Pokropię was wodą czystą: Interpretacja biblijna
- Szczegóły
Wiele fragmentów Biblii, zarówno Starego, jak i Nowego Testamentu, zawiera bogatą symbolikę i głębokie przesłanie teologiczne. Jednym z takich fragmentów jest obietnica zawarta w Księdze Ezechiela: "Pokropię was wodą czystą, abyście się stali czystymi" (Ez 36,25). Aby w pełni zrozumieć znaczenie tego proroctwa, należy przyjrzeć się kontekstowi historycznemu, teologicznemu oraz jego odniesieniom w Nowym Testamencie.
Kontekst historyczny Księgi Ezechiela
Ezechiel był kapłanem działającym na wygnaniu w Babilonie, gdzie Izraelici zostali uprowadzeni w niewolę. Klęska pokazała im, że ich bóg jest słabszy od boga najeźdźcy i dlatego warto czcić tego mocniejszego. Prorocy potrafili jednak ukazać im zupełnie inną perspektywę patrzenia: niewola była spowodowana grzechem Izraela. Natomiast powrót do wierności Bogu dawał im przeświadczenie o odnowie własnego państwa.
Księga Ezechiela rozpoczyna się pięć lat po pierwszym najeździe króla Babilonu na Jerozolimę. Prorok siedzi nad brzegiem kanału nieopodal obozu, Bóg ukazuje mu wizję swojej chwały i powołuje na proroka. Wyjaśnia także, dlaczego chwała Pańska, zamiast być w świątyni jerozolimskiej, przeniosła się do Babilonu.
Pierwsze 11 rozdziałów proroctwa to oskarżenie pod adresem Izraela, który oddał się czczeniu pogańskich bóstw i zaniechał w konsekwencji wypełniania przymierza. Rozdział 11 kończy się wizją chwały Pana, która opuszcza Jerozolimę i kieruje się na wschód, do Babilonu.
Bóg jednak nie opuszcza swojego ludu, ale idzie na wygnanie razem z nim, obiecując jednocześnie, że w przyszłości Izrael zostanie ponownie zebrany w swojej ziemi i otrzyma nowego ducha i "serce mięsiste" zamiast kamiennego.
Przeczytaj także: Gdzie kupić wodę destylowaną?
W tej sytuacji najbardziej nośna dla nich była przepowiednia powrotu i odbudowy własnego państwa. Z głębi upadku wzrasta w nich pragnienie wolności i powrotu do ojczyzny.
Teologiczne znaczenie proroctwa o oczyszczeniu
Fragment Ez 36,24-28 zawiera kluczowe obietnice dotyczące odnowy Izraela:
- Zgromadzenie z narodów: "Zabiorę was spośród ludów, zbiorę was ze wszystkich krajów i przyprowadzę was z powrotem do waszego kraju."
- Oczyszczenie wodą: "Pokropię was czystą wodą, abyście się stali czystymi, i oczyszczę was od wszelkiej zmazy i od wszystkich waszych bożków."
- Nowe serce i nowy duch: "I dam wam serca nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, zabiorę wam serca kamienne, a dam wam serca z ciała."
- Posłuszeństwo prawu Bożemu: "Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali."
Nieczystość, o jakiej mówi Księga Liczb, była nieczystością rytualną zaciągniętą przez dotknięcie się zmarłego lub nieczystych przedmiotów. U Ezechiela oczyszczenie dotyczy wnętrza. Prawdziwą nieczystością jest grzech, największym grzechem jest grzech bałwochwalstwa. Ten grzech jest jądrem wszelkich grzechów i nieprawości.
Ezechiel zapowiada, że to sam Bóg obmyje i oczyści Izraela. Nie zrobi tego człowiek własnym wysiłkiem. Ostatecznie dokonuje się to przez krew wylaną na krzyżu przez Jezusa Chrystusa.
Wodą oczyszczającą, jaką zapowiada Ezechiel, jest woda chrztu. Ona właśnie nas obmywa z grzechu pierworodnego, czyniąc nas czystymi przed Bogiem i dając nam przystęp do Niego. Tego obmycia dokonuje sam Jezus. Kiedy Piotr bronił się wobec zamiaru obmycia mu stóp przez Pana Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy, w odpowiedzi usłyszał: Jeśli cię nie umyję, nie będziesz miał udziału ze Mną (J 13,8).
Przeczytaj także: Inwestycje w Jakość Wody w Proszówkach
Dam wam serce nowe (w. 26-27) - zapowiada całkowitą przemianę człowieka. Serce w Biblii jest symbolem tajemnicy wnętrza człowieka. Przemiana serca oznacza zmianę całej osobowości. Przemieniona osoba posiada zupełnie innego ducha, to znaczy inną dynamikę wewnętrzną.
Dawny człowiek, jak później określi dotychczasową osobowość św. Paweł, posiada „serce kamienne”, które symbolizuje zamknięcie i brak wrażliwości na wezwanie przychodzące od Boga. Obrazem takiego zamknięcia jest postawa kapłana i lewity z przypowieści Pana Jezusa o miłosiernym Samarytanie. Ten klasyczny „wróg Żydów” z kolei miał „serce z ciała”, czyli serce wrażliwe na potrzeby drugiego człowieka.
Tchnę w was mojego Ducha - właściwe cały Stary Testament i nasze osobiste doświadczenie pokazują, jak sami nie jesteśmy w stanie prawdziwie wypełnić przykazań Pańskich. Potrzeba Ducha Świętego, aby można było prawdziwie wypełnić Boże prawo miłości. Tego Ducha Pan Jezus posłał nam w Dniu Pięćdziesiątnicy, a każdy otrzymuje Go na chrzcie św., ale nie działa On w nas bez naszego świadomego współdziałania z Nim.
Odniesienia w Nowym Testamencie
Proroctwo Ezechiela znajduje swoje wypełnienie w Nowym Testamencie, szczególnie w nauczaniu Jezusa i w sakramencie chrztu.
W Ewangelii Jana (3,1-10) Jezus rozmawia z Nikodemem o potrzebie "narodzenia się na nowo". Jezus stwierdza: "Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do królestwa Bożego" (J 3,5). Wcześniej Ezechiel prorokował: pokropię was czystą wodą, abyście się stali czystymi, i oczyszczę was od wszelkiej zmazy i od wszystkich waszych bożków. I dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, odbiorę wam serce kamienne, a dam wam serce z ciała (Ez 36, 25-27).
Przeczytaj także: Woda mineralna Józef: Zalety
Apostoł Paweł również w Liście do Galatów korzysta z dualistycznego przeciwstawienia „ciało” - „duch”. Tym dwóm rzeczywistościom odpowiadają dwa sposoby życia, „według ciała” i „według ducha”. Postępowanie według ciała wypływa z jego pożądliwości.
Duch z kolei, a przede wszystkim „życie według ducha” są typowe dla chrześcijan, którzy przez wiarę przyjęli Chrystusa i otrzymali Jego Ducha. W ten sposób, kierowani przez Ducha Świętego mogą oni przezwyciężyć pożądliwości ciała. Taki sposób życia również przynosi konkretne owoce, o których św. Paweł poucza w dalszej części tekstu (Ga 5,22-23).
Rola Boga w odrodzeniu
Jezus mówi, że aby ktoś mógł wejść do Królestwa Bożego, Królestwa zbawienia, życia wiecznego, przebaczenia grzechów, ta osoba musi narodzić się z góry, narodzić się na nowo. Cały sens tego tekstu polega na tym, że musi ci się przydarzyć coś, w czym nie masz udziału. Nie ma instruktażu do narodzenia się na nowo. Nie ma żadnych kroków do narodzenia się na nowo.
Analogią są narodziny. I wszyscy to rozumieją. Nie miałeś udziału we własnych narodzinach. Nie ma książek, które mówią, jak narodzić się fizycznie. Nie masz z tym nic wspólnego i to jest powód, dla którego nasz Pan użył tej analogii. Skoro nie odgrywasz żadnej roli w swoich fizycznych narodzinach, nie odgrywasz żadnej roli w swoich duchowych narodzinach. O to właśnie chodzi w tej analogii.
Czystość serca a zewnętrzne obmycia
W ewangeliach mamy opisanych kilka uwag naszego Pana dotyczących mycia naczyń. Jezus zgadza się z tym, że czystość jest ważna. W Ew. Mateusza 23:25-26 czytamy: „Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, bo oczyszczacie kubek i misę z zewnątrz, a wewnątrz pełne są zdzierstwa i niepowściągliwości. Ślepy faryzeuszu, oczyść najpierw wnętrze kubka i misy, aby i to, co jest na zewnątrz, było czyste.”
Jezus przywraca właściwą kolejność. Zacznij od swojego serca, od swoich myśli i uczuć. Prawdziwa czystość zaczyna się od serca, a nie od rytuałów i nie od tego, co widzą i co powiedzą inni ludzie. W Przyp. 4:23 Słowo Boże mówi - „Nad wszystko, czego ludzie strzegą, strzeż serca twego; bo z niego żywot pochodzi.”
Symbole oczyszczenia na przykładzie mycia naczyń
Codzienne czynności mogą dać nam sporo do myślenia, jeśli spojrzymy na nie duchowo. Oto przykład na temat mycia naczyń:
- Zauważenie brudu: Człowiek musi uświadomić sobie grzech.
- Namoczenie naczyń: Słowo Boże i Duch Boży zmiękcza nasze serce.
- Użycie środka czyszczącego: Boża miłość i ofiara Jezusa mają na nas oczyszczający wpływ.
| Element | Znaczenie symboliczne |
|---|---|
| Woda | Oczyszczenie, odrodzenie, chrzest |
| Serce kamienne | Zatwardziałość, brak wrażliwości na Boga |
| Serce mięsiste | Wrażliwość, posłuszeństwo Bogu |
| Duch Święty | Moc do życia według Bożych przykazań |
tags: #biblia #pokropie #was #wodą #czystą #interpretacja

