Dlaczego Nasącza Się Filtr Powietrza Motocyklowy? Poradnik Kompleksowy

Filtry powietrza to niezwykle istotny element motocykla, odpowiedzialny za zatrzymywanie nieczystości, które mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować poważne uszkodzenia silnika. Filtr powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami.

W tym artykule znajdziesz szczegółowy poradnik oraz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci zadbać o filtr w Twoim motocyklu. Dowiesz się, jak często należy czyścić i nasączać filtr powietrza, jak to robić krok po kroku, oraz dlaczego nasączanie olejem jest tak ważne.

K&N i motocyklowe filtry powietrza nasączane olejem

Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych.

Legendarne filtry powietrza, wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza.

Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi. Filtry powietrza K&N to legendarne produkty, które dzięki unikalnej konstrukcji i nasączeniu olejem zapewniają doskonałą ochronę silnika oraz wysoki przepływ powietrza. Odpowiednia konserwacja tych filtrów jest kluczowa, by utrzymać ich wydajność i przedłużyć żywotność.

Przeczytaj także: Korzyści z Używania Nawilżacza Powietrza

Zalety filtrów K&N

  • Doskonała ochrona silnika
  • Wysoki przepływ powietrza
  • Długowieczność
  • Możliwość czyszczenia i ponownego nasączania

Dlaczego Nasącza Się Filtr Powietrza Olejem?

W motocyklach terenowych i quadach, filtr jest zwykle gąbkowy i mokry. Ponieważ pył w terenie potrafi być bardzo, bardzo drobny, zatem filtr dodatkowo nasącza się olejem. W niektórych, niesportowych motocyklach, wystarczy olej silnikowy, najlepiej mineralny i gęsty.

W sportowych motocyklach stosuje się specjalny olej, bardzo kleisty (lepiej go nie dotykać gołą ręką), który często po naniesieniu na filtr dodatkowo gęstnieje i staje się ciągnący, niczym pajęczyna lub guma do żucia, po prostu się rozchodzi na powierzchni, penetruje w głąb i przylepia do porów w całej powierzchni filtra.

Filtry powietrza K&N dzięki unikalnej konstrukcji i nasączeniu olejem zapewniają doskonałą ochronę silnika oraz wysoki przepływ powietrza. Dodatkowo, bawełnę nasącza się odpowiednim olejem, który po odparowaniu rozpuszczalników jest bardzo lepki, ale nie blokuje dostępu do powietrza. Dzięki temu skuteczność filtrowania jest znacznie większa.

Czyszczenie (i nasączanie) filtra powietrza K&N w motocyklu zamiast wymiany

Kolejną istotną zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność - praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil (ponad 1,6 miliona kilometrów) lub 10 lat. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć olejem.

Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta. Na zestaw składa się środek czyszczący (poj. 355 ml) oraz olej do nasączania (poj. 204 ml). Regularna cena tego dwupaku waha się w okolicach 80-90 złotych.

Przeczytaj także: Jakość powietrza w Polsce: Analiza

Jak często należy czyścić i nasączać filtr powietrza K&N?

Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jak sugeruje producent, liczba ta jest nieograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.

Jak czyścić i nasączać filtr powietrza K&N w motocyklu lub skutrze? Poradnik krok po kroku:

Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High - Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli.

  1. Krok 1 - Zdemontuj filtr powietrza z motocykla.
  2. Krok 2 - Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
  3. Krok 3 - Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut.
  4. Krok 4 - Przemyj filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz.
  5. Krok 5 - Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki.
  6. Krok 6 - Nałóż olejek K&N Filter Oil. W zestawie 99-5050 znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr. W zestawie 99-5000 znajduje się olej w sprayu, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł.
  7. Krok 7 - Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.

Ile oleju należy nanieść na filtr powietrza K&N?

Najlepszy przykład stosowania procedury czyszczenia i nasączania zobaczyć można na filmach instruktażowych dostępnych online.

Czy filtry powietrza K&N należy nasączać olejem przed pierwszym użyciem?

Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia.

WAŻNE Filtry przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.

Przeczytaj także: Napoje gazowane: Pepsi i gaz

Czyszczenie filtra powietrza skompresowanym powietrzem lub szczotką - nie zaleca się

Często polecanym w internecie sposobem na czyszczenie filtrów powietrza jest przedmuchanie go sprężonym powietrzem, a także mechaniczne wyczyszczenie szczotką pomiędzy fałdami. K&N nie zaleca także używania skompresowanego powietrza do suszenia filtra po myciu wodą / nadmiernym olejowaniu (patrz poradnik krok-po-kroku).

Gdzie kupić nasączane filtry powietrza K&N?

W Polsce wyłącznym dystrybutorem filtrów K&N jest Inter Cars. Filtry K&N do motocykli kupić można w sklepie internetowym InterMotors.pl, a także w motocyklowych sklepach stacjonarnych Inter Motors.

Filtry gąbkowe w motocyklach terenowych

W motocyklach cross i enduro czy innych pojazdach terenowych nie stosuje się papierowych filtrów powietrza. Stosuje się za to nasączone olejem gąbkowe filtry powietrza, przede wszystkim dlatego, że mają zdolność do zatrzymywania dużej ilości brudu, a przy tym zapewniają ciągły przepływ powietrza.

Rodzaje olejów do filtrów gąbkowych

Oleje do filtrów dzielimy na takie które powstały z oleju naftowego, oleju syntetycznego czy oleju roślinnego.

  • Oleje syntetyczne są czyste i odporne na wysokie temperatury, a producenci olejów do filtra powietrza twierdzą, że lepiej i bardziej równomiernie pokrywają powierzchnię filtra.
  • Oleje biodegradowalne są nietoksyczne, łatwo je utylizować, mniej niszczą gąbkę oraz znacznie ułatwiają jego czyszczenie.

Jeśli jesteś w naprawdę trudnej sytuacji to zawsze możesz użyć zwykłego oleju silnikowego. Zawsze to lepsze niż nic. Oldschoolowi motocykliści nie raz i nie dwa wykorzystują ten trik.

Jak dbać o filtr powietrza w motocyklu offroadowym?

Dbanie o filtr powietrza w motocyklu offroadowym jest kluczowe dla jego długowieczności i niezawodności. Regularne czyszczenie, odpowiednie nasączanie i unikanie pośpiechu to podstawowe zasady, które pozwolą uniknąć kosztownych napraw silnika.

Pamiętaj! Filtr powietrza powinien być czyszczony po każdym użyciu. Wielokrotne używanie filtra bez odpowiedniego czyszczenia prowadzi do jego zużycia. Optymalna trwałość filtra to 10-15 czyszczeń, jeśli używasz benzyny do mycia. Najlepiej używać oleju w płynie, który lepiej nasącza filtr i jest bardziej ekonomiczny.

Podsumowanie

Regularne czyszczenie i nasączanie filtra powietrza w motocyklu to klucz do utrzymania silnika w dobrej kondycji i zapewnienia jego długowieczności. Niezależnie od tego, czy używasz filtra K&N, czy gąbkowego, pamiętaj o stosowaniu odpowiednich środków czyszczących i olejów, oraz o przestrzeganiu zasad prawidłowej konserwacji.

tags: #dlaczego #nasącza #się #filtr #powietrza #motocyklowy

Popularne posty: