Filtr Powietrza K&N: Co to Jest i Czy Warto Go Stosować?

Filtr powietrza w silniku spalinowym jest pierwszą i ostatnią linią obrony przed zanieczyszczeniami obecnymi w powietrzu. Filtr ten ma za zadanie wyłapywać wszelkie elementy stałe, dzięki czemu nie dostaną się one do turbosprężarki, a później do komory spalania. Obecność filtra w dobrej kondycji jest więc zapewnieniem długiej i bezproblemowej pracy jednostki napędowej i jej osprzętu.

Część właścicieli samochodów poszukuje jednak rozwiązań, które pozwolą podnieść moc samochodu. Większość sportowych filtrów powietrza ma postać grzybka lub stożka. Filtry te zazwyczaj zrobione są ze specjalnego materiału pokrytego olejkiem, dzięki czemu takie rozwiązanie jest w stanie wyłapywać wszelkie zanieczyszczenia - nawet te najdrobniejsze. Innym rodzajem filtrów sportowych są tak zwane wkładki, które są zrobione na kształt oryginalnych filtrów powietrza.

Filtr Oryginalny vs. Sportowy

Oryginalne filtry powietrza są wkładkami przystosowanymi do montażu w puszce obecnej w układzie dolotowym. Wkładki te są wykonane z papieru, przez co znakomicie filtrują powietrze z wszelkich zanieczyszczeń takich jak kurz, piasek i pył zawieszony. Problemem tego rozwiązania jest natomiast to, że filtry te potrafią się szybko zatykać - zwłaszcza jeśli regularnie jeździmy po bezdrożach.

Filtry sportowe natomiast, niezależnie od tego czy są w postaci wkładki czy stożka, są wykonane z materiału porowatego pokrytego olejem. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w autach, które jeżdżą w dobrych warunkach. Filtry tego typu są średnim rozwiązaniem w autach, które często spotykają się z bezdrożami i kurzem. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju filtrów jest fakt, że są one elementami długowiecznymi. Filtry sportowe nadają się do czyszczenia, przez co ich możliwy przebieg można liczyć w setkach tysięcy kilometrów (zakładając, że poprawnie o niego dbamy).

Zalety i Wady Stosowania Sportowych Filtrów Powietrza

Sportowy filtr powietrza pełni taką samą rolę, jak zwykły filtr papierowy. Zastosowanie sportowego filtra powietrza ma jednak również ciemną stronę. Zapomniany i zaniedbany filtr jest w stanie przepuszczać drobinki kurzu, które wpadając do turbosprężarki mają tendencję do dostawania się do zespołu wirującego, gdzie są w stanie zatrzeć wał turbosprężarki. Ponadto, wtłoczenie brudnego powietrza do komory spalania zazwyczaj oznacza połączenie się kurzu i pyłu z filtrem olejowym, co w dłuższej perspektywie czasu może doprowadzić do zatarcia się łożysk ślizgowych w silniku lub turbosprężarce.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Najważniejszą czynnością, jakiej absolutnie nie wolno robić, to czyszczenie zwykłego filtra powietrza. Filtry papierowe są jednorazówkami, których nie wolno czyścić. Nie można również pomijać interwałów wymiany filtra. Wiele nowych samochodów ma w instrukcji podane, żeby filtr wymieniać co 40 czy nawet co 60 tysięcy kilometrów. Z własnego doświadczenia wiemy, że stosowanie się do tych “zaleceń” zazwyczaj kończy się awarią silnika. Aby jednostka napędowa była zdrowa, filtr powietrza, filtr oleju i olej silnikowy należy wymieniać minimum raz do roku. Mało to, jeśli często jeździmy w warunkach, gdzie w powietrzu jest dużo pyłu zawieszonego, to warto do filtra zaglądać częściej. Sportowy filtr powietrza należy regularnie sprawdzać, ponieważ jest on mniej odporny na zanieczyszczenia od filtra papierowego.

Opinie Użytkowników o Filtrach K&N

Panowie, jakie macie opinie na temat filtrów K&N. Mam taki u siebie aczkolwiek oprócz głośniejszej pracy dolotu i wydechu większych różnic nie zauważyłem, auto może i jest mocniejsze, ale to jakieś kosmetyczne różnice są, jeżeli w ogóle. Zastanawia mnie fakt przepuszczania większej ilości zanieczyszczeń do silnika. Na zagranicznych forach są różne opinie, jedni używają bo fajny dźwięk i mocniejsza góra, inni się boją bo olejki z filtra często zanieczyszczają przepływomierz, który ciężko potem wyczyścić. Uważam że jak chcesz wkładkę to musisz doprowadzić zimne powietrze by miało to sens.

Wszystko zależy tez od konstrukcji silnika, np. stare V8 i V12 BMW źle znosiły ingerencję w układ dolotowy. Dzięki za odpowiedź. Mam takie odczucia, że góra lepsza, poprawił się też V max. Ale to jak mówię, bardzo nieznacznie. W przeciągu jednego tygodnia miałem na aucie trzy filtry OE Renault "papierowy", K&N bawełniany oraz Pipercross gąbkowy. Moja dupohamownia nie odczuła żadnej różnicy. Co do filtrowania to jest na forum analiza mojego oleju na K&N delikatnie podniesiony krzem ale nie jakoś wybitnie dużo jak na sportową wkładkę.

Bo się nasącza od jednej strony, nigdy nie miałem problemów w poprzednim aucie. Tylko jak pisali w Ameryce, po założeniu wkładki silnik zdecydowanie zrobił się zamulony. najwidoczniej K&N fabrycznie wali dużo oleju, że aż powietrzem trzeba go przepchać. Ja tam nie odradzam i nie zabraniam, ale czy gra warta świeczki? Imo zupełnie nie warta. Odradzam, nie warto... Miałem K&N w Hondzie accord... mam tez taki w swoim motocyklu suzuki gsx 1400 i.... przy hondzie nic nie zauważyłem... a przy moto musze miec taki filtr bo mam wymieniony wydech i mape wtrysku...

Miałem wkładkę K&N oryginalną kupioną w IC do Fiata 1.6 16V 103KM. Dwa - mieszkam na Górnym Śląsku, powietrze jest jakie jest, wymiana częsta filtra, przy cenie 100zł, zwróciła mi się po niecałych trzech razach (akurat dorwałem wyprzedaż na Amazonie, normalnie z cłem i wysyłką zamykasz się w 500-600zł), filtr można płukać samą wodą, wraca mu wtedy 85% fabrycznej przepustowości (dane producenta) z dedykowanym zestawem do mycia 100%. To jest temat o samej wkładce, a nie o przeróbce całego dolotu, sama wkładka da różnice w granicach błędu pomiarowego.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Czyszczenie i Konserwacja Filtrów K&N

Czyszczenie filtra powietrza K&N, oraz nasączenie olejem, to łatwa procedura. W ten sposób filtr powietrza działa skutecznie i jest długowieczny. Filtry powietrza K&N to legendarne produkty, które dzięki unikalnej konstrukcji i nasączeniu olejem zapewniają doskonałą ochronę silnika oraz wysoki przepływ powietrza. Odpowiednia konserwacja tych filtrów jest kluczowa, by utrzymać ich wydajność i przedłużyć żywotność.

Jak Wyczyścić Filtr Powietrza K&N?

Pierwszy etap czyszczenia filtra powietrza K&N (oczywiście poza jego demontażem z motocykla) jest taki sam jak dla każdego innego filtra. Czyli należy go delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu. Kolejne etapy jednak się różnią, ponieważ większość filtrów powietrza K&N do motocykli, są to filtry nasączane olejem.

Poradnik Krok po Kroku Czyszczenia Filtra Powietrza K&N:

  1. Krok 2 - Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
  2. Krok 3 - Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut.
  3. Krok 4 - Przemyj filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz. Kontynuuj płukanie filtra, aż woda będzie czysta.
  4. Krok 5 - Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki.
  5. Krok 6 - Nałóż olejek K&N Filter Oil. W zestawie 99-5050 znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr. W zestawie 99-5000 (jak jak w promocji na InterMotors.pl) znajduje się olej w sprayu, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł.
  6. Krok 7 - Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.

Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia.

WAŻNE: Filtry przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.

K&N - Historia i Technologia

Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. Legendarne filtry powietrza, wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi.

Filtry K&N w Praktyce

Panelowe filtry powietrza K&N są filtrami „mokrymi”. Filtry mokre K&N wykorzystują specjalny olejek, który pomaga w przyciąganiu i zatrzymywaniu najdrobniejszych zanieczyszczeń powietrza, zanim dotrą one do silnika. Ten oryginalny czerwony olej odgrywa kluczową rolę w procesie filtracji, jego lepka konsystencja pomaga efektywnie zatrzymać brud i zanieczyszczenia. Dzięki niemu cząsteczki brudu są skutecznie zatrzymywane w filtrze, nieprzedostając się do silnika, co przyczynia się do utrzymania czystości i wydajności silnika przez dłuższy czas.

Filtry powietrza K&N są zoptymalizowane pod kątem maksymalnego przepływu powietrza, przekłada się to na wyższą wydajność silnika. Ich innowacyjna konstrukcja umożliwia niemal nieograniczony przepływ powietrza, co sprzyja lepszej reakcji na gaz i zwiększonej mocy pojazdu. Zamiast wymieniać filtr, wystarczy go regularnie czyścić, co pozwala na długotrwałe użytkowanie i oszczędność kosztów.

Czy Warto Zmieniać Filtr na Stożkowy?

Pewnie tak, ale trzeba pamiętać, że wiedza kosztuje i sam zakup filtra to nie wszystko. Odpowiednio skonstruowany układ dolotowy, który z pewnością przyniesie korzyści, kosztuje wielokrotność samego filtra. To możne wkładka? Skoro nie zaszkodzi… Czy warto zmieniać filtr powietrza na sportowy? Przeanalizujmy temat sportowych filtrów w postaci wkładek.

Światowej klasy producent K&N w ten oto sposób przekonuje do swoich produktów w postaci wkładek:

  • wysoki przepływ powietrza przy doskonałym filtrowaniu
  • konstrukcja zwiększająca moc i przyśpieszenie
  • łatwe do mycia i przeznaczone do wielokrotnego użycia
  • konieczność czyszczenia dopiero po przejechaniu do 80 000 km (50 000 mil), zależnie od warunków eksploatacji
  • K&N Million Mile Limited Warranty® (1 600 000 km)
  • poziom emisji zgodny z przepisami we wszystkich 50 stanach USA
  • oszczędny filtr powietrza K&N będzie służyć przez cały okres eksploatacji samochodu, motocykla lub pojazdu ATV
  • pracuje z elektroniką pojazdu stanowiącą oryginalne wyposażenie fabryczne
  • przyjazny dla środowiska

Większość z argumentów nie może przekonać zwykłego odbiorcy. Wytrzymałość 1,6 mln kilometrów czy zgodność z przepisami w 50 stanach USA to zupełny absurd, który nas nie dotyczy. Owszem, filtr wytrzyma cały okres eksploatacji samochodu, ale jego czyszczenie jest konieczne co 80 tys. km, choć to wartość raczej maksymalna. Jednak nic za darmo nie jest. Sportowy filtr kosztuje około 200 zł. Do tego trzeba kupić zestaw do czyszczenia za około 50-60 zł oraz olej do nawilżania filtra po umyciu za około 30 zł. A zatem kompletny zestaw to wydatek około 300 zł.

Standardowy filtr powietrza w postaci zamiennika w popularnym aucie kosztuje około 30-40 zł, a zatem od 7,5 do 10 razy mniej. Producenci samochodów zalecają wymianę filtra powietrza co około 40-60 tys. km, a zatem przyjmując średnią 50 tys. km, to po przejechaniu 100 tys. km zapłacimy około 60-80 zł za dwa zwykłe filtry powietrza. Po 200 tys. km będzie to wydatek rzędu 120-160 zł. Nie zwróci się nawet sam filtr sportowy, a co dopiero preparaty, których przynajmniej dwa razy w tym okresie się użyje. Pomijamy fakt, że czyszczenie filtra i olejenie go to wyłączenie auta z użytku na około 2 godziny i wymaga pewnych czynności, które zabierają czas. A zatem czy warto stosować sportowe filtry? Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie, pod warunkiem, że ceny filtra standardowego są wielokrotnie niższe.

Wierzę, że są samochody z nietypowymi filtrami, które są drogie lub trudno dostępne - wówczas warto się zastanowić nad wymianą wkładki na sportową, dobrej klasy i mieć spokój na cały okres eksploatacji. Jednak generalnie korzystanie ze sportowych wkładek nie ma żadnego sensu. Nawet nie będzie się czym pochwalić po podniesieniu maski, bo filtr stożkowy rzeczywiście może wyglądać imponująco.

tags: #filtr #powietrza #knf #co #to #jest

Popularne posty: