyższą zdolnością pochłaniania pyłów, niż jego papierowy odpowiednik. Dalej umieszczono przewód wraz z przepływomierzem, czyli czujnikiem elektronicznym.
Dlaczego warto wymieniać filtr powietrza w samochodzie?
Systematyczne stosowanie nowego filtra powietrza do auta niesie za sobą długofalowe korzyści. Pozytywnie wpływa na kondycję jednostki napędowej, minimalizując ryzyko wystąpienia jej usterek i wydłużając żywotność silnika. Regularnie zmieniany wkład uniemożliwia przedostawanie się do wnętrza groźnych zanieczyszczeń, chroniąc przed spadkiem mocy i obniżeniem osiągów.
Czysty filtr powietrza w samochodzie ogranicza także zużycie paliwa oraz przyczynia się do harmonijnej współpracy podzespołów pod maską, dzięki czemu jazda jest nie tylko bardziej komfortowa, ale również ekonomiczna. Z tego względu warto systematycznie go wymieniać, a od czasu do czasu dodatkowo kontrolować jego stan - między innymi w ramach przygotowania auta do dłuższej podróży.
Przeczytaj także: Sparkles: Woda Gazowana Miętowa dla Ciebie
Jak często wymieniać filtr powietrza w samochodzie?
Wymiana filtra powietrza to jeden z elementów okresowego przeglądu samochodu. Zależnie od modelu pojazdu, wymiana powinna mieć miejsce po przejechaniu 15-30 tysięcy kilometrów. Niemniej zazwyczaj robi się to częściej, przy okazji wymiany oleju silnikowego i filtru oleju. W autach intensywnie użytkowanych, wkład filtrujący warto wymienić co 10 000 km lub nawet mniej. Przy niewielkich przebiegach, wystarczające będzie zamontowanie nowego egzemplarza co 2-3 lata. Nie bez znaczenia będzie tutaj jakość wykonania samego elementu, która wpływa na żywotność, a w konsekwencji - okres pomiędzy kolejnymi wymianami.
Jakie są objawy zużytego lub uszkodzonego filtra powietrza w samochodzie?
Zatkany filtr powietrza w aucie powoduje spadek mocy silnika, jego nierównomierną pracę oraz zwiększone zużycie paliwa. Te symptomy mogą pojawić się także w przypadku, gdy dojdzie do przerwania wkładu. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, trzeba pamiętać o regularnej wymianie tego ważnego elementu. Nie warto czekać, aż objawy zapchanego filtra powietrza albo jego uszkodzenia, dadzą o sobie znać.
Zapchany filtr powietrza - objawy
Brak systematycznej wymiany nowych wkładów filtrujących może doprowadzić do znacznego nagromadzenia osadu, a w konsekwencji - zablokowania właściwego przepływu powietrza przez materiał. Objawy zatkanego lub zanieczyszczonego filtra powietrza to zwiększone spalanie, nierównomierna praca silnika czy problemy z jego uruchomieniem.
Z rury wydechowej może wydostawać się ciemny dym, a w kabinie pojazdu wyczuwalny będzie zapach paliwa. Możesz także zauważyć zapalenie się nowej kontrolki na desce rozdzielczej w pojeździe, sygnalizującej brudny filtr powietrza.
Nieszczelny filtr powietrza - objawy
Czasami może zdarzyć się, że obudowa filtra jest dziurawa. W takiej sytuacji do silnika przedostaje się nieoczyszczone powietrze, a mieszanka paliwowa ulega rozrzedzeniu. Oznaki, które mogą wskazywać na taką usterkę, to wyraźny spadek mocy, nierówna praca jednostki napędowej na niskich obrotach oraz hałas podczas przyspieszania.
Jeżeli Twoje auto zostało fabrycznie wyposażone w turbosprężarkę, objawy nieszczelnego filtra powietrza to także dymienie na czarno z układu wydechowego i charakterystyczny gwizd turbiny. Pamiętaj jednak, że takie symptomy mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów.
Filtr powietrza zalany olejem
Kolejnym problemem, wywoływanym wadliwą pracą innych części jednostki napędowej, jest filtr powietrza zalany olejem. Takie zjawisko będzie związane z zapieczonymi pierścieniami tłokowymi, uszkodzonym separatorem oleju w odmie bądź usterką turbosprężarki.
Nawet niewielkie ślady tłustego osadu na obudowie bądź wkładzie filtrującym są sygnałem do zdiagnozowania przyczyny oraz dokonania niezbędnych napraw w obrębie silnika.
Jak wymienić filtr powietrza w samochodzie?
Filtr powietrza to wymienny element układu dolotowego. Oznacza to, że w określonych odstępach czasu możesz samodzielnie - lub z pomocą specjalisty - zastąpić go nowym egzemplarzem. Czynność ta jest wyjątkowo prosta i szybka; wystarczy, że masz nieco chęci i wolnego czasu. Jak wymienić filtr powietrza własnoręcznie?
Wymiana filtra powietrza krok po kroku
Aby założyć nowy filtr powietrza, zazwyczaj należy podążać za poniższymi wskazówkami:
- zlokalizuj obudowę filtra pod maską - jest połączona z rurą dolotową powietrza;
- zdemontuj górną pokrywę obudowy, odkręcając kilka śrub lub klipsów;
- wymontuj zużyty filtr powietrza, zachowując ostrożność, aby nie wysypać obecnych w nim zanieczyszczeń do obudowy;
- umieść w tym samym miejscu nowy wkład;
- przykręć obudowę i upewnij się, że jest prawidłowo założona;
Uwaga! Powyższe informacje służą wyłącznie jako wskazówki - mogą różnić się w zależności od marki, modelu i wersji pojazdu. Jeśli masz wątpliwości, czy jesteś w stanie prawidłowo wymienić filtr powietrza, skorzystaj z usług specjalisty w profesjonalnym serwisie.
Jak długo trwa wymiana filtra powietrza?
Założenie nowego filtra powietrza zajmuje wprawionym osobom około kilkunastu minut. W bardziej skomplikowanych przypadkach - gdy obudowa znajduje się w trudniej dostępnym miejscu lub konieczne jest jej staranne wyczyszczenie, cała czynność może zająć więcej czasu. Planując ją, warto od razu zdecydować się na równoczesną wymianę innych filtrów w samochodzie. Choć cała usługa potrwa nieco dłużej, korzystnie wpłynie na ogólną sprawność pojazdu i komfort jego eksploatacji.
Koszty wymiany filtra powietrza
Ile kosztuje wymiana filtra powietrza? Wpływ na ostateczną cenę ma między innymi rodzaj oraz jakość nowego wkładu czy czas, jaki specjalista spędzi na realizacji usługi. Ceny nowych wkładów zaczynają się od 10 zł za prosty, tradycyjny model i sięgają nawet 700 zł, jeśli to sportowe wersje o zwiększonej przepustowości.
Dodatkowe informacje
Co oznacza kontrolka filtra powietrza?
Pojawienie się kontrolki filtra powietrza na desce rozdzielczej wskazuje na konieczność jak najszybszej wymiany wkładu.
Czym grozi jazda bez filtra powietrza?
Podróżowanie samochodem z wymontowanym filtrem powietrza może skutkować szybszym uszkodzeniem podzespołów w jednostce napędowej.
Czy filtr powietrza ma wpływ na odpalanie?
Brudny i zapchany filtr powietrza może utrudniać lub nawet uniemożliwiać uruchomienie silnika. Po jego wymianie powyższe objawy powinny ustąpić.
Modyfikacje obudowy filtra powietrza
Wymiana obudowy filtra do motocykla jest dość nietypową modyfikacją układu dolotowego. Zmiana na taką o innym kształcie zmusiłaby cię do zmian przy innych elementach jednośladu. Są jednak powody, dla których możesz wymienić obudowę na zamiennik o tym samym kształcie, ale nietypowych cechach.
- Wzmocniona obudowa: Przyda ci się przede wszystkim przy jeździe w terenie. Dzięki takiej zmianie zachowasz szczelność obudowy i uchronisz filtr powietrza przed uszkodzeniem mimo dużo większego ryzyka pęknięcia obudowy.
- Nietypowy wygląd: Sposób na podkreślenie indywidualnego stylu danego jednośladu.
To, co wyróżnia specjalistyczną obudowę motocyklowego filtra powietrza tkwi najczęściej w materiałach użytych do jej budowy. W bardziej odpornych produktach znajdziesz więcej elementów metalowych uzupełniających lub zastępujących standardowe plastiki.
Uszkodzenia obudowy i ich skutki
Uszkodzenie, szczególnie pęknięcie motocyklowej obudowy filtra powietrza wpłynie też na pracę silnika. Wskutek pęknięcia, do silnika będzie płynąć większa ilość powietrza, co zuboży mieszankę.
Konserwacja i wymiana obudowy
W przeciwieństwie do samego filtra, obudowy filtra powietrza do motocykla nie musisz okresowo wymieniać. Warto ją jednak regularnie sprawdzać i znaleźć ewentualne pęknięcia czy choćby zarysowania. Zrób to szczególnie przy okazji wymiany filtra i otwarciu obudowy, kiedy to wnętrze obudowy możesz też wyczyścić i usunąć zalegający brud.
W przypadku wymiany, najlepszym wyborem są produkty oryginalne. Te zapewnią ci kształt i wytrzymałość na poziomie standardowej obudowy. W przypadku zamienników, zwróć uwagę na ich jakość i materiały. Dotyczy to szczególnie obudów urozmaicających wygląd, dlatego te znajdziesz zwykle jako droższe wersje Cobra czy Baron.
Proces wymiany obudowy
Wymiana całej obudowy filtra to proces bardziej skomplikowany, niż wymiana samego filtra. Tu będziesz musiał zdemontować całą obudowę, a więc odłączyć ją od ramy i rozłączyć od układu dolotowego. Pamiętaj, aby najpierw odłączyć obudowę od układu, a dopiero wtedy odłączyć od ramy.
tags: #puszka #filtra #powietrza #tgb #budowa #i

