Poradnik: Wymiana filtra powietrza w Honda Hornet
- Szczegóły
Filtr oleju to jeden z kluczowych elementów układów przy silniku. Bez sprawnego i odpowiednio dobranego filtra Honda CB 900 Hornet może w krótkim czasie ulec poważnym uszkodzeniom silnika. Przyczyną będą tu zabrudzenia i niedostateczne smarowanie. Zwracaj uwagę na typ i jakość filtra oleju, a także na jego stan w trakcie użytkowania motocykla.
Olej silnikowy jest nieustannie narażony na zabrudzenie. Jego czystość utrzymasz tylko, jeśli na bieżąco będziesz usuwał z oleju rozmaite cząstki brudu czy metali. O tym, że filtr oleju jest niezwykle ważny dla pracy całego silnika (a często też skrzyni biegów), najlepiej poznasz po wpływie zabrudzonego oleju na pracę jednostki napędowej.
Jeśli odpowiednio szybko nie zareagujesz na objawy zużycia filtra, jego skutki dla silnika będą katastrofalne. Tarcie i przegrzanie doprowadzą do odkształceń elementów motoru i w praktyce ich zniszczenia, a co najmniej szybkiego zużycia. Filtr oleju powinieneś wymieniać nie tylko w razie objawów zużycia czy uszkodzenia, ale też profilaktycznie. W końcu, nawet najlepszy filtr po pewnym czasie traci swoje właściwości.
W przypadku typowego filtra oleju, Honda CB 900 Hornet wymaga jego wymiany po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Może się jednak okazać, że olej ulegnie zabrudzeniu wcześniej. Oznakami uszkodzenia lub zużycia filtra będą przede wszystkim nierówna praca silnika, gaszenie przy niskich obrotach czy nietypowy dźwięk i dym z układu wydechowego.
Brak reakcji grozi utratą filmu olejowego silnika i dostaniem się do silnika zabrudzeń, także tych wyłapanych wcześniej przez filtr oleju. Pamiętaj o tych kwestiach także, jeśli zamierzasz wyposażyć motocykl w nietypowy filtr.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
W przypadku standardowego filtra i typowej jazdy, wymień go po 5-10 tysiącach przejechanych kilometrów lub po roku. Jeśli jeździsz bardziej agresywnie lub w terenie, wymianę powinieneś przeprowadzać częściej. Zasadniczo, typ oleju nie wpływa na wybór filtra. W końcu, olej dobierasz na podstawie danych z silnika, a filtr przewidziany do danego motocykla powinien sprostać każdemu dopuszczonemu tam olejowi.
Szukając najlepszego filtra, na rynku znajdziesz dedykowane produkty oryginalne (OEM), jak i szereg zamienników. Ich właściwości i ceny zależą od wykorzystanego materiału filtrującego, jego wytrzymałości i odporności na zabrudzenia. Już oryginalny, standardowy filtr oleju zapewni ci ochronę silnika przy typowej jeździe. Jeśli jednak narażasz silnik na większe obciążenia, zwróć uwagę na te wyższej jakości, droższe, ale i wykonane z lepszych materiałów naturalnych lub syntetycznych.
O ile lepszy filtr pomoże ci w czyszczeniu oleju przy bardziej agresywnej jeździe, sam nie wpłynie na osiągi silnika. Dzięki szybszemu przepływowi i wyłapywaniu mniejszych cząstek, dłużej zachowasz pierwotne właściwości oleju, ale wciąż będzie to ten sam olej. Zmiany pojawią się tu dopiero przy ingerencji w sam silnik.
Dobry filtr popularnego producenta, na przykład HifloFiltro, Mahle czy Athena to koszt kilkudziesięciu złotych. W tej cenie znajdziesz nawet filtry OEM czy bardziej rozwinięte od K&N. Droższe od nich będą filtry oleju o specjalnym przeznaczeniu, wyjątkowych właściwościach lub bardzo urozmaiconej obudowie. Takie sportowe lub stylowe filtry od PC Racing i Arlen Ness mogą kosztować powyżej tysiąca złotych.
To, jak wymienić filtr, będzie w dużym stopniu zależało od jego konstrukcji. W niektórych będziesz musiał wymienić cały filtr, tak zwaną puszkę, w innych wystarczy abyś wymienił wkład. Pamiętaj, że przy wymianie filtra oleju może z niego wypłynąć nieco płynu. Tą należy wówczas uzupełnić. Jeśli producent wymaga wstępnego napełnienia filtra olejem, usuń z motocykla tą samą ilość oleju, by po wymianie jego ilość w układzie nie uległa zmianie.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Krok po kroku - wymiana filtra powietrza w Honda Civic V (analogicznie dla Honda Hornet):
- Otwórz maskę samochodu (lub zlokalizuj obudowę filtra w motocyklu).
- Zlokalizuj obudowę filtra powietrza. Zazwyczaj znajduje się ona w górnej części komory silnika, po stronie kierowcy lub pasażera.
- Odkręć lub odepnij zatrzaski mocujące obudowę filtra.
- Zdejmij pokrywę obudowy filtra.
- Wyjmij stary filtr powietrza. Zwróć uwagę na jego ułożenie, aby nowy filtr zamontować w ten sam sposób.
- Oczyść wnętrze obudowy filtra z ewentualnych zanieczyszczeń, takich jak liście, kurz czy owady.
- Włóż nowy filtr powietrza do obudowy. Upewnij się, że jest on prawidłowo ułożony i dobrze przylega do ścianek obudowy.
- Załóż pokrywę obudowy filtra i zabezpiecz ją zatrzaskami lub śrubami. Upewnij się, że wszystkie elementy są prawidłowo zamocowane.
- Zamknij maskę samochodu (lub zabezpiecz obudowę filtra w motocyklu).
Dodatkowe wskazówki i porady:
- Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika i jego długowieczności.
- Zaleca się wymianę filtra co 15 000 - 20 000 km lub raz w roku, w zależności od warunków eksploatacji.
- W przypadku jazdy w trudnych warunkach, takich jak duże zapylenie lub zanieczyszczenie powietrza, wymianę filtra należy przeprowadzać częściej.
- Przy zakupie nowego filtra powietrza upewnij się, że jest on przeznaczony do Twojego modelu Honda Hornet.
- Podczas wymiany filtra powietrza warto również sprawdzić stan przewodów dolotowych powietrza i w razie potrzeby je oczyścić lub wymienić.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
tags: #wymiana #filtra #powietrza #honda #hornet #poradnik

