Wymiana Tunelu Dolotowego Filtra Powietrza w Skodzie Octavii 3
- Szczegóły
Dolot powietrza ma kluczowe znaczenie dla wydajności silnika - odpowiednia ilość czystego powietrza zapewnia optymalne spalanie i moc. Rury oraz przewody dolotowe kierują powietrze do kolektora ssącego, a ich szczelność wpływa na poprawne działanie całego układu.
Kiedy Należy Sprawdzić Dolot Powietrza?
Jeśli zauważysz gwizdy, nierówną pracę silnika lub wzrost spalania, warto sprawdzić stan dolotów. Wymiana uszkodzonych elementów może poprawić osiągi auta i ochronić inne podzespoły, takie jak przepływomierz czy kolektor ssący.
Wymiana Filtra Powietrza - Porady i Wskazówki
Przy okazji wymiany filtra kabinowego, można wymienić też filtr powietrza.
Czy Wymiana Jest Trudna?
Bez przesady z tą wymianą, trzeba być mega pechowcem, aby coś popsuć wykonując wymianę.
Wymiana Filtra - Krok po Kroku
Moim zdaniem ciężko byłoby komfortowo wymienić filtr bez ściągania rury od turbiny. Miałem oczywiście na myśli wyciągnięcie rury z komory silnika, bo jej odkręcenie i odpięcie od obudowy filtra jest jak najbardziej zasadne.
Przeczytaj także: Rozwiązania problemu zapachu spalin w Audi A4 B8 3.0 TDI
Sportowe Filtry Powietrza - Czy Warto?
Zastanawiasz się nad zakupem sportowego filtra, takiej na przykład firmy K&N? Filtr wielokrotnego użytku (także nie jest taki mocno drogi patrząc, że Knecht czy Mann kosztuje ~100zł), wystarczy go wyczyścić i nanieść olej (są zestawy za ~50zł).
Taki filtr daje radość głównie jego producentowi, bo zarobi na nim kilka razy więcej niż na standardowym filtrze, w zamian dając kierowcy jedynie dobre samopoczucie. Oczywiście osobnik, który zakupi taki filtr będzie sobie wmawiał, że jego potwór brzmi bardziej rasowo, a konie żwawiej ciągną zaprzęg, ale tak to już jest, że człowiek szuka usprawiedliwienia dla swoich wydanych (często niepotrzebnie) pieniędzy. To już nie chodzi nawet o to, że masz silnik bez turbo, bo choćby nawet był on turbo, to i tak taki filtr niewiele zmienia. Uważam, że lepiej kupić normalny filtr, a różnicę w cenie przepić, bo po flaszce przynajmniej Ty będziesz miał radochę, a nie producent filtra.
Bo kasa w błoto, bo może kurz zaciągnąć, bo jest mokry/nasączony i może z niego kapać do przepływomierza i wtedy jest lipa. Tym samym od osoby, która również odradzała, bardziej polecała filtr marki KNECHT i na niego się zdecyduję. Podobno on będzie najlepszym rozwiązaniem a 200 zł zostanie w kieszeni.
Osłony Termiczne - Ochrona Przed Temperaturą
Choć osłony termiczne często pozostają niezauważone, odgrywają niezwykle ważną rolę w ochronie pojazdu. Ich głównym zadaniem jest zabezpieczanie elementów silnika i układu wydechowego przed ekstremalnie wysoką temperaturą. Brak sprawnej osłony termicznej może prowadzić do poważnych problemów. Wysoka temperatura może deformować elementy z tworzywa, stopić przewody, kable, wiązki czy doprowadzić do awarii układu paliwowego. Co więcej, przegrzanie niektórych części może nawet zwiększyć ryzyko pożaru.
Silnik 2.0 FSI/TFSI - Dodatkowe Informacje
Trzeba przyznać, że jeśli wszystko działa jak należy, to auto z silnikiem 2.0 FSI, jak i TFSI przypadnie do gustu wielu osobom. Można liczyć na korzystną relację osiągów do zużycia paliwa, np. 150-konne Audi A3 2.0 FSI średnio pali 7,5-8 l/100 km, a 200-konna wersja zamontowana w tym modelu - jedynie do 2 l więcej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Być może dlatego Volkswagen zdecydował się na rozwój doładowanej 2-litrówki (wersję FSI wycofano ze sprzedaży) - trafiła do wielu modeli Grupy VW i obecnie stanowi główne źródło napędu mocnych kompaktów, małych aut sportowych oraz pojazdów klas średniej i wyższej.
Niestety, silnik 2.0 FSI ma kilka kosztownych problemów. W wersjach bez doładowania po przejechaniu 90-140 tys. km dochodzi do odłożenia się nagaru na zaworach ssących. Nietrwałe okazują się wałki rozrządu. Zdarzają się też uszkodzenia czujników odpowiedzialnych za pracę jednostki. Poza tym wystarczą drobne zakłócenia w pracy silnika, aby wyświetlił się komunikat "check engine". W przypadku wersji z turbiną należy głównie obawiać się kłopotów ze sprężarką i dużego spalania oleju silnikowego - niekiedy nawet litr na 2000 km!
