Zasada Działania Filtra Powietrza w Seicento 900 i Montaż Filtra Stożkowego
- Szczegóły
Użytkownik Fiata Seicento 900 z 1998 roku zgłasza problem z przerywaniem i strzelaniem w gaźnik na wyższych biegach, szczególnie na 4. i 5. biegu. Silnik działa poprawnie na niskich obrotach, ale przy zwiększonym obciążeniu występują szarpania. Użytkownik podejrzewa uszkodzenia pierścieni lub zaworów, a także zwraca uwagę na zużycie oleju i stan filtra powietrza.
W Seicento 900 nie ma regulacji luzu zaworów. Tę rolę spełniają hydrauliczne kasatory. Jedyne co, to mogą być już zużyte z przebiegu lub z używania oleju słabej jakości, po prostu zatarte/zużyte i nie pracują tak jak trzeba. Druga sprawa, to wymiana kasatorów zaworowych i uszczelki pod kopułką zaworów to już minimum połowa tej ceny.
Montaż Stożkowego Filtra Powietrza
Wielu użytkowników Seicento zastanawia się nad montażem stożkowego filtra powietrza. Stożek działa w taki sposób, że przesuwa maksymalną moc i moment obrotowy na wyższe obroty.
Co jest potrzebne do założenia stożka?
- Filtr stożkowy
- Końcówki (w zależności od modelu)
Najlepiej byłoby poszukać dolotu Yankowego, albo Węglarskiego, ale to są koszta... Jak brałem od Węglarskiego swój dolot to on mi nawet coś na ten temat wspomniał. No i wielki plus to ten dźwięk!
Przeczytaj także: Zastosowanie zaworów 4-drogowych w osmozie
Czy montaż filtra stożkowego powoduje odczuwalne zmiany?
Użytkownicy często odczuwają różnicę i twierdzą, że samochód lepiej się zbiera. Jeśli szybciej się zbiera, to prawdopodobnie do setki też ma mniej, prawda?
Filtry Wielokrotnego Użytku
To o czym tu debatujecie to "filtr wielokrotnego użytku". Dość oczywiste jest, że należy go regularnie czyścić. Jest to też "filtr mokry", więc do prawidłowego działania musi być impregnowany. I to właśnie są koszty użytkowania - wbrew pozorom to nie jest jeden wydatek na milion kilometrów.
Nie zapominaj, że poza filtrem, kupić należy specjalny płyn do czyszczenia oraz "impregnat". Wymiana filtra jest mega długa przez to, bo filtr jakiś czas trzeba czyścić.
Zalety filtrów wielokrotnego użytku:
Przeczytaj także: Wszystko o Procedurze Odwróconej
- Możliwość wielokrotnego użycia
- Łatwy dostęp (w przypadku K&N w motocyklach)
Wady filtrów wielokrotnego użytku:
- Konieczność regularnego czyszczenia i impregnowania
- Potencjalne problemy z przepływomierzem (przy nadmiernym nasmarowaniu)
Filtry Bawełniane
Filtr bawełniany jest filtrem wielokrotnego użytku (firma K&N oraz Simota - liderzy produkcji tego typu filtrów deklarują nawet do 100 000km), należy jednak pamiętać o prawidłowej jego konserwacji.
Przyrosty mocy mieszczą się w granicach błędu pomiaru i wynoszą: przyrost mocy 1,8 KM oraz momentu 3,3 Nm. Czy warto? Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami.
Mając silnik 1.6 Multijet przy pierwszej wymianie filtra powietrza (dwa lata temu) zauważyłem iż jest częśćiowo zaolejony (co zresztą poruszałem na forum). Próbując różnych rozwiązań np. filtr na odmie, zdecydowałem się na kupno filtra powietrza bawełnianego firmy BMC ( za dobrą cene) .O przyroście mocy nie będę pisał gdyż jest to chyba odczucie subiektywne , natomiast mogę go wyczyścić w każdej dogodnej chwili.
Podsumowanie użytkowania filtrów wielokrotnego użytku:
Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Węglowych
Wystarczy sobie na spokojnie rozważyć koszty użytkowania i stanie się jasne czy ma to sens czy nie. Dla jednego godzinka czy dwie poświęcone na czyszczenie filtra to masa roboty i zapewne wybierze zwyczajny zamiennik. Co do przyrostów mocy to bądźmy realistami. nawet kompletnie pozbywając się filtra ciężko zauważyć przyrost mocy w seryjnym silniku. W silnikach dłubanych za to często poprawę czuć.
tags: #zasada #działania #filtra #powietrza #seicento #900

