Filtr Powietrza w Polonezie: Budowa i Zasada Działania

W dyskusji poruszono temat wymiany filtra powietrza w modelu Polonez Atu Plus 1.6GSI. Użytkownik zapytał o sposób demontażu filtra, ponieważ instrukcja dotyczyła innego modelu (GLI). Odpowiedzi wskazują, że wystarczy odpiąć zatrzaski sprężynowe i rozpołowić obudowę, aby uzyskać dostęp do filtra.

Zaparowanie szyby może także pochodzić z wilgoci od zalegających w tzw. skrzynce wodnej liści, kolek iglaków itp. Za pomocą mocnej latarki zajrzyj od góry, poprzez kratki wlotowe powietrza do wnętrza skrzynki wodnej - jest to przestrzeń przed przednią szybą, tam, gdzie znajduje się mechanizm napędu przednich wycieraczek.

Zauważono również, że zaparowanie szyb może nie być związane z filtrem powietrza, a raczej z wilgocią w samochodzie, co może być spowodowane zanieczyszczeniami w skrzynce wodnej lub zatkanymi odpływami. Rozebrałem tapicerkę w drzwiach kierowcy, i stało troche wody i kanaliki odpływowe były zatkane. Wyczyściłem i zleciała. Jeszcze muszę sprawdzić resztę drzwi.

Wpływ filtra powietrza na pracę silnika

Za mało powietrza za dużo paliwa. Sprawdź filtr powietrza. Możliwe że dostaje za mało powietrza lub za mało paliwa (filtr paliwa). Sprawdzaj najpierw te naj mniejsze usterki. A taki banał jak filtr powietrza sprawdziłeś? A filtr powietrza kiedy wymieniales? A czy filtr powietrza ma tu jakies znaczenie?Silnik jest oki, filtr powietrza nowy, regulacja parownika niewiele pomaga.

Miałem podobny, a może nawet identyczny problem, zaczęło się od zaświecania kontrolki CE, później pojawiły się falowania obrotów 500-1500obr na min. Sprawdź filtr powietrza. A może filtr powietrza ustawiony prostopadle do kierunku jazdy i dmucha w niego powietrze i przez to muł?Zdemontuj filtr powietrza i sprawdź czy jest to samo.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Jedno jest pewne. Termostat powietrza ma sens tylko i wyłącznie sprawny. W polonezie taki występuje z częstotliwością taką samą, jak sprawna hydroregulacja przednich reflektorów . Co do teorii gaźnikowych: w temperaturze +20 stopni gaźnikowiec powinien dobrze pracować po złapaniu temperatury 50-60 stopni na wskaźnikach, bez ssania i z zablokowanym termostatem na zimne. Sprawny termostat powietrza miał regulować stale temperaturę w dolocie powietrza właśnie gdzieś w tych granicach.

W polonezie w kwestii odparowania paliwa sporo dawał "kwadratowy" kolektor z dużym płaszczem wodnym, na kolektorach okrągłych i zimnym powietrzu w zimie było smutno.

Paliwo doprowadzane do silnika zawiera pewną ilość zanieczyszczeń różnego pochodzenia. W szczelinach luzów montażowych pompy wtryskowej i wtryskiwaczy mogą się mieścić tylko bardzo małe zanieczyszczenia mechaniczne o rozmiarach mniejszych niż 0,001mm. Bardzo drobne cząstki pyłu, rdzy itp. mają jednak najczęściej dużo większe wymiary , a zatem nie przechodzą przez szczeliny.

Zasada działania filtrów powietrza

Zasada pracy filtrów polega na stworzeniu przegrody przez którą paliwo się przesącza, a zanieczyszczenia zostają zatrzymane. Jako materiału filtracyjnego używa się drobnych siatek mosiężnych lub z tworzyw sztucznych (filtry w zbiornikach i osadnikach, oraz przy pompach zasilających), filcu, bawełny, papieru i innych tworzyw mających porowatą budowę.

  • Filtry szczelinowe: Są zbudowane z cienkich płytek metalowych lub papierowych oraz przekładek odległościowych, które razem tworzą wkłady filtrujące, zbliżone budową do szczelinowych filtrów olejowych. Filtry szczelinowe stosuje się jako filtry wstępne.
  • Filtry powierzchniowe: Wkłady filtrów powierzchniowych działają tak jak siatki o mikroskopijnych oczkach. Zbudowane są z nałożonych na metalowy szkielet tkanin, bibuły lub specjalnych papierów filtracyjnych ukształtowanych tak, aby powierzchnia filtrowania była jak największa. Filtrów powierzchniowych używa się do dokładnego oczyszczania paliwa. Wkłady filtrów powierzchniowych nie nadają się do czyszczenia i dlatego należy je wymieniać w terminach podanych w instrukcji obsługi (co 200 motogodzin)
  • Filtry objętościowe: Działanie filtrów objętościowych polega na zatrzymaniu zanieczyszczeń wewnątrz grubej warstwy chłonnej utworzonej przeważnie z filcu technicznego, porowatych mas lub bawełny. Zależnie od rodzaju materiału filtry objętościowe służą do wstępnego lub dokładnego oczyszczania paliwa. Wkładów objętościowych się nie czyści.

Olej silnikowy smaruje wszystkie ruchome i funkcjonalne części silnika. Powstałe w wyniku spalania zanieczyszczenia oraz pozostałości po procesie spalania (np. sadza) trafiają do oleju silnikowego zanieczyszczając go i powodując wzrost jego lepkości, co oznacza, że dystrybucja oleju wewnątrz silnika nie jest już tak wydajna i prowadzi do spadku ochrony antykorozyjnej. Innym zauważalnym czynnikiem jest spadek mocy silnika i wzrost zużycia paliwa a w najgorszym przypadku silnik może ulec uszkodzeniu.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

tags: #filtr #powietrza #polonez #budowa #zasada #działania

Popularne posty: