Osuszacz Powietrza w Renault Premium: Działanie i Rozwiązywanie Problemów

Układy klimatyzacji i wentylacji są stosunkowo proste w budowie, ale posiadają kilka istotnych podzespołów, które pracują pod ciśnieniem i w warunkach zmieniającej się temperatury. Przez to są narażone na awarie lub usterki, które obniżą efektywność pracy całego systemu lub nawet spowodują, że klimatyzacja lub wentylacja w aucie przestanie prawidłowo działać.

Budowa i Działanie Układu Klimatyzacji

Układy klimatyzacyjne są układami zamkniętymi. Skonstruowane zostały zaledwie z kilku komponentów (m.in. kompresora, skraplacza, osuszacza) oraz przewodów (sztywnych i elastycznych) pozwalających na transport powietrza lub płynu.

Układy klimatyzacyjne podzielone są na dwie części: wysokociśnieniową, niskociśnieniową. W układach klimatyzacji krąży tzw. czynnik chłodzący - jego praca (jak sama nazwa wskazuje) polega na obniżeniu temperatury powietrza dostającego się przez układ wentylacji do kabiny samochodu.

Klimatyzacja samochodowa może dobrze funkcjonować dzięki obecności właściwego kompresora. Stanowi on pewnego rodzaju pompę odpowiedzialną za sprężanie czynnika chłodzącego w układzie do odpowiedniego ciśnienia. Następnie, gdy substancja zostanie przetransportowana, zostaje ona nie tylko mocno sprężona, ale także i rozgrzana (właśnie to ma na to wpływ poniesienie jego ciśnienia). W takim stanie czynnik chłodzący trafia do skraplacza (tzw. chłodnicy klimatyzacji). Tam, za sprawą pędu powietrza podczas jazdy i pracy wentylatora, następuje obniżenie temperatury oraz zmiana stanu skupienia z gazowego w ciekły.

Kolejny etap obiegu to osuszacz. W nim dochodzi do oddzielenia od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza. Następny etap zachodzi w zaworze rozprężającym. To właśnie w nim powietrze docierające do kabiny zostaje ochłodzone przy pomocy parownika w kanale wentylacji. Działa to analogicznie do układu ogrzewania. Z tą różnicą, że w nim nagrzewnica jest odpowiednikiem parownika. Dzięki niej do kabiny dociera powietrze ciepłe, co pozwala na przyjemną podróż w okresie zimowym.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Potencjalne Problemy i Rozwiązania

Brak chłodnego powietrza, mimo włączenia i regulacji klimatyzacji, to prawdopodobnie najpowszechniejszy objaw występujący w razie problemów z układami klimatyzacyjnymi. Równie często spotykanym objawem są m.in. zaparowane szyby i nieprzyjemny zapach.

Wszystkie ww. symptomy uszkodzenia układu klimatyzacji mają konkretne przyczyny - m.in. spadek wydajności chłodzenia powietrza zwykle spowodowany jest niedoborem czynnika chłodniczego lub małą ilością w układzie. W nowoczesnych pojazdach układy klimatyzacji mogą w takim przypadku przestać działać, wówczas pojawi się błąd na komputerze wskazujący brak możliwości uruchomienia kompresora.

To ten element również przyczynia się do pojawiających się nieprzyjemnych zapachów w kabinie - chociaż w skrajnych przypadkach powodem może być zanieczyszczony wentylator, w którym rozmnażają się grzyby i pleśń.

Wykonanie regularnego serwisu klimatyzacji pozwoli jednak reagować błyskawicznie na wszelkie objawy zużycia lub awarie. Szczelność układu zostanie zweryfikowana standardowo poprzez napełnienie go azotem do 25 barów.

Przykładowe Problemy i Rozwiązania

  • Problem: Wyciek powietrza z podstawy osuszacza.
  • Rozwiązanie: Sprawdzenie i ewentualna wymiana uszczelek lub całej podstawy osuszacza.
  • Problem: Zbyt długi czas osiągnięcia ciśnienia wyłączenia.
  • Możliwe przyczyny: Wyciek powietrza, usterka sprężarki, zablokowany przewód sprężonego powietrza, przesycony wilgocią zbiornik osuszacza, usterka osuszacza.
  • Problem: Wysoki poziom wody kondensacyjnej w przewodzie pneumatycznym.
  • Rozwiązanie: Reset osuszacza powietrza.

Diagnostyka i Naprawa Układu Osuszacza

W przypadku problemów z układem osuszacza w Renault Premium, diagnostyka jest kluczowa. Należy sprawdzić:

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

  • Ciśnienie w układach 1, 2 i 3.
  • Stan naboju osuszacza.
  • Działanie zegarów ciśnienia powietrza.
  • Szczelność układu.

Wymiana komponentów, takich jak kondensatory, może przywrócić sprawność układu. Na przykład, wymiana kondensatora 1uF/250V na 1uF/305V (MKT) może rozwiązać problem z załączaniem się sprężarki.

W niektórych przypadkach konieczna może być wymiana podstawy osuszacza, zwłaszcza gdy występuje wyciek oleju z kompresora. Należy zlokalizować źródło wycieku i podjąć odpowiednie kroki naprawcze.

Konserwacja i Dbałość o Układ Klimatyzacji

Ważne jest regularne sprawdzanie stanu technicznego układu klimatyzacji i wentylacji poprzez okresowe przeglądy. Dodatkowo (przynajmniej raz w roku) zaleca się czyszczenie układu klimatyzacyjnego.

Pamiętaj również o tym, by przynajmniej raz w roku czyścić układ klimatyzacyjny. Jeśli nie masz czasu lub umiejętności, zleć to zadanie mechanikowi lub specjaliście od detailingu.

Podsumowanie

Układ osuszacza powietrza w Renault Premium, jak każdy system klimatyzacji, wymaga regularnej konserwacji i diagnostyki. W przypadku problemów, kluczowe jest zidentyfikowanie przyczyny i podjęcie odpowiednich kroków naprawczych, takich jak wymiana uszkodzonych komponentów lub resetowanie systemu. Dzięki regularnej dbałości o układ, można zapewnić jego niezawodne działanie przez długi czas.

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

tags: #osuszacz #powietrza #renault #premium #meisce #działanie

Popularne posty: