Dlaczego po wymianie filtra powietrza Ford Focus C-Max nie odpala? Przyczyny i rozwiązania

Wymiana filtra paliwa to ważny element konserwacji pojazdu, mający na celu zapewnienie odpowiedniego przepływu czystego paliwa do silnika. Filtr paliwa zatrzymuje zanieczyszczenia, które mogłyby uszkodzić wtryskiwacze i inne elementy układu paliwowego. Mimo że wymiana filtra paliwa jest rutynową czynnością, zdarza się, że po jej wykonaniu silnik nie chce odpalić. Wiele zależy od staranności montażu filtra i jego jakości.

Najczęstsze przyczyny problemów z uruchomieniem silnika

Czemu po wymianie filtra paliwa silnik nie odpala? Przyczyny mogą być błahe, albo bardzo poważne. Czasem mogą się też pojawić usterki przypadkowe, jak np:

Zapowietrzenie układu paliwowego

Jedną z najczęstszych przyczyn problemów z uruchomieniem silnika po wymianie filtra paliwa jest zapowietrzenie układu paliwowego. W trakcie wymiany, zwłaszcza jeśli filtr jest zamontowany pionowo, do przewodów paliwowych może dostać się powietrze. Filtr paliwa w Fordzie C-MAX 1.6 TDCi umieszczony jest pod maską, do tego w pionowej pozycji. Aby temu zaradzić, konieczne jest odpowietrzenie układu paliwowego.

W samochodach z pompą paliwa umieszczoną w zbiorniku paliwa, można to zrobić, uruchamiając pompę na kilka sekund, co pozwoli na przepompowanie paliwa i usunięcie powietrza. W niektórych modelach samochodów wymagane jest ręczne pompowanie paliwa za pomocą specjalnej pompki odpowietrzającej.

Niewłaściwy montaż filtra paliwa

Kolejnym powodem problemów z rozruchem silnika, może być niewłaściwy montaż filtra paliwa. Wbrew pozorom nie jest to rzadkość. Filtr paliwa ma zazwyczaj oznaczenie kierunku przepływu paliwa (strzałkę), która musi być zgodna z kierunkiem przepływu w układzie paliwowym. Zamontowanie filtra w odwrotnym kierunku, spowoduje zablokowanie układu. Niezwykle ważne jest bowiem, aby wszystkie połączenia były szczelne. Jakikolwiek dostęp powietrza do układu, jego zasysanie i wtłaczanie w ten sposób do obiegu, niestety prowadzi do zapowietrzenia.

Przeczytaj także: Filtr powietrza: czy warto wymieniać w skuterze?

Zanieczyszczenia w układzie paliwowym

Podczas wymiany filtra paliwa do układu paliwowego mogą dostać się zanieczyszczenia, takie jak smar, opiłki, osady z baku, albo po prostu piasek z podwozia. Zanieczyszczenia w paliwie mogą zniszczyć lub uszkodzić wtryskiwacze. Aby zapobiec takim problemom, przed wymianą filtra należy dokładnie oczyścić miejsce jego montażu. Jeśli zanieczyszczenia dostaną się do układu, konieczne może być jego przepłukanie. W bardziej zaawansowanych przypadkach, zwłaszcza jeśli doszło do uszkodzenia wtryskiwaczy, może być konieczne regeneracja wtryskiwaczy (lub czyszczenie myją ultradźwiękową) lub ich wymiana.

Problemy z pompą paliwa

Problemy z pompą paliwa mogą również uniemożliwić uruchomienie silnika po wymianie filtra. Pompa paliwa odpowiada za tłoczenie paliwa z baku do silnika pod odpowiednim ciśnieniem. Diagnostyka problemów z pompą paliwa polega na pomiarze ciśnienia paliwa w układzie. Ciśnienie to powinno mieścić się w specyfikacji podanej przez producenta pojazdu. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, może to wskazywać na uszkodzenie pompy lub zablokowanie filtra paliwa. Wymiana pompy paliwa wymaga dostępu do zbiornika paliwa.

Problemy z elektroniką

W nowoczesnych samochodach, system zarządzania silnikiem (ECU) kontroluje działanie układu paliwowego. Problemy z oprogramowaniem, czujnikami lub przewodami mogą prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika. Diagnostyka problemów elektronicznych wymaga użycia specjalistycznych narzędzi diagnostycznych, które mogą odczytać kody błędów zapisane w pamięci ECU. Problemy mogą wynikać z uszkodzenia czujników (np. czujnika ciśnienia paliwa), uszkodzenia przewodów elektrycznych, lub błędów w oprogramowaniu ECU.

Dodatkowe czynniki wpływające na działanie silnika

Nieszczelność w układzie dolotowym

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.

Przeczytaj także: 1.6 HDI buczy - co sprawdzić?

Objawy nieszczelności w układzie dolotowym

  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym
  • Spadek mocy
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Problemy z uruchomieniem silnika

Sposoby sprawdzenia nieszczelności w układzie dolotowym

  1. Użycie łatwopalnego aerozolu (np. spreju do wspomagania rozruchu)
  2. Wykorzystanie dymu (np. z e-papierosa)
  3. Pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym za pomocą wakuometru

Usunięcie nieszczelności w układzie dolotowym

Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju.

Przykłady problemów zgłaszanych przez użytkowników Forda

  • Użytkownik zgłosił problem z Fordem Focus mk2 1.6 TDCi, który nagle przestał działać podczas jazdy, z objawami szarpania, gaśnięcia silnika oraz błędem "usterka układu silnika".
  • Inny użytkownik miał problem z odpaleniem samochodu po wymianie filtra paliwa, okazało się że przewód idący do kostki był przerwany od czujnika położenia wału i dodatkowo było w nim dużo wody.
  • Kolejny przykład to cofanie się paliwa do zbiornika po dłuższym postoju.

Podsumowanie

Wymiana filtra paliwa w Fordzie Focus C-Max, choć rutynowa, może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika. Kluczowe jest dokładne odpowietrzenie układu, prawidłowy montaż filtra, unikanie zanieczyszczeń oraz sprawdzenie stanu pompy paliwa i elektroniki. W przypadku trudności warto skorzystać z pomocy specjalisty.

Przeczytaj także: Silnik gazowy dławi się przy wysokich obrotach

tags: #po #wymianie #filtra #powietrza #nie #odpala

Popularne posty: