Obudowa filtra powietrza w motocyklu: Wymiana i znaczenie
- Szczegóły
W wielu motocyklach obudowy filtrów powietrza są przydatnym, jeśli nie niezbędnym elementem układu. Jako osłona dla filtra i miejsce przepływu powietrza do silnika, obudowa filtra do motocykla ma kluczowe znaczenie dla wydajności motocykla.
Znaczenie obudowy filtra powietrza
Obudowy filtrów powietrza pełnią kilka istotnych funkcji:
- Ochrona filtra: Zatrzymują zanieczyszczenia, które mogłyby przedostać się do silnika wraz z zassanym powietrzem.
- Wpływ na pracę silnika: Skutkowałoby to zaburzeniem jego pracy, a to z kolei przełożyłoby się na sprawność całego pojazdu - silnik to w końcu serce każdego jednośladu czy też samochodu.
- Miejsce przepływu powietrza: Odpowiedni kształt i konstrukcja obudowy zapewniają optymalny przepływ powietrza do silnika.
Kiedy i dlaczego wymienić obudowę filtra powietrza?
Wymiana obudowy filtra do motocykla jest dość nietypową modyfikacją układu dolotowego. W przeciwieństwie do samego filtra, obudowy filtra powietrza do motocykla nie musisz okresowo wymieniać. Warto ją jednak regularnie sprawdzać i znaleźć ewentualne pęknięcia czy choćby zarysowania. Zmiana na taką o innym kształcie zmusiłaby cię do zmian przy innych elementach jednośladu. Są jednak powody, dla których możesz wymienić obudowę na zamiennik o tym samym kształcie, ale nietypowych cechach.
Zmiana obudowy na wzmocnioną przyda ci się przede wszystkim przy jeździe w terenie. Dzięki takiej zmianie zachowasz szczelność obudowy i uchronisz filtr powietrza przed uszkodzeniem mimo dużo większego ryzyka pęknięcia obudowy. Nietypowy wygląd to natomiast sposób na podkreślenie indywidualnego stylu danego jednośladu.
To, co wyróżnia specjalistyczną obudowę motocyklowego filtra powietrza tkwi najczęściej w materiałach użytych do jej budowy. W bardziej odpornych produktach znajdziesz więcej elementów metalowych uzupełniających lub zastępujących standardowe plastiki.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Skutki uszkodzeń obudowy
Skutki uszkodzeń obudowy filtra można podzielić na dwie grupy. Uszkodzenie, szczególnie pęknięcie motocyklowej obudowy filtra powietrza wpłynie też na pracę silnika. Wskutek pęknięcia, do silnika będzie płynąć większa ilość powietrza, co zuboży mieszankę.
Jak dbać o obudowę filtra powietrza?
Warto ją jednak regularnie sprawdzać i znaleźć ewentualne pęknięcia czy choćby zarysowania. Zrób to szczególnie przy okazji wymiany filtra i otwarciu obudowy, kiedy to wnętrze obudowy możesz też wyczyścić i usunąć zalegający brud.
Wybór nowej obudowy filtra powietrza
W przypadku wymiany, najlepszym wyborem są produkty oryginalne. Te zapewnią ci kształt i wytrzymałość na poziomie standardowej obudowy. W przypadku zamienników, zwróć uwagę na ich jakość i materiały. Dotyczy to szczególnie obudów urozmaicających wygląd, dlatego te znajdziesz zwykle jako droższe wersje Cobra czy Baron.
Proces wymiany obudowy filtra powietrza
Wymiana całej obudowy filtra to proces bardziej skomplikowany, niż wymiana samego filtra. Tu będziesz musiał zdemontować całą obudowę, a więc odłączyć ją od ramy i rozłączyć od układu dolotowego. Pamiętaj, aby najpierw odłączyć obudowę od układu, a dopiero wtedy odłączyć od ramy.
Filtr powietrza - kluczowy element układu
Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika. Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Tylko, czy dobry filtr powietrza motocyklowy to zawsze to samo? Żeby wybrać dobry filtr do motoru warto wpierw wiedzieć, dlaczego jest on tak ważny dla silnika. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Objawy uszkodzonego filtra powietrza
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Samodzielna wymiana filtra powietrza
Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Czyszczenie filtra powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Wybór filtra powietrza
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę. Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
Rodzaje filtrów powietrza
Wyróżnić możemy kilka rodzajów filtrów powietrza. Pierwszy to filtr gąbkowy, który cechuje się bardzo dobrą przepuszczalnością powietrza. Wadą gorszej jakości filtrów gąbkowym jest jednak zdolność do przepuszczania kurzu. Wartym uwagi producentem jest w tym przypadku Filtron. Alternatywą jest papierowy filtr powietrza, który cechuje się lepszą ochroną przed przenikaniem pyłu. Jeśli chodzi o sportowe motocykle, to bardzo często montuje się w nich stożkowy filtr powietrza. Jego największą zaletą jest bardzo duża przepustowość.
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
Filtr powietrza MBK YH 50
Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. MBK YH 50 wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra. MBK YH 50 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Wybór ułatwi ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model. Pamiętaj, że MBK YH 50 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.
Filtr powietrza Vicma
Ten wysokiej jakości papierowy wkład filtra powietrza od renomowanego producenta Vicma to idealne rozwiązanie dla Twojego skutera MBK Ovetto 50 4T, Yamaha Aerox 50 4T lub Neos 50 4T (od 2009 roku). Zapewnia on optymalną ochronę silnika przed zanieczyszczeniami, co przekłada się na jego dłuższą żywotność i bezproblemową pracę.
Marka Vicma to gwarancja solidności i niezawodności. Aby upewnić się, że wybrany filtr pasuje do Twojego skutera, porównaj go z oryginalnym filtrem na zdjęciu. Firma Vicma wywodzi się z Hiszpanii. Marka znana jest przede wszystkim z wysokiej jakości części zamiennych karoserii. Między innymi oświetlenia do skuterów, motorowerów, quadów i motocykli. Produkty firmy Vicma charakteryzują się świetnym i solidnym wykonaniem a także dobrymi cenami.
Filtr powietrza do Yamaha YP125/250 i Mbk
Filtr powietrza do skuterów Yamaha YP125/250 i MBK to kluczowy element układu zasilania silnika, który ma za zadanie eliminować zanieczyszczenia z dostarczanego powietrza. Odpowiednio dobrany filtr powietrza pomaga w utrzymaniu optymalnych warunków pracy silnika, co przekłada się na wydajność pojazdu.
Główne Cechy:
- Doskonała Filtracja: Filtr powietrza jest zoptymalizowany, aby skutecznie usuwać zanieczyszczenia, takie jak kurz, pyłki, owady i inne drobiny, które mogą przedostać się do silnika. To zapewnia czyste i zdrowe powietrze, które trafia do cylindrów.
- Ochrona Silnika: Usunięcie zanieczyszczeń z powietrza jest kluczowe dla długotrwałego działania silnika. Filtr powietrza chroni silnik przed uszkodzeniami, które mogłyby wyniknąć z przedostawania się zanieczyszczeń do układu spalania.
- Kompatybilność: Filtr powietrza jest dostosowany do modeli skuterów Yamaha YP125/250 i MBK, co oznacza, że pasuje idealnie do tych pojazdów. To gwarantuje odpowiednią wydajność i zgodność z ich specyfikacjami.
- Łatwa Wymiana: Montaż i demontaż filtra powietrza są zazwyczaj proste, dzięki czemu można go wymieniać bez konieczności korzystania z pomocy mechanika. Instrukcje znajdziesz włączone w opakowaniu.
- Długi Okres Użytkowania: Filtry powietrza są zazwyczaj trwałe i mają długi okres użytkowania, co oznacza, że nie będziesz musiał ich często wymieniać.
Ważne Wskazówki:
Aby utrzymać optymalną wydajność swojego skutera Yamaha YP125/250 lub MBK, zalecamy regularne sprawdzanie i konserwację filtra powietrza. Należy również wymieniać filtr zgodnie z zaleceniami producenta lub w przypadku, gdy jest on widocznie zabrudzony lub uszkodzony.
Wybierając odpowiedni filtr powietrza, dbasz o wydajność swojego skutera, co przekłada się na przyjemniejszą i bezpieczniejszą jazdę.
tags: #mbk #obudowa #filtra #powietrza #wymiana

