Wymiana filtra powietrza w Seicento: Interwały i porady
- Szczegóły
Filtry są podstawowymi elementami silnika, które podlegają okresowej, dość częstej wymianie. Większość kierowców pamięta o corocznej wymianie filtra powietrza, kabinowego i oleju.
Interwały wymiany filtra paliwa
Zasada eksploatacji, a szczególnie częstotliwość wymiany, jest ściśle określona przez producenta i tę informację znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. W przypadku silników diesla filtr zaleca się wymieniać co 30-60 tysięcy kilometrów. W silnikach benzynowych interwał bywa dużo większy. Kierowcy użytkujący auto w Polsce powinni skrócić interwał wymiany nawet o połowę. Szczególnie uczulamy właścicieli nowoczesnych diesli, bo ich układy wtryskowe są bardzo czułe na jakość paliwa, dlatego trzeba mocno zadbać o ochronę wtryskiwaczy.
Filtr paliwa ma zatem chronić układ wtryskowy przed przedostaniem się do niego zanieczyszczeń. W zachodniej części naszego kontynentu jakość paliwa jest na tyle dobra, że kierowcy rzeczywiście mogą stosować się do zaleceń producenta samochodu. Choć jego koszt jest spory (od 70 do nawet 250 złotych w nowoczesnych silnikach diesla), to wymianę mimo wszystko warto przeprowadzać co roku.
Posiadacze diesli powinni wymieniać filtr paliwa przed każdą zimą. Właśnie podczas niskich temperatur w oleju napędowym wytrąca się najwięcej wody, która może osiadać na dnie zbiornika i być zasysana wprost do wtrysków. Pewnym rozwiązaniem jest tankowanie w okresie zimowym paliw o wzbogaconej mieszance, tzw. wersji na mrozy. Zawierają one więcej uszlachetniaczy, które wypierają wodę.
W przypadku silników benzynowych (poza bezpośrednim wtryskiem benzyny) nie obowiązują aż tak restrykcyjne zasady. Mimo to zalecamy, aby również właściciele „benzyniaków” skrócili interwał wymiany.
Przeczytaj także: Jak wymienić pokrywę filtra powietrza w Seicento?
Wymiana oleju silnikowego
Dobry mechanik lub kierowca przy wymianie oleju zostawia karteczkę w komorze silnika z datą i przebiegiem jaki auto miało przy wymianie oleju, oraz marką i typem oleju znajdującego się w silniku. Sam możesz sobie wymienić olej nie ruszając karteczki. A jak nie umiesz sam to dowolny mechanik Ci to zrobi.
ASO nie robi żadnych problemów można lać co się chce. Półsyntetykiem 10W40 - albo syntetykiem 0W30.
Druga liczba w specyfikacji oleju im wyzsza tym lepiej olej trzyma parametry w wysokiej temperaturze. Wynikaloby z tego, ze lepszy olej to np 5W40 a w sporcie uzywa sie tez 60. Pierwsza liczba oznacza zdolność oleju do pracy w niskich temp., druga w wysokich. Ale to nie wszystko, liczy się jeszcze lepkość oleju oraz zdolności czyszczące silnik z kwaśnych osadów pozostałych np. po zasiarczonym paliwie - jest to istotne zwłaszcza dla silników diesla.
Dobór oleju jest to dość złożone. Najlepszy olej nie istnieje. To warto pamiętać. Olej się dobiera do silnika. Moim zdaniem najlepiej stosować to co poleca producent. Oni na ogół mają gdzie i jak badać w odróżnieniu do "warsztatu" w garażu albo na chodniku. Olej musi być WŁAŚCIWY a nie NAJLEPSZY.
Biorąc pod uwagę konkretny silnik i konkretne warunki użytkowania to można wybrać najlepszy olej. Koncerny samochodowe mają kontakty biznesowe z innymi firmami z branży. To dotyczy oczywiście także producentów oleju, podobnie jak i producentów np. opon czy chociażby klocków hamulcowych. Nie sądzę, że Renault najlepiej pracuje na Elfie, Volkswagen na Mobilu, a Fiat na Selenii.
Przeczytaj także: Seicento Abarth: Montaż Filtra Powietrza
Jeżeli chodzi o oleje to wszystkie z wyższej półki mają podobne parametry, a nieraz bardzo często okazuje się że w rzeczywistości w jednej fabryce o różnych porach zalewa się tym samym olejem różne butelki i to nawet z różnych firm. 5W50 ma większą gęstość w wyższych temp - czy zatem nie jest lepiej stosować w dieslu, w którym przecież panują wyższe temp. niż w benzynie, właśnie taki olej. Druga sprawa, olej 5W... można stosować od temp. -35°C to jest wystarczające w naszym klimacie.
Każdy wyrób wyspecjalizowany jest lepszy od uniwersalnego.
- wyższa lepkość z jednocześnie b.
- nieco niższa lepkość z jednocześnie b. wysokim wskaźnikiem lepkości - dobra ochrona silnika z jednoczesnym mniejszym zużyciem paliwa także w b.
To kompromis. Wiarygodność producentów olejów pozostawiam pod rozwagę jako podstawowy warunek - gołosłowne zapewnienia na pudełku z produktem mogą przynieść tylko b.
Według producenta można wymieniać olej bez problemu co 20 000 kilometrów (lub co dwa lata) z zaznaczenie skrócenia tego okresu o połowę w przypadku użytkowania samochodu w szczególnych warunkach podanych w książce serwisowej. Ja (w benzyniaku) olej wymianiam co 15 000 km (choc teoretycznie bez problemu moglbym wymianiac go co 30 000 km) mimo, ze znaczna czesc przebiegu (~85%) robie poza miastem. Świeży olej silnikowi nigdy nie zaszkodzi. Z tego założenia wychodzę i tak robię.
Niezależnie od przebiegu na pewno raz w roku. Jak na wymianie zaoszczędzisz, to możesz potem zapłacić. Ja osobiście wymieniłem po 10 tys. km i wyznaję zasadę że po docieraniu silnika lepiej szybciej wymienić olej. Drugą wymianę zrobiłem przy 20tys.km. CO do późniejszych wymian, to ja leje Elf-a EXCELIUM LDX 5W40 i będę wymieniał co 20 tys km.
Przeczytaj także: Jak działa filtr powietrza w Seicento 900?
W ASO kreca nosem bo nie kupuje sie u nich a na tym zarabiaja przecierz krocie. Mobil, Castrol, Elf to taka sama różnica jak między brunetkami, szatynkami a blondynkami. Ja na następną wymianę przywiozę swój olej.
Tak przejrzałem z grubsza książkę serwisową i temat wymiany oleju na necie i tu się nasuwa pytanie, jak to tak na prawdę jest z tą wymianą oleju ? Tak jak zaleca producent co 20 tyś, czy może jednak powinno się to robić częściej, tj. co 10 tyś. np przy intensywnej eksploatacji w ruchu miejskim (korki Wrocławskie itp). Naprawdę, to powinno być zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi warunków eksploatacji - czyli w "intensywnym naprzykładzie korków wrocławskich" co 10 tys.
W dCi w ksizce serwisowej stoi wymiana oleju co 20 000 km. W szczegolnych warunkach okres ten sie skraca do 10 000km. Olej drogi nie jest, a siwezy silnikowi nie zaszkodzi. Co do docierania to w dCi okres ten jest dwa razy dluzszy niz w przypadku benzyny. W benzyniaku dotarcie to 1 500 km a pelna sprawnosc silnik osiaga po 3 000 km. W dCi jest to odpowiednio 3 000 i 6 000 km. Po dotarciu mozna wymienic olej, choc wg producenta obligatoryjne to nie jest. Twój silnik - twoja sprawa...
Jeśli chodzi o docieranie - ja wymieniłem olej po 6 tys. km. Zmieniam auta co 3 - 4 lata na nowe i zawsze to robię (czy to była benzyna czy diesel). Co do wymiany (później), to bym się zastanawiał - ciężkie warunki dla silnika (wymuszające częstszą wymianę oleju), to np. przejazdy na krótkich odcinkach. Tak więc ja bym został przy wymianie co 20 tys. km (nie przyspieszał bym wymiany do co 10 tys.
Kiedyś, o ile pamiętam, w Norauto można było sprawdzić olej pod względem zużycia. Ja zdecydowałem się wymieniać olej co 10.000, a filtr powietrza co 30.000, a więc dwa razy częściej niż zaleca producent.
Mylimy normę lepkosciawa z jakoswiowa. Oznaczenie typu 10w40 mowi tylko o tym w jakich temperaturach olej zachowuje swoje wlasciwosci (trzyma paramerty). Nie mowi o jakosci, gestosci... Za duza wage sie przywiazuje do tego parametru, a nie zwraca sie uwagi na normy jakosciowe. Tymaczsem praktycznie kazdy obecnie sprzedawany olej nadaje sie do pracy w naszym klimacie. Mozna, oczywiscie, zalozyc, ze lepszy olej bedzie taki, ktory zachowuje swe wlasciwosci w wiekszym zakresie temperatur, wiec poprostu sprawdzamy ten zakres i wybieramy taki, ktory wg nas jest najodpowiedniejszy. Jesli producent mowi, ze mozna do gorszego oleju dolac lepszy to raczej ma na mysli normy jakosciowe nie lepkosciowe. Jesli juz sie upieramy by zwracac uwage na lepkosc to olej 0w40 jest lepszy od 10w40 bo ma wiekszy zakres temperatur wiec mozna go dolewac. Nie jest powiedziane, ze jest rzadszy. Czym jest norma jakosciowa ?
Tabela z przykładowymi interwałami wymiany filtrów i oleju:
| Element | Interwał wymiany | Uwagi |
|---|---|---|
| Filtr oleju | 10 000 - 20 000 km | Skrócić interwał przy intensywnej eksploatacji |
| Olej silnikowy | 10 000 - 20 000 km lub raz w roku | Zależy od warunków eksploatacji i rodzaju oleju |
| Filtr powietrza | 30 000 km | Można wymieniać częściej w zanieczyszczonym środowisku |
| Filtr paliwa (diesel) | 30 000 - 60 000 km | Wymiana przed każdą zimą zalecana |
| Filtr paliwa (benzyna) | Zgodnie z zaleceniami producenta, ale warto skrócić interwał | Szczególnie ważne w silnikach z bezpośrednim wtryskiem |
tags: #seicento #wymiana #filtra #powietrza #interwał

