Modyfikacje Dolotu Powietrza do Filtra: Montaż i Optymalizacja
- Szczegóły
Modyfikacje układu dolotowego mogą usprawnić pracę naszego silnika. Modyfikacje te mają na celu zlikwidowanie zbędnych oporów przepływu powietrza.
Wymiana Filtra Powietrza
Najprostszym sposobem jest po prostu wymiana seryjnego filtra powietrza na sportową wkładkę o większej przepustowości. Innym sposobem jest wymiana seryjnej puszki z filtrem powietrza na rurę z filtrem stożkowym.
Wyzwania i Rozwiązania
Ponieważ trudno jest dostać gotowy zestaw do modyfikacji dolotu, musimy sami trochę pogłówkować. Oczywiście można założyć byle jaki filtr stożkowy na byle jakiej rurze, ale jeżeli zależy nam na jakimś efekcie, musimy wziąć pod uwagę długość dolotu oraz jego objętość.
Obliczanie Objętości Dolotu
O ile długość dolotu można zmierzyć (przyjmijmy, że jest to 50 cm), to z objętością jest już gorzej. Gdyby dolotem była zwykła rura z filtrem na końcu, to objętość można obliczyć ze wzoru na objętość walca: V=π (R²)*h, gdzie π=3.14, R-promień podstawy, h- wysokość walca (długość rury).
Sprawa się komplikuje, gdy mamy po drodze parę zakrętów tej rury, a ta rura wcale nie jest rurą, tylko jakąś inną figurą przestrzenną. I w dodatku jest jeszcze jakaś puszka. Jak to obliczyć? Nie mam pojęcia, ale wiem jak to zmierzyć. Potrzebny nam będzie kubek np. o poj. 1L i woda.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana dolotu filtra powietrza Audi A4 B5
Zdejmujemy cały dolot, zatykamy wszystkie dziury, oprócz tej przez którą będziemy lać tą wodę, i wlewamy równe ilości wody, licząc ile kubków wody wlaliśmy. Jeżeli weszło np. 5 kubków, to mamy układ o pojemności 5 litrów.
Dobór Średnicy Rury
Gdy już mamy filtr stożkowy i znamy długość dolotu, pozostaje nam tylko obliczyć, jaką średnicę powinna mieć rura, która będzie łączyć filtr z np. gaźnikiem. Możemy to zrobić mało matematycznie, ale jednak skutecznie, dobierając kilka rur o tej samej długości (czyli w tym przypadku 50 cm) i różnej średnicy, aby sprawdzić, do której wejdzie 5 litrów wody.
Można też to obliczyć z powyższego wzoru: np. mamy dolot o długości 50 cm i weszło do niego 5 litrów wody. Wzór V=π(R²)h. Czyli:
Z tego wynika, że przy powyższych parametrach powinniśmy mieć rurę o długości 50 cm i promieniu 5.65 cm, czyli średnicy 11.3 cm. Korzystając z wzoru w ramce, możemy obliczyć średnicę potrzebnej nam rury łączącej filtr z kolektorem. Rura taka powinna być gładka w środku, żeby nie wytwarzały się w niej turbulencje.
Izolacja i Doprowadzenie Zimnego Powietrza
Inna ważna rzeczą jest odizolowanie filtra i rury od gorącego powietrza, które panuje w komorze silnika. Można to zrobić np. obwijając rurę folią aluminiową i budując przegrodę osłaniającą filtr powietrza. Filtr jest najlepiej umieścić w jakimś zakamarku komory silnika, gdzie jest najchłodniej, i można zbudować przegrodę np. z płyt także oklejonych folią aluminiową.
Przeczytaj także: Mercedes W204 - Wymiana Dolotu Filtra
Do tego można jeszcze dołożyć jakąś rurę (np. taką harmonijkę, która jest stosowana do odprowadzania spalin w cieplownictwie), która będzie doprowadzać zimne powietrze z zewnątrz komory silnika do naszej zabudowy stożka. Aby to zrobić, trzeba zainstalować jeden koniec tej rury np. w dolnej części zderzaka, tak aby dmuchało w nią powietrze, a drugi koniec w naszej komorze z filtrem.
Doświadczenia Użytkowników
Niedawno na forum kolega Straits prezentował obudowę do filtra powietrza z dodatkowym wlotem od monelu ST. Na taką mnie nie stać ale postanowiłem zmodufikować swoją. Miałem mieszane uczucia co do tego czy to coś da w silniczku 1,8 ale pomyślałem że nie zaszkodzi :metal i nie zaszkodziło :banan: Silnik pracuje lzej, łatwiej się wkręca i zaczyna ciągnąć już od 2500 obr. a nie od 3000.
Możesz zresetnąć :) Ja wczoraj zamontowałem przepustnicę do SVT (ST200). Dopiero autko kopa dostało :) Obudowa do ST200 pasuje tylko do V6. Nie tyle ze wzgnędu na "pasowanie", bo to by się dało zrobić, ale ze względu na "pojemność" puszki. Nie każdy wie, ale obudowa filtra powietrza jest jednoczesnie rezonatorem.
Dodatkowy Dolot Powietrza - Opinie z Forum
Koledzy zapodajcie fotki tego dodatkowego dolotu powietrza. dodatkowy dolot znajduje sie po przeciwleglej stronie niz jest aktualnie w obudowie... trzeba by bylo w dole obudowy wykonac otwor o srednicy okolo 60 mm i wpasowac do niego dodatkowy dolot, tak aby zaciagal powietrze z zza chlodnicy.... np. pod zderzakiem :satan: kolejna rzecz.... "rura".... Idź do sklepu gdzie sprzedają kominki.
w sklepach instalacyjnych jest tego cala masa... mam nadzieje ze Marcinie sie nie zbulwersujesz, ze wstawilem fotki Twojej obudowy... tylko zaznaczam, ze to jest to dolna czesc filtra powietrza od V6, i ma ten dodatkowy dolot powietrza ze wzgledu na to, ze taka obudowa byla stosowana w modelu ST200... wiec radze tylko sugerowac sie mozliwoscia wykonania podobnej adaptacji, niz robienie tego dokladnie w tym samym miejscu... bo z tego co patrzylem, to chyba akurat tam ciasno jest..
Przeczytaj także: MZ TS 150: wymiary dolotu filtra
Filtr Stożkowy a Instalacja LPG
Nie wiem jak z tymi modyfikacjami dolotu powietrza, ale ja do skrzynki nad przepustnicą mam podłączony gaz - II generacja (focus pipe odpada) Mechanior (gazownik) powiedział, że mój silniczek na gazie nie będzie raczej zadowolony z filtra stożkowego. Powiedział, że mam tylko zmienić kierunek zasysania powietrza aby mi nie spadał na obrotach podczas "hamowania na światłach".
Jesli chodzi o stożek, to tez słyszałem iz stożek nie jest najlepszym rozwiązaniem do gazu. Ja tam zaopatruję się w filtr panelowy K&N. Nie zapominajcie że stosując stożek mozecie poprawić moc, ale pogorszyć i to mocno moment. Problem jest taki że silnik nie lubi za dużo powietrza. Musi je też dostawać w odpowiednich "pulsacjach" co gwarantują rezonatory.
Moim zdaniem wstawiając stożek dobrze by było przeprogramować mape tak, aby silnik wiedział że ma więcej powietrza. I nie prawda że przepływka sobie to wszystko wyliczy i uzupełni. Niestety - więcej powietrza = więcej paliwa. dodatkowy dolot powietrza przyda sie komus, kto bedzie smigal na Pb.
Praktyczne Porady i Doświadczenia
Panowie zrobiłem parę fotek ale nie mam czasu tego wszystkiego poskładać do kupy. Mniej więcej wygląda to tak jak w obudowie od modelu ST, tylko rurkę dałem cieńszą z braku miejsca, poprowadziłem ją pod zderzak i tyle. Po kilku tygodniach jazdy mogę powiedzieć tyle że nie warto wystawiać rury całkiem pod zderzak bo strasznie dużo pali :zly: najlepiej schować ją za zderzakiem i wdety jest OK :banan: A co do gazu to ja mam sekwencje i wszystko jest normalnie, nic nie gaśnie itp.
Włsnie, od zimnego powietrza silniczek ładniej pracuje. ale wiecie.... dodatkowy dolot powietrza, spowoduje to, ze autko zacznie wiecej palic, bo bedzie mu lzej.... cos za cos.... silnik ma spalić mieszankę powietrzno-paliwową w określonych proporcjach, jeśli któryś z tych składników zostanie zmieniony (nie piszę specjalnie czy będzie go mniej czy więcej) to raczej silnikowi nie będzie lepiej !! a dowiecie się o tym po jakimś przebiegu np. z tego co ja się orienuje to za dużo powietrza doprowadza do wzrostu temp.
Przepływomierz i Modyfikacje Mapy
Dokładnie. Pod koniec tygodnia odbieram z ASO przepływke od ST200. Jest zdecydowanie inaczej wykalibrowana. Wczoraj z kol. Wrozkiem potestowaliśmy trochę. Spisałem sobie "mape" przepływu, tzn. jakie wartości podaje MAF dla ST200 dla konkretnych prędkości obrotowych, i porównam dzisiaj z moim. Następnym krokiem będzie modyfikacja softu. Na starej (standardowej przepływce od V6 170KM) raz dostawał za dużo, a raz za mało paliwa.
Polega na modyfikacji mapy wtryskowej. czyli dobrze przypuszczalem.... no i tez reguluje sie tym, czasy wtrysku mieszanki.... nie tylko kat.... fajna sprawa.. Każdy kto ma V6 może sie w to pobawić.
Człowiek uczy sie na błędach, jeśli robić przeróbki to tak jak Marcin nie jakieś domorosłe wynalazki. Takie jest moje zdanie. Planuje zakupic panel K&N i jeśli chodzi o dolot to koniec. bez modyfikacji mapy nie zalecam montażu stożka. Więcej powietrza = mniej benzyny. Każdy przepływomierz jest kalibrowany tak, aby dla konkretnego dolotu i konkretnej ilości powietrza podawał dawke paliwa.
nic dziwnego ze na lpg nie chcial chodzic, przeciez zmienil sie stosunek powietrza do paliwa.... czyli tez zmienil sie PWA dla danego silnika... takie rozwiazanie jakiego dopuscil sie straits to bylo celowe i swiadome obarczone wzrostem mocy.... a co za tym idzie... wiedzial jak sie do tego zabrac...
Filtry Panelowe K&N
ale fakt.... wymiana zwyklego filtra powietrza, na filtr panelowy firmy K&N nasaczany olejkami.... No widzisz a ja gdzies czytalem ze panelaki to taki pic na wode i oprocz tego ze filtr jest bardziej zywotny - nie specjalnie poprawia osiagow. Za 300 PLN to strojenia nie zrobisz. NIestety tak - szkoda tylko ze producent K&N nigdzie nie wspomina o tym ze autko trzeba pozniej zestroic. Autko jeździć będzie, ale nie wykorzysta w 100% tego co daje stożek (większy przepływ powietrza, któtszy dolot).
andrzej_men02-08-2006, 18:46A jak jest z panelowym K&N? tez jest tam potrzebne strojenie zeby otrzymać 100% wydajnosc? Spokojnie mozesz wkładać. zmienia sie to ze wzgledu na to, ze filtr jest robiony z innego materialu filtrujacego niz zwykly filtr....
Ryzyko Przegrzania Silnika
pewnie ze moze.... jest duze prawdopodobienstwo ze moze uszczelka pod glowica "puscic" a efekty sa wiadome.... dla silnika nie jest dobrze gdy jest przegrzany, badz niedogrzany... dokladnie.... robmy wszystko z glowa ! Tylko warto popatrzeć przy tym gdzie jest ten wzrostu mocy i momentu. skoro przepuszcza wiecej syfu.... jaki jest sens go montowac? skoro przeplywomierze siadaja..... to eksploatacja rosnie w gore i to sporo.... Stożek ma sens, jeżeli samochód duzej dawki powietrza.
Przepływomierz - Budowa i Działanie
no to fakt.... obudowa wyglada na ebonitowa.... bo sam platik bylby zbyt slaby i malo odporny na temperature.... mowisz ze jest ianczej wykalibrowana.... ok, zgodze sie z tym... ale przeciez w przeplywomierzu sa 2 rezystorki bardzo wysokiej dokladnosci.. nic innego... A zaglądałeś pod obudowe ? Tam jest tyle elektroniki co w telefonie komórkowym, zalanej żywicą :) Pozatym zauważ że idą 2 przewody do ECU od przepływki. Na 1 przekazuje przepływ, a na drugiej ... ??> :) Mierzyłem swoją starą i nową i nowa ewidentenie pokazuje inny przepływ powietrza dla poszczególnych RPM.
Co do "zabjania" przepływek przez stożki: żeby przepływ powietrza mógł być większy to filtr musi stawiać mniejszy opór - czyli mieć większe "pory" :) Więc i więcej syfu przelatuje - to raz. Dwa, to że filtr taki jest "mokry" - i to podobnież właśnie olej, którym filtr jest nasączany, porywany przez powietrze powoduje "zabicie" przepływki: osadza się na grzanym druciku i powoduje zmianę jego parametrów.
Czy sama zmiana filtra coś da? PCM silnika w pewnym zakresie potrafi zaadaptować się do zmiany parametrów pracy: będzie więcej powietrza, da więcej paliwa. Korekta ustali się sama i będzie pamiętana - ale wszystko będzie fajnie dopóki będzie się mieściła w dozwolonym zakresie! Poza tym: korekta dotyczy czasu wtrysku - ale czy dotyczy kąta wyprzedzenia zapłonu? Momentu rozpoczęcia wtrysku? I czy korekta obejmuje też stany "nieustalone"? Tj. czy jest brana pod uwagę przy WOT? Bo jeśli nie, to wiadomo że lepiej nie będzie...
Montaż Filtra - Krok po Kroku
Oto moje fotostory z montażu filtra stożkowego marki K&N. Numer katalogowy producenta, to 57-0572 i pasuje on do silników 2.0 bez turbiny, z roczników od 04/99 wzwyż, czyli B4204S i B4204S2. Po pierwsze, zgodnie z oryginalną instrukcją, należy odłączyć ujemną klemę akumulatora (pamiętajcie o kodzie do radia!).
Drugi etap rozpoczynamy od zmontowania podstawki pod nowy filtr powietrza, która jest w zestawie. Należy skręcić ze sobą wygiętą w kształcie litery “Z” podpórkę z półokrągłym, srebrnym wspornikiem. Teraz czas złożyć do kupy sam filtr. W tym miejscu proponuję zupełnie odłożyć na bok instrukcję producenta, bo jak dla mnie ten etap opisali zbyt ogólnikowo i nie do końca jasno.
Na końcu zaślepiamy i zabezpieczamy cienką rurkę podciśnienia (właściwie to nie wiem czemu ona służy), która była podłączona do starego pudła z filtrem. Aby nowy filtr ‘oddychał’ i spełniał jak najlepiej swoją rolę, należy dostarczyć mu spore zapasy świeżego i chłodnego powietrza. W związku z tym trzeba stworzyć specjalny dolot.
Czas na dolot ‘główny’, który robimy za pomocą rury dołączonej do zestawu. Rura jest elastyczna i rozciągliwa, więc tylko z pozoru wydaje się bardzo krótka. Wg oryginalnej instrukcji, rurę nalezy wyprowadzić pod zderzak, ale wygląda to nieestetycznie i jest podatne na uszkodzenia, np. od wysokich krawężników.
Kolejny krokiem w celu polepszenia wydajności filtra będzie montaż specjalnej przegrody oddzielającej filtr od silnika, której zadaniem jest utrzymywanie temperatury panującej wokół filtra na możliwie najniższym poziomie.
Zalety Filtra Stożkowego
Stożkowy filtr powietrza stanowi część zamienną, która może przynieść liczne korzyści. Jest to jeden z elementów charakterystycznych dla sportowych samochodów, cechujących się wyższymi osiągami niż auta seryjne. Montując filtr stożkowy, większość użytkowników chce uzyskać zwiększoną moc.
Dzięki swojej charakterystyce i specjalnej budowie filtr o stożkowym kształcie pozwala na przepływ znacznie większej ilości powietrza niż jego tradycyjne odpowiedniki. Co istotne, warto zadbać, aby powietrze zasysane przez filtr było jak najchłodniejsze. Przyczyni się to do zwiększenia mocy silnika.
Dzięki stożkowej budowie filtra powierzchnia filtracyjna jest znacznie większa niż w przypadku zastosowania seryjnego filtra panelowego. Powietrze natomiast napotyka znacznie mniejszy opór i sprawniej przepływa w głąb układu, co przekłada się na przyrost mocy. Sportowy filtr powietrza, przyczyniając się do poprawienia osiągów silnika, może także przełożyć się na nieco mniejsze spalanie.
Czyszczenie Filtra Stożkowego
Większość sportowych filtrów powietrza jest wielokrotnego użytku. Zaleca się je czyścić po przejechaniu około kilku/kilkunastu tysięcy kilometrów. Najlepiej robić to przy użyciu gotowych, przeznaczonych dla danego producenta filtra, zestawów czyszczących. Zawierają one określone środki do efektywnego rozpuszczania zanieczyszczeń i starego oleju, a także olejek, którym należy dokładnie nasączyć warstwę filtracyjną po zakończeniu procesu mycia i suszenia.
Następnie trzeba nasączyć filtr odpowiednim środkiem czyszczącym, który rozpuszcza stary olej i zanieczyszczenia. Po kilku minutach filtr spłukuje się ciepłą wodą, a jeśli widoczne są nadal odbarwienia i zanieczyszczenia, warto tę czynność powtórzyć.
Montaż Filtra Stożkowego - Ważne Aspekty
Wielu użytkowników zastanawia się, jak zamontować filtr stożkowy. Powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie albo w oddzielnej obudowie, choć oczywiście zależy to od samochodu oraz producenta elementu. Choć zamiana filtra wydaje się łatwa, warto udać się do serwisu, by zajęli się tym profesjonaliści.
Wybór Filtra - Na Co Zwrócić Uwagę
Istotnym aspektem sportowych filtrów powietrza jest ich cena. Ta zależy między innymi od renomy producenta. Zakupy filtrów najtańszych na internetowych aukcjach, tzw. chińszczyzny, to spore ryzyko trafienia na zwykły bubel.
Wady Filtra Stożkowego
- zmniejszenie żywotności silnika - filtr stożkowy gorzej radzi sobie z filtracją zanieczyszczeń, przez co mogą osadzać się one we wnętrzu jednostki napędowej, przyczyniając się tym samym do jej przedwczesnego zużycia.
- ryzyko niewłaściwego przeprowadzenia modyfikacji - jeśli montaż filtra stożkowego zostanie przeprowadzony niewłaściwie, rezultat będzie odwrotny od zamierzonego - moc silnika może ulec zmniejszeniu.
- konieczność regularnego czyszczenia filtra - systematyczna konserwacja filtra stożkowego to podstawa. Należy go czyścić co około 15-20 tysięcy kilometrów, używając w tym celu specjalnego płynu.
Podsumowanie
Montaż filtra stożkowego pozwala na obniżenie oporów powietrza oraz gwarantuje łatwiejsze jego zasysanie przez cylindry, co przekłada się na lepszą sprawność silnika. Modyfikacja ta wiąże się jednak z koniecznością doprowadzenia dodatkowego zimnego powietrza. W przeciwnym razie filtr nie spełni swojego zadania.
Podstawowym zadaniem układu dolotowego jest dostarczenie do silnika odpowiedniej ilości przefiltrowanego, czystego powietrza. Dzięki temu następuje zapłon mieszanki i wytwarza się energia mechaniczna, dzięki której samochód może się poruszać.
Im większa ilość powietrza zostanie dostarczona do układu dolotowego, tym efektywniejsze będą przemiany, jakie zachodzą w jednostce napędowej. W praktyce oznacza to nic innego jak poprawę osiągów auta. Odbywa się to jednak kosztem osiągów - filtr, stawiając opór napotkanemu powietrzu, ogranicza jego przepływ, co przekłada się na ograniczenie mocy silnika.
Alternatywy dla Filtra Stożkowego
Kierowcom, którym przede wszystkim zależy na zmniejszeniu kosztów eksploatacji, warto polecić panelowe filtry powietrza. Montuje się je w miejscu tradycyjnych papierowych, nie ma więc konieczności przerabiania czegokolwiek pod maską. Nie trzeba też stosować ewentualnych adapterów.
Interesującą opcją są też filtry powietrza panelowe sportowe. Ta grupa produktów łączy w sobie zalety filtrów stożkowych i filtrów panelowych „niesportowych”. Filtry powietrza panelowe K&N są wydajne i wytrzymałe. Można je montować w miejscu fabrycznych papierowych wkładów, mając pewność niezawodnej pracy przez dziesiątki tysięcy kilometrów.
Opinie Użytkowników
a ja wychodzę z założenia, że kupuję tanie polskie zamienniki (nawet stożki) i wymieniam co 8-10kkm co daje wydatek na filtr powietrza w granicach 60pln rocznie zamiast wydać 200 na filtr dołóż 100 i niech ci zrobią dolot a gwarancją się nie przejmuj, na przegląd założysz starą obudowę i git he he nie chcę być złą czarownicą którą później będziesz chciał spalić na stosie... i szczerze nie wróżę Ci nic złego, ale też nic dobrego ze stosowania filtrów nasączanych olejem (tym bardziej jakiegoś badziewia) nie wynika w wolnossących autach.
Sprawa wyglada tak, filtr jest nasączony olejem do którego ma się przyklejać cały syf. Po montażu można zaobserwować dodatkowy pomruk z wydechy, nawet lepszą dynamikę na wyższych obrotach... ale na tym + się kończą.Ten olejek którym jest nasączony filtr, osadza się "czujniku" przepływu masy powietrza. W momencie (przykład z życia wzięty) kiedy zacznie przekłamywać tj. będzie myślał że dostaje więcej powietrza, tym samym ma ubogą mieszankę, sam zwiększy ilość wtryskiwanego paliwa przy fałszywych danych dotyczących powietrza"Na jego trwałość wpływa między innymi jakość stosowanych filtrów powietrza" - cytat ze strony producenta.
no to git, gdzieś widziałem przepływkę do C1/107 ale jak się właśnie okazało ... (...) a prawie 60kkm na blacie a auto jest dalej na pełnym chodzie Z moich doświadczeń wynika że przy 60 kkm to silnik Toyoty jest dopiero dobrze ułożony, o ile o niego dbasz i go nie katujesz.
tags: #drugi #dolot #powietrza #do #filtra #montaż