Wymiana Filtra Powietrza Węglowego w Renault Clio: Klucz do Czystego Powietrza w Kabinie

Filtr kabinowy jest często bagatelizowanym, ale bardzo istotnym elementem każdego samochodu. To właśnie przez ten filtr, za pomocą specjalnego wentylatora, do kabiny kierowcy zasysane jest powietrze. Jego zadaniem jest utrzymywanie czystego powietrza w kabinie i zatrzymywanie zanieczyszczeń.

Dlaczego Warto Regularnie Wymieniać Filtr Kabinowy?

Regularna wymiana filtra kabinowego w Renault Clio IV przestaje być luksusem, a staje się warunkiem wygody. Już po pierwszych kilometrach z nowym filtrem kabinowym nawiew brzmi ciszej, szyby nie parują, a powietrze w kabinie pachnie jak po wiosennym deszczu. Ponieważ większość egzemplarzy Clio IV jeździ w zakorkowanych miastach, najlepiej wymieniać wkład w kwietniu i październiku. Wpisz w kalendarzu pierwsze tygodnie kwietnia oraz października, ponieważ regularna wymiana filtra kabinowego zapewnia świeży oddech, cichy nawiew i niższe koszty paliwa. Po tej prostej czynności Twoje Renault Clio IV oddycha pełną piersią, a każda podróż staje się przyjemniejsza.

Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra

W trakcie użytkowania na filtrze kabinowym gromadzi się kurz i brud, stopniowo go zatykając i obniżając jego wydajność. Zaniedbany filtr, w skrajnych przypadkach, może wywołać usterki utrudniające właściwą eksploatację pojazdu. Zapchany filtr kabinowy wpływa na zmniejszenie wydajności układu wentylacyjnego. Długo niewymieniany, zanieczyszczony filtr kabinowy przepuszcza cztery razy mniej powietrza niż nowy, zwłaszcza, że w kabinie pasażerskiej zanieczyszczenie jest 3 do 6 razy większe niż na zewnątrz. Filtr kabinowy należy wymieniać zgodnie z programem przeglądów producenta.

Różne Typy Filtrów Kabinowych

Wiele filtrów ma jedno zastosowanie, ten sam cel, ale różne działanie. Istotny jest także odpowiedni dobór filtra i jego jakość, ponieważ sama regularna wymiana filtra kabinowego w pojeździe nie wystarcza by mieć pewność zdrowego i czystego powietrza w pojeździe.

  • Standardowy Filtr Kabinowy: Wykonany z materiału, który ma na tyle gęstą strukturę, że jest w stanie wyłapać nawet niewielkie zanieczyszczenia. Zatrzymuje cząsteczki stałe, czyli zanieczyszczenia takie jak pyłki kwitowe, sadza, kurz czy też pył drogowy.
  • Filtr Kabinowy z Aktywnym Węglem: Nie różni się wielkością od standardowego filtra, jednak jego działanie jest dużo większe. Posiada dodatkową warstwę zawierającą węgiel aktywny, który ma zdolność pochłaniania wielu niepożądanych substancji. Dzięki niemu przez zasysane do kabiny powietrze nie dostaną się nie tylko pył i kurz, ale także spora część spalin czy innych gazów (ozon, węglowodory, związki siarki oraz azotu), a także nieprzyjemnych zapachów. Węglowy pochłania NOₓ oraz dym papierosowy, więc sprawdza się w korku.
  • Antyalergiczny Filtr Kabinowy Renault: Działa bardziej efektywnie niż filtr węglowy, blokując dodatkowo bakterie, grzyby i wszystkie alergeny. Warstwa polifenolowa chroni przed wnikaniem alergenów wziewnych do kabiny pojazdu (blokując duże pyłki i neutralizując te mniejsze, tak ze stają nieszkodliwymi cząsteczkami).

Wymiana Filtra Powietrza w Renault Clio III

W Renault Clio 3 filtr paliwa znajduje się przy pompie paliwa w zbiorniku paliwa. Koło baku jest węglowy od oparów. Filtr paliwa w Renault Clio 3 1.2 16V znajduje się przy pompie paliwa w zbiorniku, do którego dostęp uzyskuje się po podniesieniu tylnej kanapy. Wymiana filtra jest prosta, ale wymaga podniesienia pojazdu. W przypadku tego modelu filtr jest integralną częścią kosza pompy, co oznacza, że nie ma potrzeby jego wymiany. W katalogach części wskazuje się na filtry zewnętrzne, jednak w praktyce w Clio 3 nie spotyka się standardowego filtra obok zbiornika.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtron K 1152A - Przykład Filtra Kabinowego do Renault Clio III

Przedmiotem zakupu jest filtr kabinowy / wlotu powietrza z węglem aktywnym. Producentem jest FILTRON, a numer katalogowy to K 1152A. Filtr pasuje do RENAULT CLIO III / CLIO Grandtour (lata produkcji: 2005 - ..., wszystkie wersje silnikowe).

Uwaga! W jednym samochodzie może być nawet kilka wersji montowanych części. Należy zwrócić uwagę, że data w zastosowaniu oznacza lata produkcji danego modelu auta, a nie lata zastosowania części. Producenci w tych samych latach mogli stosować różne części zależnie od roku lub od numeru VIN auta. Można również skorzystać z katalogów on-line producenta. Należy również zwrócić uwagę, że w katalogach mogą znajdować się błędy, dlatego też ostatecznej weryfikacji dokonuje osoba montująca, przed dokonaniem wymiany.

Koszty Wymiany Filtra Kabinowego

Robocizna w niezależnym warsztacie kosztuje ok. 50 zł, natomiast autoryzowany punkt Renault dodaje trzydzieści procent marży.

Ekologiczny Aspekt Wymiany Filtrów Kabinowych

Choć pojedynczy filtr kabinowy waży niewiele, miliony kierowców wymieniają go co roku, dlatego łączna masa odpadów przekracza dziesięć tysięcy ton. Dyrektywa 2023/2539 nakazuje warsztatom oddawać zużyte wkłady recyklerom posiadającym ISO 14001. Renault zapowiada, że od 2026 r.

Podsumowanie Typów Filtrów Kabinowych i Ich Zastosowania

Typ Filtra Zastosowanie Zalety
Standardowy Blokowanie liści i kurzu Podstawowa ochrona przed zanieczyszczeniami stałymi
Węglowy Pochłanianie NOₓ i dymu papierosowego Skuteczny w korkach, redukuje nieprzyjemne zapachy
Antyalergiczny Blokowanie bakterii, grzybów i alergenów Idealny dla alergików, zapewnia najwyższą jakość powietrza

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #węglowy #renault #clio #wymiana

Popularne posty: