Montaż Dolotu Filtra Powietrza w Seicento Abarth

Układ dolotowy spełnia fundamentalną funkcję dla pracy silnika. Mówi się, że silnik spalinowy w gruncie rzeczy jest wielką pompą powietrza. Układ dolotowy to system, który to powietrze podaje, a następne wysyła do kolektora ssącego.

Budowa układu dolotowego różni się w samochodach wolnossących i turbodoładowanych. W przypadku aut z turbosprężarkami cały układ dolotowy jest dłuższy. Powietrze poprzez filtr wpada najpierw do sprężarki. Stamtąd kierowane jest do intercoolera, czyli chłodnicy powietrza i dopiero wtedy przez kolektor dolotowy dochodzi do komór spalania.

Wybór i Montaż Dolotu

Wymiana filtra powietrza to najlepsze, co można zrobić na dobry początek przygody z modyfikacjami podnoszącymi moc. Ponieważ to właśnie od niego zależy nieograniczony przepływ powietrza do silnika. Z czasem traci on swoje właściwości i nabiera brudu z drogi i otoczenia. Oprócz podstawowego serwisu wymiana układu dolotowego na sportowy na pewno nie pogorszy osiągów auta, ale nie da mu spektakularnego wzrostu.

Fabryczne układy dolotowe są bardzo wydajne i zaprojektowane przez inżynierów, którzy naprawdę znają się na rzeczy, ale zdarza się to coraz rzadziej.

Jeżeli nasz system nie produkuje ogromnego doładowania, a budżet jest napięty, lepiej postawić na orurowanie silikonowe. Jest nieco tańsze, a swoją funkcję spełni równie dobrze. Ponadto jego dopasowanie do naszego dolotu będzie prostsze, ponieważ w przypadku, gdy używamy rury aluminiowe, trzeba umieć spawać lub zapłacić za taką usługę.

Przeczytaj także: Optymalizacja dolotu powietrza do filtra

Szczelność Układu

Do sprawdzenia szczelności układu będzie potrzebna sprężarka powietrza. Należy zaślepić część układu od filtra lub sprężarki do kolektora. Następnie, np. przez otwór po czujniku doładowania, trzeba stworzyć ciśnienie w układzie, nieprzekraczające 2 barów.

Montaż dolotu jest zazwyczaj prosty: zdejmujesz oryginalny filtr z obudową, a potem na przepustnicę zakładasz nowy dolot.

Problemy z Instalacją LPG po Montażu Dolotu

Użytkownicy Seicento z instalacją LPG podciśnieniową i silniczkiem krokowym często zgłaszają problemy po zamontowaniu dolotu ze stożkiem. Prawdopodobnie zamontowałeś za duży filtr, i dostaje więcej powietrza niż potrzebuje przez co nie chce jechać na gazie. Wsadzając filtr stożkowy do oporu zmniejszałeś prawdopodobnie dawkę powietrza.

Rozwiązaniem może być regulacja instalacji gazowej u specjalisty. Tak mikser jest bardzo istotny - rozpylanie strumienia gazu. Należy poszukać miksera o zewnętrznej 60mm a wewnętrznej jak najwiekszej. A potem do gazownika.

Alternatywne Rozwiązania Dolotu

Istnieją alternatywne rozwiązania dolotu, takie jak seryjna puszka filtra z normalnym filtrem. Można również rozważyć doloty firm Dexcraft i Węglarski, które są polecane przez użytkowników Seicento. Doloty węglarskiego nie są złe,jeżeli chodzi o przyrosty czy zastosowane rozwiązania(komora kompensacyjna, strumienica dolotu), Polski stożek protona(na gąbkowy się nie pisz, bo szybko zajedziesz pierścienie), tylko wszysko cool ale temp. zabija przyrosty-chyba, że wpakujesz to w airbox simoty-tak zrobiłem w pandolocie 1.2.8v + kawałek rury ssawnej od fabrycznego ujęcia w zderzaku i teraz czuć że to lepiej trochę reaguje na gaz , a w sc dexcraft+ airbox simoty i 3,3km/9nm doszło-łapie zimne po kątem nad chłodnicą klimy-co tu też było wyzwaniem-stożek był bo był ale temp.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana dolotu filtra powietrza Audi A4 B5

Modyfikacje i Strojenie Turbosprężarki

W przypadku montażu turbosprężarki, należy szukać modeli takich jak GT15, GT20, GT25, KKK K03/K03s, IHI RHB5 itp. Ważne jest również zastosowanie zaworu upustowego (blow off), który chroni turbosprężarkę przed uszkodzeniem.

Istnieją różne metody strojenia silnika po modyfikacjach turbosprężarki:

  • Wydajne wtryski i regulator ciśnienia paliwa nadciśnieniowy (FMU).
  • Włącznik ciśnieniowy dodatkowych wtryskiwaczy.
  • Remap i większe wtryski.

Problemy z Wystrzałem Gazu

Objawem problemów z instalacją gazową może być wystrzał gazu w obudowie filtra powietrza. Przyczyną mogą być:

  1. Zbyt uboga mieszanka (trzeba wyregulować najlepiej na analizatorze spalin).
  2. Zbyt późny zapłon (trzeba kopułkę rozdzielacza przekręcić lekko w lewo).
  3. Zbyt wczesny zapłon (kopułka lekko w prawo).
  4. Nieszczelność w układzie zapłonowym.
  5. Złe ustawienie zaworów.

W przypadku wystrzału gazu zaleca się sprawdzenie przewodów wysokiego napięcia, zaworów oraz zamontowanie klapki w obudowie filtra powietrza, która ma za zadanie uratować obudowę przed ewentualnym następnym wybuchem.

Podsumowanie

Montaż dolotu filtra powietrza, szczególnie stożkowego, w Seicento Abarth może przynieść pewne korzyści, takie jak poprawa dźwięku silnika i reakcji na pedał gazu. Należy jednak liczyć się z potencjalnymi problemami, zwłaszcza w przypadku instalacji LPG. Ważne jest, aby dokładnie rozważyć wybór dolotu, a w razie problemów skonsultować się ze specjalistą.

Przeczytaj także: Mercedes W204 - Wymiana Dolotu Filtra

tags: #dolot #filtra #powietrza #seicento #abarth #montaż

Popularne posty: