Pepsi kontra Coca-Cola: Odwieczna Rywalizacja Gigantów Napojów Gazowanych
- Szczegóły
W okresie poprzedzającym Boże Narodzenie producenci napojów gazowanych intensywnie walczą o uwagę klientów i miejsce na ich świątecznych stołach. W tej kategorii wyróżniają się dwa rywalizujące między sobą od dawna brandy - Coca-Cola i Pepsi.
Historia Rywalizacji
Odwieczna rywalizacja Coca-Cola i Pepsi to dwie najbardziej rozpoznawalne marki napojów w historii świata - obie sprzedają globalnie niezliczone litry swoich napojów. Ich reklamy są wszechobecne w internecie, telewizji i w przestrzeni publicznej, obie marki zatrudniają do promocji całe zastępy globalnych i lokalnych celebrytów.
Niezależnie jednak od ich dzisiejszej skali, obie zaczynały skromnie, w aptekach amerykańskiego południa XIX wieku. W 1886 roku John Pemberton, chemik z Atlanty, wypracował recepturę pierwotnego syropu Coca-Coli. Sprzedawany początkowo jako lekarstwo na kaszel, syrop zyskał tak ogromne uznanie konsumentów, że zaczęto go mieszać z wodą gazowaną i spożywać dla przyjemności.
Duży wkład w rozwój marki miał księgowy Pembertona, Frank M. Robinson, któremu przypisuje się wymyślenie nazwy oraz logo firmy, które pozostaje ikoniczne po dziś dzień. W 1888 roku odsprzedał prawa do niego Asie Candlerowi za 2300 dolarów. To właśnie Candler uczynił z Coca-Coli globalne imperium.
Tymczasem w 1893 roku w Północnej Karolinie farmaceuta Caleb Bradham wymyślił syrop Pepsi. Historia okazała się niemal identyczna jak w przypadku Coca-Coli. Lokalni konsumenci zaczęli wykupywać syrop dla jego walorów smakowych, a od 1903 roku Bradham sprzedawał już swój napój na terenie całego stanu.
Przeczytaj także: Napoje gazowane: Pepsi i gaz
Ekspansja Pepsi-Coli była tak szybka, że w 1910 roku istniało już 240 franczyz butelkujących opatentowany przez Bradhama napój w 24 amerykańskich stanach.
Analiza Składu i Smaku
Jedno jest pewne: Coca-Cola i Pepsi smakują z jednej strony podobnie, a z drugiej jednak nieco inaczej. Według badań aż 9 z 10 konsumentów ocenia Pepsi jako napój słodszy od Coca-Coli. Nie może to zaskakiwać, biorąc pod uwagę fakt, że Pepsi zawiera 2 gramy cukru więcej w dwunastouncjowej (0,34 l) puszce - 41 gramów przy 39 w Coca-Coli.
Kanadyjski pisarz Malcolm Gladwell w książce "Błysk" z 2005 roku napisał zdanie, które obecnie często jest cytowane w kontekście smaku obu płynów. Pepsi określił jako "pękającą od cytrusowości w porównaniu z rodzynkowo-waniliową Coca-Colą". Miał rację. Pepsi zawiera więcej kwasu cytrynowego. Przy okazji, również więcej kofeiny. Coca-Cola jest natomiast mocniej gazowana, ze względu na większą zawartość sodu.
Różnice są zatem niewielkie: poza zawartością kwasu cytrynowego w Pepsi (nieobecnego w Coca-Coli) oraz dodawaną do Coca-Coli mieszanką przypraw zawierającą nuty wanilii i rodzynków, oba napoje są praktycznie takie same. W kontekście Coca-Coli ważne jest dostosowywanie środka słodzącego do lokalnego rynku.
Składniki odżywcze w 100 ml napoju
| Składnik | Coca-Cola | Pepsi |
|---|---|---|
| Energia | 42 kcal | 40 kcal |
| Cukry proste | 10,60 g | 10,64 g |
| Sól | 0 g | 0,025 g |
| Kofeina | 8 mg | 10 mg |
Marketing i Ekspozycja Sklepowa
Analiza eLeader pokazuje, że Coca-Cola i Pepsi oprócz kampanii marketingowych prowadzą także zaciętą rywalizację o uwagę klientów na sklepowych ekspozycjach zwłaszcza w obszarze swoich flagowych brandów. W listopadzie obie popularne marki, zajmowały wspólnie 38 proc. ekspozycji, nie licząc marek własnych sieci sklepów.
Przeczytaj także: Jak dbać o odporność dziecka?
Po Coca-Coli i Pepsi kolejny w rankingu jest dopiero Schweppes zajmujący 8 proc. ekspozycji. Z przeprowadzonej analizy ekspozycji półkowej wynika, że od września można zauważyć dominację Coca-Coli. Jej udział, nie licząc marek własnych sieci sklepów, stale utrzymuje się na poziomie około 19,5 proc.
W tym samym czasie marka Pepsi systematycznie zwiększała swoją obecność - we wrześniu jej udział wynosił 16,7 proc., a pod koniec listopada wzrósł do 18 proc. Wśród dużych sieci handlowych od początku IV kwartału dominacja Coca-Coli jest najbardziej widoczna w Aldi, gdzie marka ta zajmuje ponad 45 proc. powierzchni półek napojów, bez uwzględniania marki własnej sieci.
Z kolei w Lidlu to Pepsi jest nieznacznie bardziej widoczna z wynikiem 39 proc., podczas gdy Coca-Cola zajmuje tam 32 proc. ekspozycji.
Preferencje Konsumentów
Na popularność poszczególnych marek mogą wpływać czynniki, takie jak cena, lojalność konsumenta, tradycja czy akcje promocyjne. Coca-Cola od lat 20. ubiegłego wieku prowadzi świąteczną kampanię reklamową, a jej ciężarówka stała się nieodłącznym symbolem świątecznego klimatu. Pepsi próbuje dorównać swojemu konkurentowi, tworząc różnorodne kampanie z niebieskim Mikołajem lub chwytliwymi hasłami.
Coca-Cola jako Składnik Drinków
Wyraźną przewagą marketingową Coca-Coli nad Pepsi jest jej tradycyjne umocowanie w przepisach jako składnik alkoholowych drinków. "Rum & coke" czy "Jack & coke" to klasyczne połączenia. W pierwszym z wymienionych przypadków rolę odegrała piosenka The Andrews Sisters z 1945 roku, zatytułowana "Rum and Coca Cola", która zyskała popularność w całym kraju. PepsiCo nie zdołało przez kolejne lata wypracować sobie analogicznego drinkowego klasyka.
Przeczytaj także: Jak rozpoznać twardą wodę?
tags: #pepsi #bardziej #gazowana #niż #cola

