Wymiana filtra powietrza i paliwa w Citroen Berlingo: Poradnik

Do komory spalania jednostki napędowej samochodów trafia paliwo i powietrze, które ulegają spaleniu. W pierwszym i drugim przypadku niezwykle ważna jest czystość, szczególnie w nowych silnikach, które są wrażliwe na zanieczyszczone paliwo i powietrze.

Rola filtra powietrza

Powietrze trafiające do silnika jest zasysane z zewnątrz pojazdu, co oznacza, że nie zawsze jest idealnie czyste. Filtr powietrza, jak sama nazwa podpowiada, ma za zadanie filtrować powietrze, które trafia do silnika. Ta część, tak jak pozostałe filtry, ma określoną żywotność, dlatego należy je regularnie wymieniać.

W zależności od sposobu użytkowania pojazdu, filtr powietrza wymienia się po przejechaniu odpowiedniej liczby kilometrów lub po upływie określonego czasu. Filtr powietrza wyłapuje zanieczyszczenia, które zgromadzone w zbyt dużej ilości powodują zmniejszenie przepływu i ograniczenie możliwości filtracji.

W praktyce zbyt mała ilość powietrza, która dociera do silnika może powodować szereg problemów z jednostką napędową. Jednym z najczęstszych jest utrata mocy. Dodatkowo jednostka napędowa może zużywać więcej paliwa, a zanieczyszczenia, które dostają się do środka silnika w wyniku nieprawidłowego działania filtra powietrza, skracają jego żywotność.

Częstotliwość wymiany filtra powietrza w samochodach marki Citroen model C4 jest ściśle uzależniona od sposobu użytkowania pojazdu. Zaleca się wymienianie filtra powietrza co 20000 km lub co 30000 km. Jeżeli użytkownik nie przejedzie takiej liczby kilometrów w ciągu 12 miesięcy, wówczas filtr powinien być wymieniany co rok. Wyjątek stanowią sytuacje, w których pojazd jest eksploatowany w warunkach dużego zapylenia i miejscach, w których występuje podwyższone ryzyko szybkiego zapchania filtra.

Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza

Przed rozpoczęciem wymiany filtra w samochodzie Citroen C4 Picasso przede wszystkim należy dokładnie sprawdzić, jaki konkretnie model występuje w naszym pojeździe. W zależności od rodzaju silnika (benzynowy lub diesel) i jego pojemności, filtry paliwa mogą różnić się od siebie.

Kolejną kwestią jest lokalizacja filtra powietrza, która także różni się w zależności od posiadanej jednostki napędowej. W przypadku silnika 1.6 HDI filtr powietrza jest zlokalizowany w bliskiej odległości od podszybia. Demontaż odbywa się m.in. poprzez odczepienie odmy, która ułatwia wyciągnięcie obudowy filtra powietrza.

Kolejnym krokiem jest wyciągnięcie filtra i wyczyszczenie obudowy. Mogą znajdować się w niej zanieczyszczenia. Warto sprawdzić stan starego filtra. Jeżeli jest bardzo mocno zabrudzony, wówczas należy skrócić interwały między następnymi wymianami.

Wkładając wkład filtra należy upewnić się, że montujemy go w prawidłowy sposób. W przeciwnym wypadku przepływ powietrza, a co za tym idzie praca silnika może być zaburzona. Oczywiście po zamknięciu obudowy trzeba podłączyć odmę. Przy okazji zaleca się sprawdzenie jej szczelności.

Pierwsza samodzielna wymiana filtra powietrza w samochodzie Citroen C4 Picasso może zająć nieco więcej czasu (m.in. ze względu na ograniczony dostęp), jednak kolejne z pewnością będą przebiegały krócej. Samodzielne wykonywanie czynności serwisowych pozwala na zaoszczędzenie znacznych kwot.

Przeczytaj także: Woda gazowana: wpływ na organizm

Wymiana filtra kabinowego w Citroen Berlingo III (B9)

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to element, który dba o jakość powietrza wewnątrz Twojego Citroëna Berlingo III (B9). Regularna wymiana tego filtra jest kluczowa dla zdrowia i komfortu podróżowania, a także dla prawidłowego działania układu wentylacji i klimatyzacji.

Zaleca się wymianę filtra kabinowego raz w roku lub co 15 000 - 20 000 km, w zależności od warunków eksploatacji. Jeśli jeździsz głównie po mieście, w dużym zapyleniu lub masz alergie, warto wymieniać filtr częściej, np.

Kroki wymiany filtra kabinowego:

  1. Przygotowanie: Zaparkuj samochód na równej powierzchni, zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz zapłon.
  2. Zlokalizuj matę wygłuszającą: Zlokalizuj matę wygłuszającą (izolację akustyczną) pod deską rozdzielczą po stronie pasażera. Delikatnie odsuń matę wygłuszającą, aby uzyskać dostęp do obudowy filtra.
  3. Lokalizacja obudowy filtra: Połóż się na podłodze po stronie pasażera i spójrz w górę, pod deskę rozdzielczą (za odsuniętą matą). Powinieneś zobaczyć plastikową obudowę filtra.
  4. Zwolnij zatrzaski: Obudowa filtra jest zamykana zatrzaskami (zwykle 2 lub 3) znajdującymi się na jej krawędzi. Delikatnie podważ każdy zatrzask, aby otworzyć pokrywę.
  5. Zdejmij pokrywę obudowy: Po zwolnieniu wszystkich zatrzasków, delikatnie pociągnij pokrywę obudowy filtra w dół. Powinna się ona łatwo odczepić.
  6. Wyjmij stary filtr: Wewnątrz obudowy zobaczysz stary filtr kabinowy. Zwróć uwagę na kierunek strzałki na filtrze (jeśli jest) - nowy filtr należy zamontować w tej samej orientacji. Wyjmij stary filtr, pociągając go w dół.
  7. Włóż nowy filtr: Włóż nowy filtr kabinowy do obudowy, zwracając uwagę na kierunek strzałki (jeśli jest).
  8. Zamontuj pokrywę obudowy: Załóż pokrywę obudowy filtra i zatrzaśnij ją, dociskając w miejscach zatrzasków, aż usłyszysz kliknięcie.
  9. Zamontuj matę wygłuszającą: Przysuń matę wygłuszającą na swoje miejsce.
  10. Sprawdź działanie: Uruchom silnik i włącz nawiew.

Ważne wskazówki:

  • Kierunek przepływu powietrza: Zwróć uwagę na strzałkę na filtrze (jeśli jest). Oznacza ona kierunek przepływu powietrza.
  • Rodzaj filtra: Używaj filtra kabinowego odpowiedniego do Twojego modelu samochodu.
  • Regularna wymiana: Filtr kabinowy należy wymieniać regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu (zazwyczaj co 15 000 - 30 000 km lub raz w roku).

W sklepie Frauto.pl znajdziesz szeroki wybór filtrów kabinowych do Citroëna Berlingo III (B9), idealnie dopasowanych do Twoich potrzeb. Filtr antyalergiczny HEPA PURFLUX (AHH261) to najwyższy poziom filtracji, idealny dla alergików i osób szczególnie wrażliwych na zanieczyszczenia powietrza. Wybierz filtr, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i budżetowi. Pamiętaj, że regularna wymiana filtra to inwestycja w Twoje zdrowie i komfort jazdy!

Samodzielna wymiana filtra kabinowego w Citroënie Berlingo III (B9) to prosty sposób na zadbanie o czyste powietrze w Twoim samochodzie. Dzięki naszemu poradnikowi zrobisz to szybko i bez problemu.

Filtr Paliwa: Kluczowy element układu paliwowego

Filtr paliwa to stosunkowo niewielki element eksploatacyjny, jednak niezwykle istotny z punktu widzenia każdego pojazdu mechanicznego, zasilanego jakimkolwiek rodzajem paliwa. Ten niepozorny podzespół, który oczywiście należy cyklicznie wymieniać, służy bowiem do oczyszczania i filtracji ciekłych paliw, a także do usuwania z nich rozmaitych zanieczyszczeń stałych. Ponadto są w stanie oczyścić paliwo z cząsteczek wody, które po dostaniu się do układu spalania może spowodować niemały kłopot.

Przeczytaj także: Jak nawilżać skórę po retinoidach?

Budowa i działanie filtra paliwa

Filtry paliwa to niewielkie i niepozorne elementy eksploatacyjne w kształcie walca, w których wnętrzu znajduje się sam wkład wykonany z włókna celulozowego, poliestrowego lub sztucznego. To właśnie on odpowiada za skuteczną filtrację paliwa z wszelkich zanieczyszczeń, usuwa bowiem z paliwa zarówno nadmiar wody - bardzo niebezpiecznego czynnika dla jednostki napędowej - jak i drobinki kurzu lub związki organiczne.

Każde paliwo podczas leżakowania przechwytuje wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się we wnętrzu silosów oraz pojedynczych zbiorników i cystern. Podobnie jest po dotarciu paliwa do stacji benzynowej, gdzie zostanie wtłoczona do istniejącego systemu użytkowanego przez wiele lat. Paliwo wówczas traci swoje właściwości i staje się zabrudzone, krążą w nim drobinki stałych zanieczyszczeń, lecz także płynnych, których zupełnie nie widać gołym okiem.

W przypadku silników diesla dochodzi także kwestia samej specyfiki i charakterystyki tego paliwa. Otóż samo w sobie ze względu na proces produkcyjny jest nieco bardziej zanieczyszczone, zachodzi w nim także zjawisko wytrącania się parafiny, która nie może dostać się do komór spalania, a w zasadzie do wtrysków.

Dlaczego wymiana filtra paliwa jest tak ważna?

Filtry paliwa ulegają sukcesywnemu zużyciu, tracą swoje właściwości wraz z każdym pokonanym kilometrem i znacznie gorzej oczyszczają paliwo z zanieczyszczeń. Główną przyczyną wyeksploatowania filtra paliwa jest oczywiście jego zapchanie się. Filtr działa bowiem na bardzo prostej zasadzie - paliwo wraz z zabrudzeniami dostaje się do filtra, lecz na drugą stronę wkładu przedostaje się wyłącznie sam olej napędowy - zanieczyszczenia z kolei powinny osiąść na wkładzie od strony zewnętrznej.

W razie zaburzenia tego procesu następuje także degradacja pracy całego układu zasilania paliwem, co następuje w chwili, gdy filtr jest w zasadzie szczelnie oklejony dookoła zanieczyszczeniami.

Co ile wymieniać filtr paliwa?

Producenci najnowocześniejszych filtrów oraz niektórzy producenci samochodów osobowych czy dostawczych zalecają, aby wymieniać ten podzespół co nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów - niektórzy zachęcają, aby interwał wydłużyć nawet do 100 000 km!

Częsta wymiana filtra niesie wyłącznie same korzyści, oczywiście poza pewnym wydatkiem związanym z jego zakupem. Ten na szczęście nie jest zbyt duży - przeważnie nie wynosi więcej, niż kilkadziesiąt złotych.

Warto sięgać wyłącznie po sprawdzone i pewne artykuły, aniżeli po produkty nieznanych firm, dostępne w okazyjnej, wręcz zdecydowanie zbyt niskiej cenie. Wiele osób błędnie zakłada, że filtr, to filtr - co może w nim się różnić, aby różnica w cenie odzwierciedlała wzrost jakości? Jak się okazuje, całkiem wiele.

Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra paliwa

Nadmierne zużycie filtra paliwa, czyli tak naprawdę jego zapchanie ponad miarę, daje mnóstwo objawów. Poza brakiem mocy oraz większym spalaniem, pod uwagę warto brać także uszkodzenia innych elementów mechanicznych danego samochodu. Szczególnie duży problem stwarza woda, która dostaje się do wnętrza jednostki napędowej wraz z paliwem. To wysoce niebezpieczne zjawisko, przez które wnętrze silnika może korodować, gdyż nie jest zabezpieczone przed działaniem wody, nigdy bowiem nie powinna tam się znaleźć. Innym objawem zapchanego filtra paliwa jest także zjawisko zapowietrzenia się układu, jak i awaria wtryskiwaczy czy też innych podzespołów.

Podsumowanie

Filtr paliwa to bardzo delikatny element eksploatacyjny, dzięki któremu cały układ zasilania paliwem może pracować w prawidłowy sposób. Odpowiada za czystość paliwa oraz jego przepływ, dlatego też ważne jest, aby wymieniać go tak często, jak to możliwe. Niestety nie zawsze jest to możliwe, a już w szczególności w przypadku nieco starszych aut, których właściciele z reguły przeciągają wymianę w nieskończoność.

Całe mnóstwo czynników, w tym przede wszystkim sama jakość paliwa oraz jego czystość wpływa na trwałość filtra. Ciecz powinna być magazynowana zawsze w sterylnych warunkach i tak samo transportowana od rafinerii, aż do stacji benzynowej. Kolejnym czynnikiem wpływającym na jakość filtra jest również sama jakość zastosowanego filtra, która powinna zawsze spełniać rygorystyczne wymogi danego producenta samochodu.

tags: #wymiana #filtra #powietrza #citroen #berlingo #poradnik

Popularne posty: