Filtr Powietrza w Motocyklu Junak: Rodzaje i Konserwacja
- Szczegóły
Właściwa eksploatacja motocykla, zwłaszcza w początkowej fazie, kiedy wszystkie mechanizmy są odpowiednio wyregulowane i nasmarowane fabrycznie, jest kluczowa dla jego długowieczności. Niedbała obsługa i stosowanie nieodpowiednich olejów mogą prowadzić do zaburzeń w obiegu olejenia, a nawet jego całkowitego przerwania, co grozi poważnymi awariami silnika.
Ażeby uniknąć kosztownych napraw, należy regularnie sprawdzać prawidłowość obiegu oleju. Przy każdej wymianie oleju należy odkręcić nieco śrubę przewodu olejowego (rys. 24) przy pracującym silniku na wolnej szybkości obrotowej. Obficie płynący olej w powstałej szczelinie świadczy o prawidłowym obiegu olejenia. W przeciwnym razie należy wymontować filtr oleju oraz siatkę filtrującą i dokładnie przemyć w benzynie. Czynności tych należy przestrzegać szczególnie w okresie docierania, gdyż wtedy najczęściej występują zanieczyszczenia.
Czyszczenie i Konserwacja Filtra Powietrza
W zależności od warunków eksploatacji motocykla, ale najpóźniej co 2000 km przebiegu, należy przeczyścić filtr powietrza. W tym celu należy po rozebraniu filtru wylać stary olej, wymyć korpus i siatkę z wkładem filtrującym w benzynie. Po umyciu wlać do korpusu filtru nowego oleju w ilości ok. 0,1 l (rys.26). Ważną rzeczą jest przestrzeganie szczelnego połączenia między gaźnikiem i filtrem.
O częstym czyszczeniu filtru powietrza należy pamiętać szczególnie przy jeździe w lecie po szutrowych szosach, gdzie jest dużo kurzu i pyłu. Oryginalny wkład filtra powietrza przeznaczony jest do skuterów JUNAK VINTAGE 125.
Regulacja Gaźnika
Po przebiegu około 2000 km należy gaźnik zdjąć, rozebrać na części, dokładnie przemyć w czystej benzynie oraz przedmuchać celem sprawdzenia drożności kanałów. Należy zwrócić szczególną uwagę, aby języczek zawiasy pływaka nie uległ odgięciu, gdyż spowoduje to podniesienie lub obniżenie poziomu paliwa w komorze pływakowej. Po umyciu, części gaźnika wysuszyć w strumieniu powietrza lub poczekać aż same wyschną. Przy składaniu gaźnika należy zwrócić uwagę na prawidłowe umieszczenie poszczególnych części gaźnika.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Pracę gaźnika reguluje się na dostatecznie rozgrzanym silniku. Przed przystąpieniem do regulacji gaźnika należy się upewnić, czy do cylindra nie napływa tzw. "fałszywe" powietrze przez nieszczelności lub przez obluźnioną świecę, gdyż przeprowadzona w tym przypadku regulacja nie da pożądanego skutku. Szybkość obrotową biegu jałowego silnika (również przy dostatecznie nagrzanym silniku) reguluje się przy pomocy śruby przepustnicy i śruby biegu jałowego (rys.). W gaźniku GM26U1 regulację przeprowadza się w następujący sposób: Śrubę biegu jałowego dokręca się do oporu, zmniejszając w ten sposób do minimum dopływ powietrza.
Silnik uruchamia się przy otwartej przepustnicy, a następnie przymyka się ją (przy pomocy śruby przepustnicy) stopniowo, aż do chwili, w której nastąpią zakłócenia w pracy silnika. Wtedy należy powoli odkręcać śrubę biegu jałowego do czasu aż wyrówna się praca silnika i następnie w dalszym ciągu przymykać przepusttnicę.
Chcąc zwiększyć moc silnika musimy dać bogatszą mieszankę, co uzyskamy przez pociągnięcie do góry iglicy przepustnicy. Otwór przelotowy w dyszy głównej paliwowej jest kalibrowany z dużą dokładnością i dlatego nie wolno go rozwiercać ani zaklepywać dla zmiany średnicy. Jeżeli chcemy zmienić stosunek mieszanki przy średniej szybkości obrotowej, musimy przesunąć zapinkę na iglicy przepustnicy w inne położenie. Celem wzbogacenia mieszanki podciąamy iglicę przepustnicy do góry i odwrotnie dla zubożenia mieszanki opuszczamy iglicę niżej. Położenie iglicy należy zmieniać przesuwając ją najwyżej o jeden rowek, po czym należy sprawdzić pracę silnika podczas jazdy.
Instalacja Zapłonowa
W skład instalacji zapłonowej wchodzi iskrownik, świeca zapłonowa oraz przewód wysokiego napięcia z katurkiem. Iskrownik ustawiony jest fabrycznie, przy czym położenie jego określa wybita kreska na korpusie iskrownika i obudowie silnika. Położenia tego nie wolno przestawiać, obie kreski zawsze powinny się pokrywać.
Po przebiegu każdych 5000 km należy sprawdzać odległość styków przerywacza w położeniu największej szczeliny. Prawidłowa szczelina między młoteczkiem 3 a kowadełkiem 4 winna wynosić od 0,4÷0,6 mm (rys. 31). Gdy szczelina jest inna, należy zluzować wkręt 6 i pokręcając wkrętem 7 ustawić właściwą szczelinę, po czym dobrze dokręcić wkręt 6. Niedokręcenie wkrętu 6 może spowodować w czasie pracy silnika przestawienie zapłonu, a nawet zniszczenie styków. W razie nadpalenia styków należy je przeszlifować lub wymienić na nowe. Operacji tej należy dokonać używając do szlifowania specjalnego pilniczka do styków. Po przeszlifowaniu należy dokładnie oczyścić przerywacz. Do przeczyszczania styków nie należy używać zwykłych pilniczków ani papierów ściernych.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Należy również zwrócić uwagę przy regulacji szczeliny, aby tarcza przerywacza nie obróciła się. Tarcza przerywacza ma wybitą czerwoną kreskę, która winna się pokrywać z kreską na korpusie iskrownika.
Świece Zapłonowe
Dla przeciętnych warunków eksploatacji należy stosować świecę W175T1 lub W175RT1. W cięższych warunkach pracy silnika, przy jazdach w trudnych warunkach terenowych lub przy maksymalnych szybkościach należy używać świece W225T1 lub W225RT1. Oznaczenia podano według katalogu Bosch. Można stosować świece innych wytwórni zachowując jednak wymagane wartości cieplne oraz wymiary. Innych świec nie należy stosować.
Ważnym czynnikiem prawidłowego działania świecy jest właściwy odstęp między jej elektrodami, który powinien wynosić 0,4 do 0,5 mm. Regulowanie odstępu między elektrodami należy wykonywać przez doginanie lub odginanie elektrody bocznej. Nie należy uderzać w elektrodę młotkiem lub kluczem. Mniej więcej po przebiegu 2000 km należy usunąć z elektrod oraz izolatora osad węglowy (nagar). Do tego celu najlepiej używać szczotki drucianej. Po oczyszczeniu z osadu, świecę należy wymyć w benzynie. Po przebiegu około 15 000 km należy świecę wymienić na nową.
Olej i Smary
Również oleje stosowane do motocykla Junak winny być najwyższych gatunków. Stosowanie niezalecanych gatunków oleju, jak również nieprzestrzeganie ich wymiany, lub uzupełnienia, skraca bardzo wydatnie żywotność silnika. W razie niemożności uzyskania takich gatunków można stosować oleje atestowane o równorzędnych własnościach. Stosując do silnika olej wielosezonowy Selektol-7HD po uprzednio używanych innych olejach, należy bardzo dokładnie przemyć silnik i filtry olejowe olejem wrzecionowym. Pierwszej wymiany oleju Selektol dokonać po przebiegu około 500 km w celu usunięcia wymytych osadów po uprzednio stosowanym oleju. Drugiej wymiany należy dokonać po przebiegu 1000 km.
Silnik motocykla Junak M10 przystosowany jest w zasadzie do pracy na paliwie o liczbie oktanowej 72-75. W specyficznych warunkach pracy może się jednak okazać, że przy w/w paliwie w silniku będą występowały stuki (detonacje). Należy wtedy stosować paliwo o liczbie oktanowej 80. W warunkach krajowych zaleca się stosowanie mieszaniny znajdujących się w handlu Etyliny II i Etyliny III w stosunku 1:1, co daje paliwo o liczbie oktanowej powyżej 75. Stosowanie paliwa eliminującego stuki silnika przedłuża żywotność poszczególnych jego zespołów.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Tabela. Zalecane oleje i smary do motocykla Junak:
| Rodzaj | Zalecany Gatunek |
|---|---|
| Olej silnikowy | Selektol-7HD (wielosezonowy) lub atestowane oleje o równorzędnych własnościach |
| Paliwo | Liczba oktanowa 72-75 (Etylina II i Etylina III w stosunku 1:1) |
tags: #filtr #powietrza #junak #rodzaje