Zarówno silnik 2.0 FSI, jak i TFSI ma kilka typowych problemów. W przypadku wersji wolnossącej trzeba wspomnieć o kłopotach z nagarem osadzającym się na trzonkach zaworów dolotowych i usterkach czujników (np. spalania stukowego) odpowiadających za pracę jednostki, natomiast wersja z turbiną od samego początku produkcji borykała się z nadmiernym spalaniem oleju.
Typowe Usterki Silnika 2.0 FSI/TFSI
- Nagar na zaworach ssących: Objawy - nierówna praca jednostki, spadek efektywności silnika. Naprawa - problem występował głównie w wersjach 2.0 FSI z początku produkcji (później nieznacznie zmieniono oprogramowanie). Sposobów na usunięcie nagaru jest kilka - od specjalnych środków czyszczących po ingerencję mechaniczną.
- Zużycie Oleju: Objawy - nadmierny ubytek oleju, uszkodzenia katalizatora. Naprawa - problem jest bardzo dobrze znany ASO. Nadmierne spalanie dotyczy głównie 200-konnych wersji z początku produkcji, jak i późniejszych o mocy 211 KM (obie odmiany najliczniej występują na rynku). Rozwiązanie problemu to przeprowadzenie remontu silnika.
Silnik 2.0 FSI to nowoczesna konstrukcja. Oprócz wtrysku tego typu, ma: kadłub, tłoki oraz głowicę (16V) wykonane ze stopu aluminium, układ DOHC, kolektor dolotowy z klapami sterującymi przepływem powietrza, a także system zmiennych faz rozrządu. Za napęd rozrządu odpowiada pasek zębaty, ale w niektórych wersjach TFSI (od 2008 r.) jest łańcuch. W układzie wtryskowym zastosowano: wysokociśnieniową pompę paliwa, chłodzony zawór recyrkulacji spalin i mechanizm wyrównoważający w misce olejowej.
Jednostka TFSI jest stale rozwijana i obecnie topowa odmiana osiąga 272 KM.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Dane Techniczne Silnika 2.0 FSI/TFSI
Poniżej przedstawione są dane techniczne różnych wersji silnika 2.0 FSI/TFSI:
Parametr | 2.0 FSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI* | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI** |
---|---|---|---|---|---|---|
Lata produkcji | 2004-09 | 2005-10 | od 2008 r. | od 2004 r. | od 2008 r. | 2005-07 |
Silnik - typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1984 | 1984 | 1984 | 1984 | 1984 | 1984 |
Stopień sprężania | 11,5:1 | 10,3:1 | 9,6:1 | 10,5:1 | 9,6:1 | 10,5:1 |
Typ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 110/150/6000 | 125/170/4300 | 132/180/4000 | 147/200/5100 | 155/211/4300 | 162/220/5900 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 200/3500 | 280/1800 | 320/1500 | 280/1800 | 350/1500 | 300/2200 |
Rodzaj wtrysku | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. |
*silnik może być zasilany bioetanolem; **odmiana montowana w A4 typoszeregu 8E (wersja DTM)
Czynności Serwisowe
Poniżej przedstawione są zalecane czynności serwisowe dla silnika 2.0 FSI/TFSI:
- Co 15 tys. km: wymiana oleju*, spr. stanu paska osprzętu
- Co 30 tys. km: wymiana oleju long life
- Co 60 tys. km: wymiana filtra powietrza, wymiana filtra paliwa, wymiana świec zapłonowych
- Co 150 tys. km: wymiana płynu chłodzącego, wymiana paska rozrządu**
*interwał zalecany przez mechaników - radzą wymieniać olej co 15 tys. km lub co rok; **interwał wymiany paska rozrządu w silnikach FSI i TFSI wynosi 150 lub 180 tys. km. W jednostkach TFSI może występować również łańcuch rozrządu.
Interwał Wymiany Oleju i Napędu Rozrządu
- Wymiana oleju: Zalecany przez producenta interwał wymiany oleju w silniku 2.0 FSI/TFSI wynosi 15 tys. km i w opinii wielu mechaników jest odpowiedni.
- Wymiana napędu rozrządu: Interwał wymiany napędu rozrządu jest ściśle uzależniony od roku produkcji auta - wynosi 150 lub 180 tys. km. W silnikach 2.0 TFSI (od 2008 r.) o oznaczeniach CAWA, CAWB, CCTA, CCZA i CCZC zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu.
Materiały Eksploatacyjne
- Układ smarowania: Producent zaleca olej syntetyczny 5W-30, spełniający specyfikację VW 501.01/502.00/503.01. W trybie long life - olej o specjalnym przeznaczeniu. Poj. układu 4,6-5,0 l.
- Układ rozrządu: Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska (interwał 150 lub 180 tys. km). lub łańcucha (niektóre wersje jednostki TFSI produkowanej od 2008 r.).
- Układ chłodzenia: Obsługa układu chłodzenia ogranicza się do okresowego sprawdzenia poziomu płynu, a także kontroli mrozoodporności. Pojemność układu 7,9-8,6 l.
tags: #tunel #dolotowy #filtra #powietrza #skoda #octavia