Filtr Powietrza Suchy C330: Budowa i Zasada Działania
- Szczegóły
Filtr powietrza to element, o którym posiadacze ciągników i maszyn rolniczych często zapominają. Adam Ładowski napisał, że filtr powietrza w ciągniku to taki element w silniku, o którym często zapominamy. Nie zdajemy sobie sprawy, jak istotny to podzespół i jak ważną funkcję spełnia. Może dlatego, że rzadko się psuje. Jeśli jednak ulegnie awarii, jedno jest pewne: czeka nas remont silnika i spore wydatki.
Ewolucja Filtrów Powietrza w Ciągnikach
Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, np. Ursusa C-45, nie stawiały wysokich wymagań co do paliwa i czystości powietrza. Pracujące na wolnych obrotach i niskim stopniu sprężania silniki nie posiadały wyrafinowanych systemów filtracji. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki. Pojawienie się w ciągnikach układów o wysokim sprężaniu wymusiło zmiany w filtrach powietrza. Filtr powietrza w ciągniku pojawił się już w pierwszych konstrukcjach i jest ściśle związany z rozwojem całej motoryzacji. Takie sitko trzeba było bardzo często czyścić z kurzu i zanieczyszczeń, bo zapchane uniemożliwiało rozruch silnika. Wzrost mocy ciągnikowych silników sprawił, że rosła także pojemność skokowa. Wraz z nią rosło zapotrzebowanie silnika na czyste powietrze.
Filtr Powietrza Mokry
Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto oczywiście z motoryzacji. Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.
Monocyklon - Filtr Wstępny
Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny, który ma za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Niezależnie od wyglądu lub producenta ciągnika, monocyklon ma jedno zadanie: wychwycić i odrzucić grube frakcje zanieczyszczeń. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku. Zdjęcie z rury ssącej, rozebranie i oczyszczenie ze zgromadzonego wewnątrz piachu zalecane jest szczególnie w konstrukcjach znanych nam wszystkim z produkcji Zetora czy Ursusa.
Zasada Działania Filtra Mokrego
Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Dzięki zmianie średnicy powietrza jego masa zostaje gwałtownie rozprężona, co ułatwia osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona. W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Tak oczyszczone w filtrze powietrze (monocyklon-kąpiel olejowa-wkłady filtracyjne) zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Zastosowanie i Wady Filtrów Mokrych
Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach. Utrzymane w odpowiedniej czystości układy zapewniały dość skuteczną filtrację powietrza pod warunkiem dokonywania okresowej wymiany wkładów filtrujących i oleju. Stosowany przez kilkadziesiąt lat w ciągnikach Zetor, Ursus, MTZ, Jumz i T-25 Władymirec nie jest obcy żadnemu mechanikowi. Trzeba był tylko pamiętać o okresowej wymianie wkładów filtrujących oraz samego oleju. Jego brak w szybkim tempie prowadził do zniszczenia samych wkładów i, co gorsza do awarii silnika. Warto było także pamiętać, że odpalanie ciągnika za pomocą „kopciucha” przy takim układzie filtra powietrza w ciągniku absolutnie nie wchodzi w grę. Przytykanie żywego ognia do wlotu powietrza kończyło się zazwyczaj spaleniem samych wkładów filtrujących.
Filtr Powietrza Suchy
W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji. To przez to, że oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie. Jak zawsze sięgnięto po zastosowania znane z motoryzacji: suche filtry powietrza.
Budowa i Działanie Filtra Suchego
W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. Na pewno większość w was zetknęła się z takimi filtrami powietrza w ciągniku. W większości zbudowane są tak, jak na rysunku poniżej. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem. Ich walcowaty kształt także nie jest dziełem przypadku. Dzięki temu powierzchnia filtracji jest do maksimum wykorzystana, co przekłada się na zwiększoną żywotność takich filtrów.
Utrzymanie i Konserwacja
Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać. Takie suche filtry powietrza w ciągniku są łatwe w utrzymaniu. Wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry. Można je trzepać i odkurzać, pamiętając jednak o ich wymianie w czasie określonym instrukcją użytkowania ciągnika. Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ w odróżnieniu od swoich poprzedników zwykle nie posiadają one monocyklona. Zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu filtra suchego.
Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji. W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej. Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.
Filtr Powietrza w Ursusie C-330
W dyskusji poruszono różnice między starym a nowym typem filtra powietrza w ciągniku Ursus C330. Jak wiadomo w Ursusie c 330 były montowane dwa typy filtrów powietrza. Nowy typ filtra wyposażony jest w filtr cyklonowy, który skuteczniej usuwa pył, ale wymaga regularnego czyszczenia, aby zachować efektywność. Użytkownicy zauważyli, że nowa konstrukcja ma pewne wady, takie jak duża szczelina między cyklonem a pokrywą, co może prowadzić do dostawania się nieczystego powietrza do dalszej części filtra. Wymiana filtra na nowy typ może być korzystna, zwłaszcza w przypadku uszkodzenia starego wkładu, który może się rozpadać.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #suchy #c330 #budowa #zasada

