Wymiana Filtra Powietrza w Audi A3 8V 2.0 TDI: Kompleksowy Przewodnik

Wymiana filtra powietrza to kluczowy aspekt dbałości o sprawność i żywotność silnika w Twoim Audi A3 8V 2.0 TDI. Choć kosztuje niewiele, zależą od niego nie tylko osiągi samochodu i wielkość zużycia paliwa, ale również żywotność silnika. Dlatego tak ważna jest jego systematyczna wymiana.

Rola Filtra Powietrza w Silniku

Jak sama nazwa wskazuje, filtr powietrza oczyszcza powietrze wpadające do silnika. Nowy filtr sprawia, że mieszanka paliwowo-powietrzna ma idealne proporcje. Jednostka napędowa pracuje najbardziej wydajnie pod warunkiem, że powietrze, które zasysa, jest tak czyste, jak to tylko możliwe. W końcu w otaczającym nas powietrzu znajduje się mnóstwo zanieczyszczeń, jak brud, pyłki, sól czy ptasie pióra.

Jeśli filtr powietrza jest zatkany lub zużyty, pogarsza się nie tylko jakość powietrza przedostającego się do pracującej jednostki napędowej. Uniemożliwia ono prawidłowe spalanie paliwa w komorach, co negatywnie wpływa na zużycie paliwa i osiągi samochodu.

Trzeba pamiętać, że filtr powietrza jest niczym płuca u człowieka. Jeśli odkładają się w nich różne zanieczyszczenia, wtedy gorzej się nam oddycha. Zaniedbanie wymiany filtra powietrza może spowodować nawet poważne uszkodzenie silnika.

Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza?

Najlepiej co 20 000-30 000 km lub raz do roku. Jeśli jednak jeździmy głównie po ulicach miast lub po zakurzonych drogach, warto operację tę przeprowadzać częściej lub regularnie go oczyszczać.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Szybkie czyszczenie polega na wyjęciu filtra z puszki i przedmuchaniu go sprzężonym powietrzem. Taka operacja na pewno przez jakiś czas pomoże silnikowi lepiej „oddychać”.

Wymiana Filtra Powietrza: Krok po Kroku

Filtr powietrza jest podłączony do kolektora dolotowego silnika. Większość filtrów ma prostokątny kształt i jest wykonana z porowatego, przypominającego papier materiału, złożonego jak akordeon.

Starsze modele samochodów miały filtr powietrza, ukryty pod okrągłą, metalową pokrywą. Aby go wymienić zazwyczaj wystarczyło dokręcić centralną śrubę w kształcie motylka. Następnie trzeba było wyjąć stary filtr, ewentualnie wyczyścić wnętrze puszki i włożyć nowy.

Wymiana filtra powietrza w nowoczesnych samochodach przeważnie jest jeszcze mniej skomplikowana. Dostępu do nich „strzegą” zazwyczaj metalowe klipsy. W tym przypadku wystarczy je odczepić, wyjąć filtr (ewentualnie oczyścić puszkę z większych zanieczyszczeń) i włożyć nowy.

Cała operacja nie powinna zająć więcej niż 2-3 minuty. Co ciekawe, w niektórych współczesnych modelach dostęp do filtra jest możliwy jedynie od dołu. Zanim się jednak do niego dostanie, należy odkręcić płytę chroniącą silnik od spodu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Sportowy Filtr Powietrza FigerSPEC

Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych. Większy dopływ powietrza jest szczególnie istotny w pojazdach poddanych modyfikacjom (np. chip-tuning), gdzie zapotrzebowanie silnika na powietrze wzrasta, aby uzyskać pełnię mocy.

Filtr FigerSPEC oferuje technologię rodem z motorsportu - rozwiązania używane przez czołowe zespoły wyścigowe - teraz dostępne dla Twojego auta cywilnego.

  • Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
  • Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
  • Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.
  • Prosty montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek.

Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.

FigerSPEC to polska firma specjalizująca się w produkcji i dystrybucji wysokiej klasy części do motorsportu oraz tuningu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w sportach motorowych, FigerSPEC dostarcza sprawdzone rozwiązania poprawiające osiągi pojazdów - od układów dolotowych po inne komponenty wyścigowe.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Cena Filtra Powietrza i Koszt Wymiany

Filtr powietrza jest jednym z najtańszych elementów współczesnego samochodu. Kosztuje 20-30 zł za podstawowe zamienniki do 50-60 zł za te lepszej jakości. Aby wybrać odpowiedni filtr wystarczy w wyszukiwarce np.

Cena wymiany filtra powietrza w Audi A3 8V wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 10-20 minut.

Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Pułapki Podczas Wymiany

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

tags: #filtr #powietrza #audi #a3 #8v #2.0

Popularne posty: