Gdzie Znajduje Się Filtr Powietrza w Gaźniku Gilera – Lokalizacja i Problemy z Paliwem E10

Czysty, sprawny i szczelny układ paliwowy motocykla to jedna z podstaw poprawnej pracy silnika. Układ paliwowy ma ci dostarczyć określoną dawkę paliwa do silnika. Problemem w układzie będzie więc wszystko, co zaburzy ci sprawny przepływ paliwa. Pamiętaj, że w przypadku niektórych elementów, źródła problemu możesz szukać także poza układem paliwowym.

W tym artykule omówimy lokalizację filtra powietrza w gaźniku Gilera oraz potencjalne problemy związane z wprowadzeniem paliwa E10, które mogą wpłynąć na działanie motocykli.

Filtr Powietrza w Gaźniku Gilera - Gdzie Go Szukać?

Po zdjęciu pomarańczowej pokrywy odkręć filtr powietrza (dwie nakrętki na klucz 8 i trzy wkręty na torx 27). Krótki gumowy wężyk idący od pokrywy zaworów do pokrywy silnika (w niej jest filtr powietrza od spodu, oraz czujnik temperatury powietrza dolotowego).

Czyszczenie Układu Paliwowego

Paliwo to podstawowe źródło zabrudzeń motocyklowego układu paliwowego. Nawet niewielkie zabrudzenia mogą poważnie wpłynąć na pracę układu i w efekcie silnika, szczególnie w motocyklach z nowoczesnym, dopracowanym wtryskiem. Dbaj więc o jakość dostarczanego paliwa i nie dopuść, by brud dostał się do zbiornika w trakcie tankowania.

Drugą ważną kwestią jest to, byś regularnie sprawdzał stan elementów układu. Szukaj ewentualnych uszkodzeń mechanicznych czy nieszczelności w przewodach paliwowych, zbiorniku czy łącznikach i sprawdzaj stan zużycia filtra paliwa. Stan wtrysku możesz zbadać sprawdzając ciśnienie paliwa.

Przeczytaj także: Ultradźwiękowy nawilżacz powietrza

To, czym i jak wyczyścisz motocyklowy układ paliwowy, zależy w dużej mierze od jego konstrukcji. Układ z gaźnikiem to konstrukcja dość wiekowa, choć wciąż stosowana w sporej grupie jednośladów. Warto, byś zastosował tu specjalne płyny do czyszczenia gaźników. W przypadku wtrysku masz do czynienia z układem nowszym, bardziej precyzyjnym i skomplikowanym. To, co możesz tu zrobić, to zastosować specjalne płyny do czyszczenia układu paliwowego.

Obok elementów doprowadzających paliwo do silnika, w układzie paliwowym możesz wyczyścić także inne elementy. Zbiornik, przewody paliwowe czy kranik możesz wymontować i użyć sprężonego powietrza do usunięcia zanieczyszczeń.

Każdy silnik wymaga czystego paliwa wprowadzonego do wnętrza w odpowiedniej ilości. Gilera Runner SP 50 nie jest tu wyjątkiem; aby silnik działał sprawnie i wypracował pełnię mocy, zadbaj o szczelność i czystość zbiornika, przewodów i łączonych przez nie elementów. Pamiętaj, że bez nich ani gaźnik, ani wtrysk nie spełnią swojej roli przy silniku.

Okresowo sprawdzaj też regulację elementów układu. Nawet w pełni sprawne i czyste, ale nieodpowiednio ustawione, te części układu paliwowego nie zapewnią sercu motocykla mieszanki w odpowiednich proporcjach.

Wpływ Paliwa E10 na Motocykle

Od stycznia 2024 roku z naszych stacji paliw zniknie 95-oktanowa benzyna z pięcioprocentowym dodatkiem bioetanolu. W jej miejsce pojawi się nowe paliwo E10, mające aż 10% składników pochodzących z pól uprawnych. Wprowadzenie benzyny E10 wnika z unijnej dbałości o czyste powietrze i niską emisję CO2.

Przeczytaj także: Gdzie szukać filtra powietrza w BMW 520d?

W starszych konstrukcjach z wtryskiem paliwa czy z gaźnikami teoretycznie powinno się zwiększyć dawkę paliwa. Znając życie, raczej nikt tego nie będzie robił w silniku przystosowanym do paliwa E10. Nie zmienia to faktu, że obiektywnie patrząc, mieszanka będzie uboższa niż na benzynie E5. A to z kolei, wraz z wyższą temperaturą spalania alkoholu, nie jest korzystne dla silnika.

Bioetanol pod wieloma względami ma inne właściwości niż benzyna. Po pierwsze jest on przewodnikiem, po drugie chłonie wodę, a także ma właściwości pro-korozyjne dla wielu materiałów. Działa źle na aluminium, a także niektóre rodzaje gumy i tworzyw sztucznych. A jak wiadomo, tych w motocyklach nie brakuje. Problemem jest też rozwarstwianie się paliwa. Z czasem (już po trzech miesiącach) cięższy od benzyny etanol może wędrować na dno zbiornika paliwa, zabierając ze sobą całą zgromadzoną wcześniej wodę. W zapomnianych na długo gaźnikach za to pojawi się ciężki do usunięcia osad.

Rozwiązaniem dla posiadaczy starszych motocykli może być przejście na spełniającą normę E5 benzynę 98-oktanową. Szkoda, że benzyna PB95 nie będzie nadal występowała w wersji E5, jak ma to miejsce na przykład w Niemczech. Tam czynnikiem mającym zachęcić do korzystania z paliwa E10 jest niższa cena.

Na stronach rządowych znajdziemy wszelkie informacje na temat samochodów osobowych. Nie ma tam jednak ani jednego zdania na temat motocykli. Na szczęście mamy opracowania zagraniczne, na podstawie których możemy znaleźć interesujące nas informacje odnośnie do większości motocykli.

Kompatybilność Motocykli z Paliwem E10

Poniżej znajduje się lista kompatybilności różnych marek motocykli z paliwem E10:

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w Fiat Scudo

  • Wszystkie modele BMW nadają się do stosowania paliwa E10.
  • Wszystkie pojazdy Derbi posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r.
  • Wszystkie pojazdy Gilera posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r.
  • Wszystkie modele Harley-Davidson sprzed roku modelowego 1980 lub pojazdy wyposażone w komponenty zwiększające wydajność.
  • Wszystkie modele silników Hondy z wtryskiem, o ile w sekcji „Nieodpowiednie” nie podano inaczej, nadają się do stosowania paliwa E10.
  • Wszystkie motocykle, skutery i skutery wodne Kawasaki produkowane na rynek europejski od 2011 roku nadają się do spalania paliwa E10.
  • Wszystkie modele motocykli, skuterów i skuterów wodnych Kawasaki starsze niż 2011 i niewymienione w sekcji „Odpowiednie do E10” nie nadają się do stosowania paliwa E10.
  • Wszystkie pojazdy Moto Guzzi posiadające homologację i wydane po 01.01.2011 r.
  • Wszystkie modele sprzed roku modelowego 2000 nie nadają się do stosowania paliwa E10.
  • Wszystkie pojazdy Piaggio posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r.
  • Wszystkie modele, począwszy od roku modelowego 2002, nadają się do stosowania paliwa E10.
  • Motocykle Suzuki sprzed 1991 roku nie nadają się do spalania paliwa E10.
  • Wszystkie skutery wyposażone w układ wtryskowy są odpowiednie dla E10. Wszystkie inne modele 50 cm3 z gaźnikiem (ECS) nie nadają się do stosowania paliwa E10.

tags: #gdzie #jest #filtr #powietrza #w #gaźniku

Popularne posty: