Osuszacz Powietrza w Układach Klimatyzacji Renault – Typy i Działanie
- Szczegóły
Klimatyzacja w samochodzie to obecnie standard, który znacząco podnosi komfort jazdy, zwłaszcza w upalne dni. Podstawowa funkcja klimatyzacji - schładzanie powietrza - znacząco podnosi komfort jazdy w upalne dni.
Działanie klimatyzacji w samochodach RENAULT MASTER III może być użyteczne również w mroźne i deszczowe dni. Skierowanie nawiewu na szybę czołową umożliwia jej szybkie i skuteczne odparowanie. Częstym powodem niesprawnej klimatyzacji w samochodzie RENAULT MASTER III jest nieszczelność, która prowadzi do ucieczki czynnika z układu.
Wilgoć panująca w układzie klimatyzacji sprzyja rozwojowi grzybów oraz bakterii. Dlatego pracy klimatyzacji w samochodzie RENAULT MASTER III może towarzyszyć nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewu.
Rola i Działanie Osuszacza Klimatyzacji
Osuszacz klimatyzacji to jeden z elementów, który może mieć ogromny wpływ na wydajność całego układu. W sytuacji gdy dochodzi do jego awarii, konieczne jest skontrolowanie oraz wymiana na nowy. Wysokiej jakości osuszacz do klimatyzacji pozwala uniknąć wielu poważnych usterek znacznie bardziej kosztownych elementów układu.
Jak działa osuszacz do klimatyzacji?
Nowoczesna klimatyzacja osuszacz ma zamontowany w celu wychwytywania z obiegu nawet mikroskopijnych cząsteczek wody. W przeciwnym razie dostaną się one do całego układu, co może mieć wyjątkowo negatywny wpływ na stan poszczególnych elementów. Odwadniacz klimatyzacji (to inna nazwa osuszacza) dba o minimalizowanie ryzyka wystąpienia destrukcji i rdzy na sprężarce oraz wszelkich metalowych elementach klimatyzacji.
Przeczytaj także: Jak działa osuszacz powietrza w ciężarówce Renault Premium?
Dodatkowo osuszacz ma za zadanie pochłaniać wszelkie zanieczyszczenia występujące w układzie, które przedostają się przez niewielkie otwory rozszczelniające. Chcąc uniknąć kosztownej awarii parownika lub sprężarki, zadbaj o sprawny osuszacz, który je wyłapie. Osuszacz montowany jest zazwyczaj pomiędzy parownikiem a skraplaczem. Ma walcowaty kształt, a jego budowa przypomina filtr paliwa.
We wnętrzu znaleźć można materiał pochłaniający wilgoć, którego rolą jest także separowanie zanieczyszczeń oraz przewód wlotowy. Dodatkowo na dole znajduje się strefa, w której zbierane są wszystkie drobne zanieczyszczenia wychwycone przez filtr.
Dlaczego osuszacz klimatyzacji jest tak istotny?
Osuszacz klimatyzacji, choć jest niewielkim elementem układu, pełni bardzo istotną funkcję. Jego zadaniem jest filtrowanie powietrza, zarówno z zanieczyszczeń fizycznych, jak i ewentualnej wilgoci. Wysokiej jakości osuszacze klimatyzacji dbają o bezpieczeństwo wszystkich pozostałych elementów układu. A zatem wpływają również na wydajność. Ze względu na stosunkowo niski koszt nowego osuszacza, wraz z wymianą tej części warto regularnie kontrolować jej stan.
Typy Osuszaczy Klimatyzacji Samochodowej
Jednym z ważniejszych układów w nowoczesnych pojazdach jest klimatyzacja. Osuszacz może być zarówno wyposażony we własny skraplacz, jak i zamontowany w jego bliskiej odległości. Osuszacz do klimatyzacji występuje w różnych wariantach, lecz zasada działania pozostaje taka sama. Różnice obejmują zazwyczaj konkretny kształt oraz np. wymiary.
Objawy Zużytego lub Uszkodzonego Osuszacza
Osuszacz klimatyzacji pełni istotną funkcję w pracy całego układu, dlatego tak ważne jest szybkie zdiagnozowanie jego usterki. Niemniej nie jest to proste i jednoznaczne. Jego wyciągnięcie i kontrola nie jest tak łatwa, jak w przypadku filtru powietrza. Filtrując przepływ czynnika, osuszacz klimatyzacji samochodowej może wchłonąć nawet 10 g wody. Oznacza to, że kontrolowanie jego wagi jest bezcelowe.
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu osuszacza jest zwrócenie uwagi na dwa czynniki. Przede wszystkim na nagły spadek mocy klimatyzacji lub nieprawidłową temperaturę powietrza. Gdy nie jest wystarczająco zimne lub nie zmniejsza z czasem swojej temperatury, może świadczyć to o zapchanym osuszaczu. Niemniej są to objawy także wielu innych usterek, m.in. uszkodzonej sprężarki czy nieodpowiedniego ciśnienia czynnika chłodniczego.
W procesie diagnostycznym warto najpierw wykluczyć tego typu awarie, ponieważ przy każdym otworzeniu układu osuszacz wymaga wymiany.
Kiedy Należy Wymienić Osuszacz Układu Klimatyzacji?
Osuszacz klimatyzacji uniwersalny powinien być wymieniany po każdej ingerencji w układzie klimatyzacji. W przypadku nawet drobnego rozszczelnienia do jego wnętrza dostają się zanieczyszczenia oraz wilgoć. Jeśli nabijasz system lub wymieniasz którykolwiek element, zadbaj również o nowy osuszacz.
Na Co Zwrócić Uwagę, Szukając Dobrego Osuszacza?
Wysokiej jakości osuszacz powinien przede wszystkim pasować do układu klimatyzacji w Twoim samochodzie. Zaleca się także wybieranie wariantów wyposażonych we wskaźniki zawilgocenia. Stanowi to istotną informację, gdy nie masz pewności, czy już należy go wymieniać.
Dlaczego Wymieniając Uszkodzony Osuszacz, Trzeba Wybrać Nowy?
Odwadniacz klimatyzacji podczas każdorazowo musi być wymieniany na nowy. Czasem można spotkać się ze stwierdzeniem, że świetnie sprawdzi się również używany odwadniacz. Nie jest to skuteczne rozwiązanie. Osuszacz jest wyposażony w czułe wskaźniki wilgoci, jest pakowany oraz przechowywany w specjalnych warunkach. Na każdym etapie jest starannie zabezpieczany, a już kilka minut po wyjęciu traci pierwotne właściwości.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Wszelkie zanieczyszczenia oraz wilgoć stanowią zagrożenie dla zaworu rozprężnego i pozostałych elementów klimatyzacji. Nie warto wybierać połowicznych rozwiązań, ponieważ doprowadzi to jedynie do większych awarii.
Podsumowanie i Konserwacja
Niedopilnowanie prawidłowej konserwacji układu suszenia i czyszczenia powietrza może prowadzić do poważnego ryzyka uszkodzenia elementów hamowania i zawieszenia z powodu zanieczyszczeń wody i oleju.
Klimatyzacja w samochodzie to coś tak oczywistego, że nie bardzo zastanawiamy się nad tym, jak ona działa. No chyba, że zaczyna coś się z nią dziać. Co do zasady działania klimatyzacja samochodowa niczym nie różni się od lodówek w naszych domach. Cały cykl chłodniczy zaczyna sę od sprężarki zapewniającej obieg czynnika chłodzącego w całym układzie (poprzez jego sprężenie i tym samym podniesienie temperatury). Chłodziwo pod postacią gorącego gazu trafia do skraplacza, gdzie oddaje ciepło i staje się cieczą. Ta trafia do osuszacza, którego zadaniem jest usunięcie zanieczyszczeń oraz wody ze skroplonego chłodziwa.
Kolejny przystanek to zawór rozprężający, gdzie w wyniku obniżenia ciśnienia płynnego chłodziwa obniża się jego temperatura. W takiej postaci trafia ono do parownika, gdzie zaczyna wrzeć, odbierając ciepło z otoczenia (a dokładnie ze strumienia powietrza, które później trafia do kabiny). Ze względu na dyrektywę unijną 2006/40/WE od początku 2013 roku ten pierwszy zaczął być wypierany przez drugi. Obecnie w samochodach z klimatyzacją spotykany jest już tylko czynnik R1234yf. Czynnik chłodniczy R134a jest bardziej szkodliwy dla środowiska (wyższy Współczynnik Ocieplenia Globalnego).
Osuszacz klimatyzacji to kluczowy element systemu klimatyzacji samochodowej. Jego zadaniem jest usuwanie wilgoci i zanieczyszczeń z czynnika chłodniczego, co chroni układ przed korozją i zapewnia jego efektywne działanie. Jednak, jak każdy komponent, osuszacz z czasem ulega zużyciu.
Osuszacz klimatyzacji, zwany także filtrem osuszacza, to zbiornik wypełniony materiałem higroskopijnym, który pochłania wilgoć z układu klimatyzacji. Osuszacz klimatyzacji nie posiada standardowych metod diagnostyki jak inne elementy samochodu. Jednak o jego zużyciu lub awarii może świadczyć m.in. słaba wydajność układu. Jeśli klimatyzacja chłodzi mniej efektywnie, może to być sygnał, że osuszacz nie działa prawidłowo. Innym objawem jest wzrost ciśnienia w układzie. Osuszacz pełni rolę stabilizującą ciśnienie. W przypadku jego uszkodzenia ciśnienie może wzrastać, co da się zauważyć podczas przeglądu.
Często pojawia się pytanie: „Co ile wymieniać osuszacz klimatyzacji?” Odpowiedź zależy od intensywności użytkowania i warunków, w jakich działa pojazd. Przy każdej ingerencji w układ klimatyzacji, np. Niedziałający osuszacz może prowadzić do poważnych problemów z układem klimatyzacji.
Pamiętaj, że niska wydajność klimatyzacji, korozja na obudowie osuszacza czy nieprawidłowe ciśnienie to sygnały, że może być konieczna wymiana tego komponentu.
tags: #osuszacz #powietrza #renault #typy #działanie

