Filtr Powietrza w Samochodzie: Klucz do Zdrowia Silnika i Komfortu Podróżowania
- Szczegóły
Filtr powietrza to niezwykle istotny, choć często bagatelizowany element każdego samochodu. Odpowiada on za oczyszczanie powietrza dostarczanego do silnika, a także do kabiny pasażerskiej. Właściwa eksploatacja i regularna wymiana filtra powietrza mają kluczowe znaczenie dla zdrowia silnika, komfortu podróżowania oraz naszego samopoczucia.
Do czego służy filtr powietrza?
Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Rodzaje filtrów powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Istnieje również filtr powietrza stożkowy, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.
Filtr Kabinowy: Czyste Powietrze w Twoim Samochodzie
Filtr kabinowy jest często bagatelizowanym, ale bardzo istotnym elementem każdego samochodu. To właśnie przez ten filtr, za pomocą specjalnego wentylatora, do kabiny kierowcy zasysane jest powietrze. Jego zadaniem jest utrzymywanie czystego powietrza w kabinie i zatrzymywanie zanieczyszczeń w postaci kurzu, pyłków kwiatowych, szkodliwych gazów (ozon, dwutlenek azotu i węgiel) i cząstek powstałych w wyniku ścierania się okładzin hamulcowych i opon.
Dlaczego wymiana filtra kabinowego jest ważna?
W trakcie użytkowania na filtrze kabinowym gromadzi się kurz i brud, stopniowo go zatykając i obniżając jego wydajność. Długo niewymieniany, zanieczyszczony filtr kabinowy przepuszcza cztery razy mniej powietrza niż nowy, zwłaszcza, że w kabinie pasażerskiej zanieczyszczenie jest 3 do 6 razy większe niż na zewnątrz. Zapchany filtr kabinowy wpływa na zmniejszenie wydajności układu wentylacyjnego. Niedostateczna ilość dopływającego powietrza do strefy kierowcy i pasażerów, może powodować szybsze zmęczenie prowadzącego pojazd i obniżenie koncentracji.
Jazda ze zużytym i zabrudzonym filtrem kabinowym może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Zanieczyszczone powietrze może powodować podrażnienia oczu, gardła i nosa, a także wywoływać uczucie duszności i problemy z oddychaniem. W skrajnych przypadkach regularne wdychanie zanieczyszczonego powietrza może prowadzić do poważniejszych chorób.
Rodzaje filtrów kabinowych
Ponieważ sama regularna wymiana filtra kabinowego w pojeździe nie wystarcza by mieć pewność zdrowego i czystego powietrza w pojeździe, istotny jest także odpowiedni dobór filtra i jego jakość. Istnieją różne typy filtrów kabinowych:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
- Standardowy: wykonany z materiału, który ma na tyle gęstą strukturę, że jest w stanie wyłapać nawet niewielkie zanieczyszczenia. Zatrzymuje cząsteczki stałe, czyli zanieczyszczenia takie jak pyłki kwitowe, sadza, kurz czy też pył drogowy.
- Filtr z aktywnym węglem: nie różni się wielkością od standardowego filtra, jednak jego działanie jest dużo większe. Posiada dodatkową warstwę zawierającą węgiel aktywny, który ma zdolność pochłaniania wielu niepożądanych substancji. Dzięki niemu przez zasysane do kabiny powietrze nie dostaną się nie tylko pył i kurz, ale także spora część spalin czy innych gazów (ozon, węglowodory, związki siarki oraz azotu), a także nieprzyjemnych zapachów.
- Antyalergiczny filtr kabinowy: działa bardziej efektywnie niż filtr węglowy, blokując dodatkowo bakterie, grzyby i wszystkie alergeny. Warstwa polifenolowa chroni przed wnikaniem alergenów wziewnych do kabiny pojazdu (blokując duże pyłki i neutralizując te mniejsze, tak ze stają nieszkodliwymi cząsteczkami).
Panuje powszechne przekonanie, że filtr kabinowy ważny jest przede wszystkim dla alergików i osób chorych na astmę. Nie jest to do końca prawdą, bo kierujący pojazdem także wdycha szkodliwe substancje stojąc np. w korku czy poruszając się na zatłoczonej ulicy. Prowadzi to do tego, że stężenie szkodliwych substancji w powietrzu jest kilkaktornie większa w kabinie pojzadu niż na drodze.
Jak często wymieniać filtr kabinowy?
Filtr kabinowy należy wymieniać zgodnie z programem przeglądów producenta. Generalnie zaleca się wymianę filtra przeciwpyłkowego co najmniej co 20 000 km. Jednak przy przeważającym ruchu miejskim, wymiana filtra kabinowego co 10 000 km nie jest żadną przesadą. Wskazane jest także czyszczenie filtra z nagromadzonych zanieczyszczeń co jakiś czas.
Zalecana częstotliwość wymiany filtrów kabinowych zależy od wielu czynników, takich jak warunki eksploatacji samochodu, poziom zanieczyszczenia powietrza w danej okolicy i częstotliwość użytkowania pojazdu. Producenci zalecają co 15-20 tys. km lub co 2 lata. W trudnych warunkach (duże zanieczyszczenie, jazda po piaszczystych drogach) warto skrócić ten okres do 10-12 tys. km. Jeśli odczuwamy nieprzyjemny zapach wewnątrz pojazdu, może to być znak, że filtr kabinowy jest zanieczyszczony i wymaga wymiany.
Samodzielna wymiana filtra kabinowego - krok po kroku
Wymiana filtru kabinowego jest stosunkowo prosta i może być wykonana w ramach regularnego serwisu samochodu. W większości przypadków wymiana filtra zajmuje tylko kilka minut i nie wymaga specjalistycznych umiejętności.
Filtr kabinowy zlokalizowany jest zazwyczaj w okolicy schowka od strony pasażera (przeważnie samochody japońskie). Natomiast w wielu europejskich autach filtra kabinowego należy szukać w podszybiu od strony pasażera. Wtedy należy unieść pokrywę silnika i zdemontować maskownicę wlotu powietrza. Właśnie pod nią powinien być filtr.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak wymienić samodzielnie filtr kabinowy w samochodzie:
- Przygotuj takie narzędzia jak śrubokręt czy klucze nasadowe.
- Wyjmij stary filtr z obudowy.
- Umieść nowy filtr kabinowy w obudowie w tym samym kierunku, w którym znajdował się stary filtr.
- Sprawdź funkcjonalność nowego filtra kabinowego, uruchamiając wentylator i regulując jego prędkość.
Podsumowanie
Filtr powietrza (zarówno silnika, jak i kabinowy) to kluczowy element każdego samochodu. Regularna wymiana filtrów jest niezbędna dla zapewnienia prawidłowej pracy silnika, czystego powietrza w kabinie oraz komfortu i zdrowia pasażerów. Nie bagatelizujmy tego elementu i dbajmy o jego regularną wymianę, zgodnie z zaleceniami producenta.
tags: #filtr #powietrza #kangoo #wymiana

