Filtr Powietrza Motocykl Junak: Budowa, Konserwacja i Wymiana
- Szczegóły
Zrób to sam! Proste naprawy, wymiany, czy mycie i konserwacja własnego motocykla to czysta przyjemność. Mamy kilka esencjonalnych porad. Jak wymienić olej, jak dobrze umyć motocykl, jak wymienić filtry w motocyklu?
Budowa filtra powietrza w Junaku
W egzemplarzu, który specjalnie kupiłem za niewielkie pieniądze aby przeprowadzić taką analizę bez strat dla Junakowego zasobu części jest tylko jedna przegroda znajdująca się dokładnie tam gdzie w dokumentacji, czyli na przeciw otworu korka oleju. Posiada w sobie otwór, też jak w dokumentacji dla wyrównania poziomu oleju w obu sekcjach. Nie wiem czym podyktowany jest zapis, o którym piszesz ale chyba nie o to chodziło. Przegroda znajduje się w najszerszym miejscu puszki filtra i musi uwzględniać tuleję z gwintem. Gdyby były np. dwie takie przegrody to chyba musiały by mieć nieco inny profil.
Nie analizowałem dokładnie dokumentacji poszczególnych części puszki filtra. Zakładam, że Ty już to zrobiłeś i możesz dokonać analizy. Jak widać rysunek puszki z mojego artykułu pochodzi z maja roku 1954. W lipcu oficjalnie zaprezentowano Junaka we Wrocławiu. Przy okazji sprawdzę czy w moim filtrze jest taka przegroda na przeciw korka. Mój Junak jest z 1962.
Niezależnie od detali konstrukcyjnych wierząc zapisom ze słynnego raportu Wójcickiego filtr ten nie był aż tak mega przepływowy. Wójcicki podaje, że poprawiony silnik S03 bez filtra powietrza rozwijał moc 17,3 KM a z filtrem już tylko 16,1 KM. A może jest w tym raporcie mała nieścisłość i powinno być z filtrem i rurą wydechową z tłumikiem? Teraz to tylko współczesne pomiary na hamowni dałyby miarodajne wyniki.
W moich obydwu dawcach (przedzmianowy i pozmianowy) badając zakrzywionym “badadełkiem” tez stwierdziłem tylko jedna przegrode, ale zdecydowanie bardziej odsunięte poza wspawaną gwintowaną tulejkę korka aniżeli wynikało by to z dokumentacji. Na rysunku samej przegrody jest tylko zapis o wykonaniu połowy partii lewych i połowy prawych. Na samym dnie puszki wspawana jest niska przegroda ograniczająca szybkie przemieszczanie się oleju np. przy hamowaniu. Na rysunkach spawalniczych i w dostępnych mi egzemplażach jest tylko jedna taka przegroda. Na dokumentacji samej przegrody jest adnotacja żeby wykonać taką samą ilość detali prawych i lewych.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Konserwacja motocykla Junak
Panujący wirus i ograniczenia w poruszaniu się lub w kontakcie z innymi osobami to niejedyny powód, aby poświęcić więcej czasu swojemu motocyklowi. Wpływ warunków atmosferycznych oraz działanie promieni słonecznych powodują starzenie i spadek atrakcyjności powłok lakierniczych oraz elementów gumowych i plastikowych. Motocykl wystawiony na działanie słońca już po kilku latach (a czasem miesiącach) eksploatacji wygląda dużo mniej atrakcyjnie, niż w momencie zakupu. W jaki sposób temu przeciwdziałać? Stosując odpowiednie preparaty oraz środki do konserwacji.
Aby zakonserwować motocykl musimy uzbroić się w: środki chemiczne, takie jak woski; preparaty konserwujące gumę, plastik i chromy; naftę; smar do zamków i stacyjek; nabłyszczacze silikonowe oraz chemię do felg motocyklowych.
Niestety, polskie prawo zabrania samodzielnie myć pojazd poza miejscami do tego wyznaczonymi, a więc poza np. myjniami samoobsługowymi. Doświadczenie podpowiada, aby go wstępnie namoczyć na kilka minut przed wstawieniem na stanowisko mycia. Można polać go wodą z atomizera pozostałego po starym płynie do szyb. To nieco „zmiękczy bród”, można też dodać delikatne środki czyszczące.
Po wymyciu motocykla myjką ciśnieniową (pamiętajcie, aby nie kierować strumienia na łożyska, piasty, czujniki ABS, łańcuch, czy elektronikę), warto zetrzeć irchą pozostałe krople wody. Teraz można wrócić do garażu.
Tutaj rozpoczyna się właściwy etap konserwacji. Warto zacząć od czyszczenia i smarowania łańcucha. Po dokonaniu tej czynności, za pomocą ściereczki nasączonej naftą, można pozbyć się nieczystości, których nie domyła woda: pozostałości po smarze do łańcucha, resztki asfaltu, roślin, wszelkie brudy. Konserwacja zaczyna się od nadwozia. Specjalne woski i spraye oparte na silikonie szybko sprawiają, że lakier wygląda jak nowy.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
W następnej kolejności konserwacji poddaje się elementy gumowe i plastikowe - przy użyciu wspomnianych, dedykowanych środków. Nałożyć można je flanelą, gdyż jest najbardziej przyjazna dla lakieru. Kolejnym etapem jest użycie smaru do zamków, co eliminuje wilgoć i poprawia ich płynność pracy. W ostatnim etapie doczyścić można felgi za pomocą sprayu do felg, aby później pokryć je woskiem.
Przy okazji czyszczenia bardzo szybko zauważamy niedoskonałości motocykla - ubytki, wycieki, odpryski. To dobry moment na ich usunięcie i zabezpieczenie przed postępującą korozją. Jeśli posiadacie klasyczny motocykl, nałóżcie na chromowane elementy środek do konserwacji chromów. Gotowe!
Bez względu na to, jak często konserwujecie swój motocykl, wymieniona czynność musi być przeprowadzona przed zimowaniem, o ile chcecie rozpocząć sezon ładnie utrzymanym pojazdem.
Wszelkie środki do czyszczenia i pielęgnacji motocykla, a także części zamienne i materiały eksploatacyjne możecie w łatwy sposób kupić w sklepie I’M Ready, gdzie przygotowany został specjalny podział na najważniejsze, potrzebne produkty.
Wymiana filtra powietrza i filtra paliwa
Przy okazji wymiany filtra paliwa, najczęściej trzeba zdjąć bak. To dobra okazja, żeby wymienić lub nasączyć także filtr powietrza. Jak tego dokonać?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Zaczniemy od filtra paliwa. Najpierw musicie upewnić się, jakiej średnicy jest przewód paliwowy i zakupić odpowiedni filtr. Sam filtr znajduje się pomiędzy zbiornikiem paliwa, a gaźnikami lub układem wtryskowym. W zależności od tego, czy jest mocowany na wcisk, za pomocą spinek lub cybantów, musicie przygotować odpowiednie narzędzia. Dobrze jest zakupić specjalne szczypce zaciskające się na końcówkach przewodów paliwowych po ich zdjęciu (co zminimalizuje wycieki paliwa).
Czynność wymiany rozpoczynacie od zdemontowania zbiornika paliwa. Jeśli jest wyposażony w kranik z pozycją OFF, jego zamknięcie będzie wystarczające, aby zapobiec wyciekowi. Jeśli nie ma kranika, należy szybko po demontażu przewodu z końcówki filtra zablokować wyciek szczypcami lub specjalnymi klamrami. A najlepiej zamknąć przepływ zanim zdejmiecie przewody. Niektórzy używają zacisków chirurgicznych.
Teraz demontujecie objemy po drugiej stronie filtra i wymieniacie go na nowy. Pamiętajcie o poprawnym założeniu końcówek i założeniu obejm/opasek/cybantów. Sam filtr także może być kierunkowy. Unikajcie wysokich temperatur i przeprowadzajcie czynność w dobrze wentylowanym pomieszczeniu - opary benzyny są łatwopalne.
Korzystając z faktu, że zbiornik paliwa jest już zdemontowany, wymienić można filtr powietrza. Znajdziemy go najczęściej pod zbiornikiem, w odpowiedniej obudowie - czasami zamykana jest zatrzaskami, czasami śrubami. Wymiana filtra, o ile jest to filtr suchy, nie wymaga żadnych dodatkowych czynności. Wystarczy wyjąć stary i włożyć nowy, zwracając uwagę na możliwe strzałki oznaczające kierunek przepływu.
W przypadku, jeśli posiadacie sportowy filtr nasączany - musicie posiadać zestaw do nasączania i mycia. Zaczynacie od umycia filtra w dostarczonym płynie, a następnie, zgodnie z instrukcją należy filtr nasączyć. Tak przygotowany filtr wkładacie do obudowy. Teraz możecie założyć zbiornik paliwa.
Czyszczenie i smarowanie łańcucha
Konserwacja układu przeniesienia napędu to jedna z najczęściej wykonywanych czynności obsługowych w motocyklu. Wystarczy co kilkaset kilometrów poświęcić 2-3 minuty. Do nasmarowania i wyczyszczenia łańcucha będą Wam potrzebne: środek do czyszczenia lub nafta, specjalna szczotka, smar do łańcucha oraz stojak serwisowy (jeśli Wasz pojazd nie jest wyposażony w centralną podstawkę).
Smarowanie i czyszczenie łańcucha zawsze powinno odbywać się zaraz po zakończeniu jazdy. Szczególnie, jeśli podróżowaliście w deszcz. Smar między innymi zabezpiecza przed korozją; jej znaczącym powodem jest nadmiar wilgoci.
Po dłuższej podróży wjeżdżacie do garażu. Ustawiacie motocykl na podnośniku i środkiem do czyszczenia pryskacie na łańcuch jednocześnie obracając kołem. Podłogę oraz tylną oponę warto zabezpieczyć chociażby tekturą - ułatwi to utrzymanie czystości w garażu oraz zapobiegnie obecności smaru na oponie. Po spryskaniu całego łańcucha przykładacie do niego specjalną szczotkę i obracacie kołem. Po dwóch, trzech cyklach pełnego obrotu łańcucha ponownie „traktujecie” go środkiem do czyszczenia i przecieracie szczotką.
Teraz pozostawiacie go do wyschnięcia lub obejmując łańcuch szmatą i obracając kołem, usuwacie nadmiar środka czyszczącego. Nigdy nie obracajcie kołem za pomocą silnika pracującego na biegu- układ napędowy może Wam wciągnąć i zmiażdżyć palce. Przy okazji warto na czystą szmatę nanieść trochę nafty i przetrzeć miejsca ubrudzone smarem do łańcucha np. felgę, wahacz, tylny plastik.
Pozostało nanieść smar do obracając tylnym kołem i kierując dyszę aerozolu na wewnętrzną część łańcucha. Dobrze jest wykonać kilka/kilkanaście cykli pełnego obrotu łańcucha po układzie napędowym -wówczas smar odpowiednio się rozprowadzi.
Jeśli nie macie dostępu do środka do czyszczenia łańcucha, wykorzystajcie naftę. Sprawdzi się, chociaż jej nanoszenie za pomocą szmaty czy pędzelka jest dużo mniej wygodne.
Łańcuch smarujcie według potrzeb i zaobserwowanego stanu, jednak nie rzadziej niż co 300-500 km, a także po jeździe w deszczu i przed każdym dłuższym postojem.
Wymiana oleju i filtra oleju
Wymiana filtra i oleju w motocyklu jest prostą sprawą, wymaga jednak pewnej wiedzy i narzędzi. Zanim przystąpicie do tej czynności, należy zaopatrzyć się w odpowiednią ilość oraz typ oleju motocyklowego. Ponadto musicie zakupić kuwetę do spuszczenia oleju, filtr, olej, klucz do odkręcania filtra (ewentualnie uniwersalny), podkładkę pod korek spustowy oraz klucz dynamometryczny. Jeżeli nie posiadacie podstawki centralnej, warto zakupić stojak serwisowy.
Teraz możecie przystąpić do wymiany. Rozgrzewacie silnik - ciepły olej chętniej spłynie. Podstawiacie kuwetę pod korek spustowy oleju. Odkręcacie go. W tym samym momencie odkręcacie korek wlewu oleju. Po spłynięciu środka smarnego zakręcacie lekko korek spustowy, przesuwacie kuwetę pod filtr oleju (chyba, że kuweta obejmie obszar filtra i miski olejowej) i go okręcacie. Po ścieknięciu oleju z okolic filtra, ponownie podkładacie kuwetę pod korek spustowy i dokańczacie spuszczanie oleju z miski.
Po podłożeniu nowej uszczelki pod korek i zakręceniu korka spustowego z odpowiednim momentem (wartości ustawień klucza dynamometrycznego znajdziecie w serwisówce), zalewacie filtr oleju i jego o-ring świeżym olejem, a następnie dokręcacie go siłą mięśni. Silnie, ale bez przesady. Teraz uzupełniacie układ świeżym olejem ilością zalecaną przez producenta. Po kilku minutach zakręcacie korek wlewowy i możecie uruchomić silnik. Czynność zakończona.
Po pierwszej jeździe i wystygnięciu silnika warto skontrolować i ewentualnie skorygować ilość oleju w układzie. Stary olej należy umieścić w szczelnym opakowaniu. Nie można go po prostu wylać, a trzeba go zutylizować, oddając na przykład na stacji benzynowej, w zaprzyjaźnionym warsztacie czy w punkcie PSZOK. Powodzenia!
Wszelkie środki do czyszczenia i pielęgnacji motocykla, a także części zamienne i materiały eksploatacyjne możecie w łatwy sposób kupić w sklepie I’M Ready, gdzie przygotowany został specjalny podział na najważniejsze, potrzebne produkty.
Jeżeli jednak nie macie ochoty lub możliwości wykonania napraw własnoręcznie, skorzystajcie z warsztatów motocyklowych. Tym bardziej, że wiele z nich oferuje usługę transportu door-to-door.
tags: #filtr #powietrza #motocykl #junak #budowa #konserwacja

