Wymiana Filtra Powietrza w Junak RS 125: Kompleksowy Przewodnik

Po polskich drogach wciąż jeżdżą motocykliści pamiętający pierwsze Junaki. Obecnie mamy do czynienia z unowocześnionym motorem oraz odmiennym miejscem produkcji. Ale czy znaczy to, że Junak RS 125 jest mniej godny uwagi? Absolutnie nie! Na rynku znajdziemy zarówno standardową wersję tego pojazdu, jak i ekspercki model RS 125, różniący się większą mocą, układem chłodzenia i wieloma innymi detalami.

Niewiele popularnych motocykli może się pochwalić tak wieloma pozytywnymi opiniami jak Junak RS 125. Historia Junaka zobowiązuje - współcześnie dostępne modele są nie tylko tak samo piękne, ale również dużo lepiej dopracowane konstrukcyjnie. W recenzjach widzimy zachwyty miękkim zawieszeniem, które pozwala wybierać ambitniejsze drogi, niesamowicie klasycznym designem i wygodną kanapą.

Ale kupowanie Junaka ma sens głównie wtedy, jeśli przyłożymy też sporą wagę do jego serwisowania. Nawet, jeśli nie zabierzemy się za to samodzielnie, taki motocykl powinien w regularnych odstępach trafić do zaufanego warsztatu. Po prostu nie wypada inaczej! Przy tej okazji warto zapamiętać, że części do motocykla Junak RS 125 kupimy obecnie u dobrych dealerów online.

Junak RS 125 PRO jest światełkiem nadziei w długim tunelu chińskich konstrukcji. I właśnie Junak RS 125 PRO daje tę nadzieję. Silnik w tym motocyklu w końcu zaczyna przypominać silnik od Piaggio, montowany chociażby w takich sprzętach jak Derbi Terra. Co prawda RS PRO jeszcze nie deklaruje 15 koni, ale jest naprawdę blisko. Mamy 4 zaworową głowicę, mamy chłodzenie cieczą i lekki aluminiowy odlew silnika z anodową powłoką.

RS PRO kosztuje więcej od zwykłego RS-a o 1400zł. To kupa kasy, ale moim zdaniem warta dołożenia. Najważniejszy to ten, że RS PRO pozwala z frajdą podróżować. Z łatwością przekracza 90 km/h, przez co nie czujemy się zawalidrogą, nawet gdy na tylnym siedzeniu zagości nasza lekko przytyta żona. Skrzynia biegów też jest świetnie dopasowana do tej pojemności.

Przeczytaj także: Budowa i wymiana filtra powietrza w Junaku

Poza tym, ważne jest dla mnie, że z tyłu mamy hamulec tarczowy. Pięknie wygląda i pięknie hamuje. Bardzo fajnie, że mamy też chłodzenie cieczą. Fakt, w małych motocyklach to nie jest aż tak ważne, ale wolę prawdziwą chłodnicę z normalnym płynem i wentylatorem, niż olejową atrapę. Poza tym RS PRO wydaje jeszcze przyjemniejszy dźwięk z tłumika.

RS-em jeździ się bardzo pewnie. Przyjemnie i agresywnie składa się w zakrętach. To zasługa ramy która jest dość długa. Warto zauważyć, że podnóżki nie są przyspawane do ramy, blisko silnika jak w większości nakedów. Są wysunięte do tyłu na specjalnych aluminiowych wysięgnikach. Mamy też całkiem niezłe, szerokie, opony Kenda. To nie jest najwyższa półka, ale naprawdę, w porównaniu do tego co Chińczycy nam rzucali na pożarcie jeszcze parę lat temu, to te dają radę.

Jeżeli masz duży pęcherz piwny, będziesz mógł go oprzeć o zbiornik. Przyda się tankpad aby nie porysować lakieru. Dzięki niewielkiemu przetłoczeniu po bokach, mamy osłonięte kolana. To bardzo praktyczne, jak dla mnie to miejsce pod nogi mogło by być jeszcze głębsze jak to było w przypadku Kymco CK1.

Mimo walki o każdy kilogram, znalazło się miejsce na gniazdko USB do ładowania nawigacji. Wyświetlacz LCD jest ładny, ale też nie powala.

Niestety naszej perełce wśród chińskich 125-tek przytrafiło się kilka wpadek. Pierwsza to czarny PiaR związany z gaźnikami. Pierwsze egzemplarze miały jakiś czarodziejski problem z dławieniem, którego nikt jeszcze w pełni nie wyjaśnił. Część motocykli pojechało do serwisu centralnego na regulację inni postanowili zastosować gaźnik od zwykłego RS-a. Zatem przed zakupem upewnij się, że dany egzemplarz jeździ prawidłowo. Według naszych informacji dostępne w tej chwili w sprzedaży egzemplarze nie mają już tego problemu.

Przeczytaj także: Filtr Stożkowy 38mm do Junaka - Test i Zastosowanie

Kolejną wadą jest szybko ścierający się ślizg łańcucha. Ślizg potrafi wytrzeć się po przejechaniu zaledwie 1000 km. Warto zauważyć, że zwykła wersja RS-a tego problemu nie posiada. Co prawda problem ten można rozwiązać w zaciszu domowego garażu montując w miejscu ślizgu kawałek paska rozrządu, ale mimo wszystko jest to dość irytujące że w sprzęcie za 9,5 kafla musimy coś sami dłubać. Poza tym, kontynuując wady, należy wspomnieć że przednia owiewka lubi wpadać w rezonans i psuje odbiór pięknej melodii z tłumika. Dodam też podnóżki mają tak słabą sprężynę, że czasem niechcący nam się chowają.

Junak RS 125 PRO w Chinach sprzedawany jest jako Jianshe 150-31. Ten model zadebiutował na targach CIMA w 2013. Silnik Jianshe jest klonem silnika stosowanego przez Yamahę-India w modelu YZF R15 ver. 2.0 o pojemności 150. Dostępny jest również w wersji na wtrysku, spełniając normę emisji spalin EURO IV i osiągając moc 17 KM.

Filtr powietrza w motocyklu to niepozorny element, często pomijany w codziennej pielęgnacji jednośladu. Mimo niewielkich rozmiarów odgrywa ważną rolę w jego prawidłowym funkcjonowaniu i kondycji silnika. Zaniedbanie filtra może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji, takich jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a nawet poważne uszkodzenia silnika. Dlatego regularna wymiana i dbałość o ten skromny element to inwestycja w bezawaryjną jazdę. Dowiedz się więcej na jego temat!

Po co motocyklowi filtr powietrza?

Podstawowym zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza zasysanego do silnika z wszelkich zanieczyszczeń. Kurz, pył, owady, drobiny piasku - to tylko niektóre z zagrożeń, które czyhają na Twój silnik podczas jazdy. Filtr zatrzymuje te szkodliwe elementy, chroniąc delikatne komponenty silnika przed uszkodzeniem, a także zapobiega przedwczesnemu zużyciu i awariom.

Dobrej jakości filtr powietrza zapewnia nie tylko czystość w układzie dolotowym, ale również optymalny przepływ powietrza. To z kolei przekłada się na lepszą wydajność silnika, co oznacza większą moc, szybsze przyspieszenie i mniejsze zużycie paliwa.

Przeczytaj także: Konserwacja filtra powietrza Junak

Jak często wymieniać filtr powietrza w motocyklu?

Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od kilku czynników, takich jak:

  • Rodzaj motocykla - w niektórych modelach filtry zużywają się szybciej niż w innych.
  • Warunki jazdy - jazda w kurzu, pyle i błocie znacznie przyspiesza zużycie filtra.
  • Styl jazdy - agresywna jazda połączona z wysokimi obrotami silnika również wpływa na tempo zużycia filtra.

Ogólnie przyjmuje się, że filtr powietrza w motocyklu należy wymieniać co 10 000 do 15 000 kilometrów. W niektórych przypadkach, np. podczas jazdy w ekstremalnych warunkach, może być konieczna wymiana filtra częściej.

Objawy brudnego filtra powietrza

Zasygnalizowanie przez motocykl potrzeby wymiany filtra powietrza nie zawsze jest oczywiste. Warto jednak zwracać uwagę na pewne objawy, które mogą świadczyć o jego zużyciu:

  • Spadek mocy silnika - silnik wyraźnie traci siłę, odczuwalne jest mniejsze przyspieszenie.
  • Wzrost zużycia paliwa - pobór paliwa staje się zauważalnie wyższy.
  • Trudności z odpaleniem silnika - szczególnie widoczne w chłodne dni lub po dłuższym postoju.
  • Dymienie z wydechu - może pojawić się siwy lub czarny dym, zwłaszcza podczas przyspieszania.
  • Głośniejsza praca silnika - silnik pracuje głośniej niż zwykle, słychać wyraźny hałas ssania powietrza.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, niezwłocznie sprawdź stan filtra powietrza. Wymiana zużytego filtra może szybko przywrócić motocyklowi jego pierwotną moc i efektywność.

Jaki filtr powietrza wybrać do swojego motocykla?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów filtrów powietrza do motocykli, różniących się materiałem wykonania, kształtem i stopniem filtracji. Wybór odpowiedniego filtra zależy od kilku czynników:

  • Model motocykla - należy dobrać filtr zgodny z konkretnym modelem i rocznikiem motocykla.
  • Warunki jazdy - jeśli jeździsz w kurzu i pyle, wybierz filtr o większym stopniu filtracji.
  • Styl jazdy - dla agresywnej jazdy potrzebny jest filtr o większej wytrzymałości.

Pielęgnacja filtra powietrza - czyszczenie i nasączanie

Niektóre filtry powietrza wymagają nasączenia specjalnym olejem do filtrów powietrza. Olej ten pomaga wychwycić zanieczyszczenia i zwiększa wydajność filtra. Należy stosować olej zalecany przez producenta filtra.

Uwaga: Nie należy nasączać filtrów papierowych, ponieważ może to pogorszyć ich działanie!

Wymiana filtra powietrza krok po kroku

Wymiana filtra powietrza w motocyklu jest stosunkowo łatwa i można ją wykonać samodzielnie. Potrzebne będą:

  • Nowy filtr powietrza odpowiedni do Twojego motocykla.
  • Klucze imbusowe lub nasadowe.
  • Śrubokręt.
  • Środek czyszczący do filtrów powietrza (opcjonalnie).
  • Olej do filtrów powietrza (opcjonalnie).

Procedura wygląda następująco:

  1. Zlokalizuj airbox, czyli obudowę filtra powietrza. Zazwyczaj znajduje się ona po stronie silnika, w pobliżu przepustnicy.
  2. Odkręć śruby mocujące pokrywę airboxa.
  3. Wyjmij zużyty filtr powietrza.
  4. Jeśli stosujesz olej do filtrów powietrza, nasącz nim nowy filtr.
  5. Włóż nowy filtr powietrza do airboxa.
  6. Zamknij pokrywę airboxa i dokręć śruby mocujące.

Pamiętaj, aby po wymianie filtra powietrza sprawdzić szczelność airboxa.

Regularna wymiana filtra powietrza - korzyści

Regularna wymiana filtra powietrza w motocyklu to prosty sposób na:

  • Zwiększenie mocy i osiągów silnika
  • Zmniejszenie zużycia paliwa
  • Przedłużenie żywotności silnika
  • Zapobieganie awariom
  • Poprawę komfortu jazdy

Regularna wymiana i dbałość o ten komponent to gwarancja optymalnej pracy maszyny, jej długowieczności i bezawaryjnej jazdy. Pamiętaj o doborze odpowiedniego filtra do swojego motocykla, regularnej wymianie i właściwej pielęgnacji, a Twój motocykl odwdzięczy Ci się imponującą mocą, niskim spalaniem i bezproblemową eksploatacją.

Profesjonalna odbudowa filtra powietrza wykonana na wzór oryginału zapewnia idealne dopasowanie do popularnych pojazdów, gwarantując prawidłową pracę silnika. Wkład filtra został wykonany z wysokiej jakości pianki filtracyjnej, która skutecznie chroni silnik przed kurzem, brudem, pyłem i innymi zanieczyszczeniami z powietrza.

Wybierając odbudowę filtra powietrza z piankowym wkładem, inwestujesz w bezpieczeństwo i wydajność silnika. Produkt jest idealnym zamiennikiem oryginalnego filtra, zapewniając maksymalną ochronę i komfort eksploatacji pojazdu.

Ten kompletny filtr powietrza przeznaczony jest do motocykla Junak RS 125 PRO. Zapewnia optymalny przepływ powietrza do silnika, co przekłada się na lepszą wydajność i dłuższą żywotność. Wymiana filtra powietrza to prosty zabieg, który można wykonać samodzielnie.

Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.

Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla. Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.

W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.

W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.

Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę. Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.

Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.

Aprilia RS 125 wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra. Aprilia RS 125 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Wybór ułatwi ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model. Pamiętaj, że Aprilia RS 125 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.

Porównanie Filtrów Powietrza dla Junak RS 125
Typ Filtra Cena Zalety Wady Zastosowanie
Papierowy (Kengo, JMP) Niska (kilkanaście złotych) Niska cena, podstawowa filtracja Krótka żywotność, słaba filtracja w trudnych warunkach Małe jednoślady, jazda w czystych warunkach
Piankowy (Odbudowa filtra) Średnia Dobra filtracja, możliwość czyszczenia Wymaga nasączania olejem Jazda w trudnych warunkach, off-road
Wielowarstwowy (HifloFiltro, Twin-Air, Athena) Średnia - Wysoka Dobra filtracja, długa żywotność, zaawansowane technologie Wyższa cena Uniwersalne zastosowanie, różne warunki jazdy
Tuningowy/Sportowy (K&N) Wysoka (kilkaset złotych) Bardzo wysoka przepustowość, poprawa osiągów Wysoka cena, wymaga specjalnej pielęgnacji Sportowa jazda, tuning

tags: #junak #rs #125 #filtr #powietrza #wymiana

Popularne posty: