Zapach spalin w Audi A4 B8 3.0 TDI – przyczyny i rozwiązania

W trakcie użytkowania samochodu może się zdarzyć, że z samochodu poprzedzającego wydobywają się nieprzyjemne zapachy, które później wpadają do wnętrza. Ale czy na pewno tylko wtedy może się dostać zapach spalin przez nawiewy do wnętrza? Otóż nie tylko. Najczęściej jest to spowodowane usterką w naszym samochodzie, którą należy zlokalizować i wyeliminować.

Najczęstsze przyczyny zapachu spalin w kabinie

Nieszczelny układ wydechowy

Jedną z najczęstszych przyczyn wyczuwania zapachu spalin we wnętrzu może być nieszczelność układu wydechowego w pobliżu komory silnika. Powietrze zasysane z okolic podszybia bądź przez atrapę chłodnicy dostaje się do wnętrza i w niektórych przypadkach może się mieszać z tym w komorze silnika. Może to być spowodowane nieszczelnością kolektora wydechowego lub w miejscu innych łączeń z nim jak np. przy katalizatorze czy tłumiku środkowym.

Uwagę mogą zwrócić również pęknięcia spawów czy dziury w układzie wydechowym. Winowajcą może się okazać elastyczny łącznik wydechu, nazywany również plecionką. Element znajdujący się tuż za katalizatorem podatny jest na wygięcia, a swoją budową ma neutralizować naprężenia układu wydechowego.

Nieszczelności układu wydechowego są przede wszystkim odczuwalne, często można usłyszeć metaliczny warkot przez co identyfikacja usterki jest w miarę prosta. Jeżeli jednak usłyszymy niepokojące odgłosy z przedniej części samochodu, nie należy ich ignorować.

Układ recyrkulacji spalin EGR

Jeżeli posiadamy samochód z zaworem EGR, może on ulec zatarciu przez co będzie powodował wydobywanie się spalin przez nawiewy. Oprócz odczuwalnego zapachu spalin we wnętrzu będą temu towarzyszyły takie objawy jak m.in. spadek mocy silnika, szarpanie silnika czy nadmierne dymienie z układu wydechowego przy dużym obciążeniu.

Przeczytaj także: Skoda Octavia 3 - wymiana tunelu dolotowego

Chcąc uniknąć zatarciu zaworu EGR należy regularnie - co około 60 tysięcy kilometrów usuwać nagar specjalnym do tej czynności preparatem.

Pęknięta uszczelka pod głowicą

Jeżeli zapach spalin pojawia się wnętrzu w momencie włączenia ogrzewania, istnieje prawdopodobieństwo, że źródłem jest nagrzewnica, co za tym idzie - wskazuje to na obecność spalin w układzie chłodzenia. Winowajca może się okazać kosztowny w skutkach, pęknięta lub wydmuchana uszczelka pod głowicą najczęściej powoduje przedostawanie się spalin do układu chłodzenia.

Spaliny z komory silnika dostają się do kanałów wodnych, a sam płyn chłodniczy do komory spalania. Prowadzi to do ubytku płynu ze zbiornika wyrównawczego oraz nadmiernego dymienia z układu wydechowego na biało. Jeżeli nie jesteśmy pewni, że to wina uszczelki, można zakupić i skorzystać ze specjalnego testera.

Tester uszczelki pod głowicą składa się z wężyka wkładanego w miejsce korka chłodnicy oraz płynu reakcyjnego.

Co robić, gdy poczujemy spaliny z nawiewu?

Nieprzyjemny zapach może się wydobywać z nawiewów już chwilę po odpaleniu silnika. Jeżeli odczuwamy zapach spalin w trakcie jazdy, czy podczas postoju - należy zadbać o przewietrzenie kabiny. Podkręcenie wentylacji wewnętrznej nic Nam nie da, warto otworzyć tylne szyby czy szyberdach jeżeli posiadamy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Co by się jednak nie działo, w przypadku wykrycia usterki takiej jak wydobywający się zapach spalin z nawiewu - musimy skorzystać z usług warsztatu samochodowego. Każda usterka jest możliwa do naprawienia - koszt usługi jest zależny od wielkości usterki.

Rola filtrów kabinowych

O ile wszystkie inne filtry chronią auto, to kabinowy dba o komfort pasażerów. Lepiej go nie zaniedbywać.

Filtr kabinowy to stosunkowo młody wynalazek w motoryzacji. Zadebiutował praktycznie w tych samych czasach, co układ ABS. Pierwszym autem wyposażonym w ten element był Saab 900 z roku 1979, którego filtr chronił przed przedostawaniem się pyłków i kurzu do wnętrza. Popularyzacja tego rozwiązania szła jednak z oporami. Klientów trudno było przekonać do tego pomysłu, mało kto zdawał sobie sprawę z wpływu jakości powietrza na zdrowie.

Przełomem okazało się wprowadzenie do produkcji filtrów z węglem aktywnym. Po raz pierwszy użyto ich w Mercedesach klasy S w 1991 roku, dwa lata później trafiły one także do BMW serii 7. Filtry z warstwą węglową mają zdolność pochłaniania nieprzyjemnych zapachów. A tę różnicę wyczuł już prawie każdy użytkownik.

Obecnie praktycznie wszystkie samochody poruszające się po naszych drogach wyposażone są w filtry kabinowe. Ich zadanie się nie zmieniło, ale coraz więcej osób dostrzega, jak ważną rolę odgrywają - zwłaszcza teraz, gdy rozmowy o jakości powietrza i smogu są na porządku dziennym. Właśnie dzięki filtrom kabinowym to, czym oddychamy we wnętrzu samochodu jest zwykle o wiele czystsze od powietrza na zewnątrz auta - zwłaszcza w mieście, w korku.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Przed czym chronią filtry kabinowe

Nawet konwencjonalne filtry powietrza są w stanie zatrzymać cząstki o średnicy 30-40 razy mniejszej od ludzkiego włosa. Pozwala to na ochronę pasażerów przed wieloma niekorzystnymi czynnikami.

  • Zapylenie powietrza: Każdy markowy filtr zatrzyma cząstki pyłków roślinnych, kurzu, pyłów (nawet tych drobnych, o wielkości cząstek 2,5 µm, czyli składników smogu PM 2,5).
  • Spaliny i drobnoustroje: Filtry są też w stanie poradzić sobie z drobniejszymi elementami, o wielkości od 0,1 µm, czyli np. bakteriami, zarodnikami, pleśniami, sadzą. Z uwagi na małe rozmiary są one bardzo szkodliwe dla organizmu.
  • Szkodliwe gazy, nieprzyjemne zapachy: Markowe filtry węglowe są w stanie wychwycić zanieczyszczenia gazowe, czyli m.in. tlenki azotu, ozon, benzol, a także nieprzyjemne zapachy.
  • Alergeny: Dobry filtr kabinowy z węglem aktywnym może zatrzymać blisko 100 proc. pyłków alergicznych, ozonu, tlenków azotu, spalin i pyłów. Zarodniki i bakterie filtrowane są w około 95 proc., a sadza - w 80 proc.

Rodzaje filtrów kabinowych

Filtry kabinowe często zwane są także przeciwpyłkowymi - i dobrze oddaje to ich przeznaczenie. Umieszczane są w układzie wentylacji i filtrują powietrze docierające do wnętrza pojazdu.

  • Zwykłe: Składają się z trzech podstawowych warstw filtrujących, wykonane są zwykle z mikrowłókniny (a nie papieru), która jest bardziej odporna na wilgoć.
  • Węglowe: Znajduje się w nich dodatkowa warstwa węgla aktywnego. Ma on porowatą strukturę, podobną do gąbki, dzięki czemu powierzchnia kontaktu z powietrzem jest bardzo duża. Wykazuje właściwości adsorpcyjne, czyli zdolność do wiązania na swojej powierzchni cząstek chemicznych, np. gazów.

Do zdecydowanej większości aut dostępnych na rynku oferowane są oba rodzaje filtrów. Węglowe są oczywiście droższe, zwykle o około 50 proc.

Oznaki zużycia filtra

Filtry kabinowe powinno się wymieniać co około 15 tys. km lub co rok. Gdy są zużyte, dają uciążliwe w czasie jazdy objawy.

  • Parowanie szyb: Na zatrzymanych przez filtr zanieczyszczeniach osadza się wilgoć, która przedostaje się do wnętrza auta.
  • Obniżona wydajność wentylacji: Zapchany filtr stawia duży opór przepływającemu powietrzu.
  • Nieprzyjemny zapach: Brud zalegający w filtrze może powodować reakcje alergiczne.

Gdzie jest filtr i jak go wymienić

Największym problemem przy wymianie filtra kabinowego jest jego zlokalizowanie i uzyskanie do niego dostępu. Informacje można znaleźć np. Najczęściej filtr znajduje się za schowkiem, w podszybiu od strony maski lub w tunelu, przy pedałach.

Za schowkiem

Jeżeli do filtra nie ma dostępu od spodu, trzeba wymontować schowek.

W podszybiu

Tu dostęp do filtra uzyskuje się spod maski - po zdjęciu osłony podszybia.

W tunelu

W niektórych autach filtr znajduje się w tunelu środkowym, obok pedałów.

Wymiana filtra

  1. Zdjęcie tapicerki: Osłona tapicerska mocowana jest najczęściej na spinki lub wkręty, czasami - na zatrzaskach, trzeba uważać, by ich nie połamać.
  2. Demontaż pokrywy: Pokrywę zdejmujemy, przesuwając w bok.
  3. Wymiana filtra: Stary filtr wyciągamy delikatnym szarpnięciem. Podczas wymiany warto wyssać zanieczyszczenia z obudowy. Filtr montuje się w odpowiedniej pozycji - zgodnie z oznaczeniem kierunku przepływu.

Test oczyszczania powietrza w kabinie

Sprawdziliśmy, czy filtr kabinowy może sprawić, że powietrze w kabinie będzie mniej zapylone od otaczającego. Wykorzystaliśmy w tym celu samochód, w którym filtr zmieniono około 10 tys. km wcześniej - zamontowano odmianę z węglem aktywnym. Próbę przeprowadziliśmy w centrum miasta, wykorzystaliśmy przenośny miernik pyłów - sprawdzaliśmy stężenie PM 2,5.

Pomiar początkowy

Po otwarciu drzwi czekamy, aż uliczne powietrze wypełni kabinę auta. Na bieżąco monitorujemy poziom zapylenia, aż do zrównania warunków panujących we wnętrzu i na zewnątrz.

Mierzymy czas

Zamykamy drzwi i okna, włączamy klimatyzację w trybie automatycznym. Przyjmujemy, że porównamy wyniki w odstępie 15 minut.

Pomiar końcowy

Po kwadransie sprawdziliśmy zapylenie wnętrza. Z wyjściowego poziomu 66 µg/m wynik odczytu spadł do 14 µg/m , czyli o blisko 80 proc. Okazuje się, że sprawny filtr rzeczywiście oczyszcza powietrze.

tags: #tunel #filtra #powietrza #audi #a4 #b8

Popularne posty: