Wymiana filtra powietrza w Kia Soul (2009) – Poradnik i opinie
- Szczegóły
Wielu właścicieli samochodów, w tym Kia Soul, zastanawia się nad optymalizacją działania swojego pojazdu. Jednym z elementów, który często podlega rozważaniom, jest filtr powietrza. Czy warto zainwestować w filtr sportowy? Jak często wymieniać standardowy filtr? Jak wyglądają doświadczenia z serwisami ASO w kontekście wymiany filtrów i oleju?
Filtr powietrza - standardowy czy sportowy?
Na rynku dostępne są zarówno standardowe filtry powietrza, jak i filtry sportowe, wielorazowego użytku. Te drugie wymagają czyszczenia co określony interwał (np. co 15 tys. km w przypadku silników benzynowych i co 20 tys. km w dieslach). Koszt zakupu filtra sportowego jest wyższy, ale jego trwałość i potencjalne korzyści mogą przemawiać za takim rozwiązaniem.
Zalety filtra sportowego (wg opinii użytkowników):
- Poprawa elastyczności silnika.
- Lepsze wchodzenie na obroty i przyspieszenie.
- Możliwość czyszczenia zamiast wymiany.
Warto jednak pamiętać, że wymiana samego filtra niekoniecznie przełoży się na znaczący wzrost mocy. Często jest to raczej kwestia zwiększenia przepustowości i poprawy dźwięku silnika przy pełnym otwarciu przepustnicy.
Uwaga: Przed zakupem filtra sportowego warto skonsultować się z ASO w kwestii gwarancji.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Wymiana filtra powietrza - kiedy i jak?
Zalecenia dotyczące częstotliwości wymiany filtra powietrza mogą się różnić w zależności od warunków eksploatacji pojazdu. W środowisku miejskim, gdzie powietrze jest bardziej zanieczyszczone, warto sprawdzać stan filtra częściej niż co 15 tys. km. Niektórzy użytkownicy wymieniają filtr nawet co 5 tys. km, szczególnie przy jeździe autostradowej.
Piotrek pisze: "Filtr powietrza i filtr kabinowy nieraz kwalifikują się do wymiany po 5k km, więc nie czekajcie aż nalatacie dany dystans tylko sprawdzajcie sami stan filtrów co jakiś czas."
Wymianę filtra powietrza można przeprowadzić samodzielnie. Jest to czynność stosunkowo prosta i nie wymaga specjalistycznych narzędzi. Podobnie jest z wymianą filtra kabinowego, za którą w ASO często trzeba zapłacić nieproporcjonalnie wysoką kwotę.
Doświadczenia z ASO - wymiana oleju i filtrów
Wielu użytkowników ma mieszane uczucia co do jakości usług świadczonych przez autoryzowane serwisy (ASO). Często pojawiają się zarzuty dotyczące wysokich cen, braku kompetencji mechaników, a nawet uszkodzeń pojazdu podczas napraw.
boe6666 pisze: "Dla mnie ASO to drogi i niekompetentny zakład obsługi pojazdów, Ja natomiast jestem tanim i niekompetentnym ASO z jedną róznicą - to mój samochód więc robie najlepiej jak potrafię."
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przykłady problemów zgłaszanych przez użytkowników:
- Zalewanie silnika olejem niezgodnym z zaleceniami producenta.
- Brak dbałości o szczegóły (np. brak regulacji świateł podczas przeglądu).
- Uszkodzenia elementów pojazdu podczas napraw.
- Wymiana sprawnych części.
Z drugiej strony, ASO powinno zapewnić kompleksową diagnostykę i dostęp do oryginalnych części zamiennych. Ostateczny wybór serwisu zależy od indywidualnych preferencji i doświadczeń.
Samodzielna wymiana oleju i filtra oleju - krok po kroku
Wymiana oleju i filtra oleju to kolejna czynność serwisowa, którą można wykonać samodzielnie. Wymaga to jednak pewnej wiedzy i ostrożności.
Procedura wymiany oleju i filtra oleju (w skrócie):
- Delikatnie rozgrzej silnik.
- Zabezpiecz pojazd (np. wjedź na kanał).
- Przygotuj zbiornik na zużyty olej.
- Odkręć korek spustowy w misce olejowej i spuść olej.
- Odkręć filtr oleju za pomocą klucza do filtrów.
- Zamontuj nowy filtr (po nasmarowaniu uszczelki olejem).
- Załóż nową podkładkę uszczelniającą na korek spustowy i dokręć go.
- Wlej nowy olej (zgodny z zaleceniami producenta), kontrolując poziom bagnetem.
Ważne:
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
- Zużyty olej należy oddać do punktu utylizacji.
- Należy używać odpowiednich narzędzi i kluczy.
- Należy dokręcać elementy z odpowiednią siłą.
Pytanie o filtr - odkręcamy obudowę całą czy tylko "czapkę" i wyjmujemy wkład ? W twoim przypadku odkręcasz "czapkę" i wymieniasz wkład. Korek spustowy miski nie jest jednorazowy, ale jego uszczelnienie lepiej wymienić na nowe.
Uwaga: Odkręcenie "czapki" obudowy filtra może być utrudnione. Warto zaopatrzyć się w odpowiedni klucz (np. taśmowy) i zachować ostrożność, aby nie uszkodzić plastikowej obudowy.
Podsumowanie
Wybór filtra powietrza (standardowy czy sportowy) zależy od indywidualnych preferencji i oczekiwań. Wymianę filtra powietrza i oleju można przeprowadzić samodzielnie, ale wymaga to pewnej wiedzy i ostrożności. Doświadczenia z serwisami ASO bywają różne, dlatego warto dokładnie sprawdzić zakres wykonywanych usług i ich koszt.
tags: #filtr #powietrza #kia #soul #2009 #wymiana

