Budowa i Wymiana Obudowy Filtra Powietrza w Wartburgu
- Szczegóły
Zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie zasysanego powietrza z kurzu, pyłu, sadzy czy drobin organicznych, zanim trafi ono do silnika. Zarówno filtr powietrza w maszynie rolniczej, jak i w urządzeniach przemysłowych pracuje w trudnych warunkach i zużywa się szybciej niż w pojazdach osobowych.
Rola Filtra Powietrza
Układ dolotowy powietrza dostarcza do silnika powietrze niezbędne do spalania. Zapewnia to dobrą moc wyjściową i niską emisję spalin. Układ dolotowy powietrza kieruje powietrze niezbędne do spalania do silnika i reguluje przepływ powietrza.
Poszczególne elementy układu dolotowego oczyszczają zasysane powietrze i doprowadzają je do silnika spalinowego. Każdy element ma swoją specjalną funkcję. W układzie dolotowym filtr powietrza jest jednym z pierwszych elementów doprowadzających powietrze do silnika.
Elementy Składowe Filtra Powietrza
Nowoczesne pojazdy często wyposażone są w skrzynkę filtra powietrza. Jest to zamknięta skrzynka wykonana z tworzywa sztucznego, w której znajduje się filtr powietrza. Skrzynka filtra powietrza ma wlot do wlotu powietrza zewnętrznego i wylot, z którego wypływa oczyszczone powietrze. W ten sposób silnik otrzymuje chłodniejsze powietrze z otoczenia zamiast ciepłego powietrza z komory silnika.
- Filtr powietrza: Filruje powietrze zasysane przez silnik. Jest to ważne, ponieważ w przeciwnym razie zasysane cząsteczki brudu mogłyby szybko spowodować uszkodzenie wnętrza silnika. Sam filtr składa się z papieru o drobnych porach, pianki lub odpowiedniej włókniny filtracyjnej.
- Rura powietrza nieoczyszczonego: Zasysa niefiltrowane powietrze i doprowadza je do filtra powietrza lub skrzynki filtra powietrza. W nowoczesnych pojazdach rura powietrza nieoczyszczonego jest często zintegrowana z przodem pojazdu, na przykład za osłoną chłodnicy. W ten sposób chłodniejsze powietrze spoza komory silnika może być bez przeszkód zasysane przez rurę powietrzną i doprowadzane do układu powietrznego.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Częstotliwość wymiany uzależniona jest od intensywności użytkowania, warunków pracy oraz rodzaju urządzenia. W przypadku filtra powietrza w ciągniku czy filtra powietrza w kombajnie przyjmuje się, że wymiana powinna następować co 200-300 motogodzin. Dla przemysłowego filtra powietrza, zwłaszcza w środowiskach o wysokim stężeniu cząstek stałych, wymiana co 1000-1500 godzin pracy jest standardem.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
W maszynach pracujących w zapylonym środowisku - jak hale przemysłowe czy pola podczas suszy - żywotność filtra powietrza ulega znacznemu skróceniu. Wilgoć, sadza i pyły powodują jego szybkie zapchanie, co wymaga częstszej kontroli. Dla porównania, w samochodach osobowych eksploatowanych w łagodnych warunkach filtr wytrzymuje znacznie dłużej - nawet do 20 tys.
Objawy Zużycia Filtra Powietrza
Objawy zużycia czy zapchania filtra nie zawsze są oczywiste. Zabrudzony filtr ogranicza dopływ powietrza, a to z kolei zaburza proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Efekt? Większe spalanie.
Pojawiające się podczas pracy silnika nietypowe odgłosy - takie jak buczenie, świsty czy metaliczne brzmienia - mogą sygnalizować, że zatkany filtr powietrza zakłóca prawidłowy przepływ powietrza.
- Wyraźny spadek mocy.
- Większe spalanie.
- Nietypowe odgłosy pracy silnika.
Z pozoru błaha sprawa może prowadzić do poważnych skutków: przegrzewanie silnika, uszkodzenie tłoków, spadek wydajności pracy i wzrost kosztów eksploatacyjnych.
Jeśli na powierzchni wkładu pojawiają się wyraźne przebarwienia, tłuste osady, pęknięcia lub inne oznaki zużycia, wymiana filtra powietrza staje się koniecznością.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Jak Sprawdzić Stan Filtra Powietrza?
Aby ocenić stan wkładu, wystarczy otworzyć obudowę filtra i go wyjąć - już sam wygląd może wiele powiedzieć o jego zużyciu. Ciemne, zabrudzone lub zatkane filtry powietrza wyraźnie wskazują, że czas na ich wymianę.
Pomocna może być też latarka - skierowanie światła na powierzchnię pozwala sprawdzić, ile promieni przechodzi przez materiał. Im mniej światła, tym gorsza przepuszczalność. Dobrym sposobem jest również porównanie zużytego filtra z nowym - różnice są zwykle bardzo widoczne.
Wymiana Filtra Powietrza - Krok po Kroku
Wymiana filtra nie jest trudna i można ją wykonać w kilku krokach:
- Otwórz skrzynkę filtra powietrza: Aby wyjąć filtr powietrza, podnieś maskę, aby uzyskać dostęp do skrzynki filtra powietrza. Aby móc wyjąć stary filtr powietrza, należy otworzyć obudowę.
- Wyjmowanie filtra powietrza: Po otwarciu obudowy filtra powietrza można go łatwo wyjąć ręcznie. Następnie należy sprawdzić, czy materiał filtra nie jest zabrudzony.
- Włóż nowy filtr: Nowy filtr powietrza jest wkładany do skrzynki filtra powietrza w miejsce starego filtra powietrza. Przedtem należy sprawdzić skrzynkę i wlot pod kątem zabrudzeń.
Czyszczenie Przepustnicy
Prawidłowe działanie przepustnicy jest ważne dla optymalnej i niezawodnej pracy silnika. Jednak przepustnica często ulega z czasem zabrudzeniu, co ma miejsce zwłaszcza w silnikach z recyrkulacją spalin. Należy wówczas wyczyścić przepustnicę.
- Zdemontuj przepustnicę: Najlepszym sposobem na wyczyszczenie przepustnicy jest uprzednie wymontowanie tego elementu. W tym celu należy zdemontować złącza na korpusie przepustnicy i poluzować połączenia śrubowe.
- Czyszczenie elementu: Przepustnica jest często zanieczyszczona uporczywymi cząsteczkami. Do czyszczenia korpusu przepustnicy można użyć specjalnego środka czyszczącego.
- Montaż przepustnicy: Po wyczyszczeniu przepustnica jest ponownie montowana i podłączana w odwrotnej kolejności.
Wymiana Chłodnicy Międzystopniowej
Chłodnica międzystopniowa chłodzi powietrze spalania za turbosprężarką. Sama chłodnica jest często chłodzona powietrzem i w tym celu jest przymocowana z przodu pojazdu. W tym przypadku intercooler jest czasami uszkodzony i musi zostać wymieniony.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
- Demontaż chłodnicy międzystopniowej: Aby móc zdemontować uszkodzoną chłodnicę międzystopniową, należy zdjąć poszycie podwozia lub zderzak i osłonę chłodnicy, w zależności od modelu pojazdu.
- Sprawdź chłodnicę międzystopniową: Po wymontowaniu chłodnicy międzystopniowej należy sprawdzić ją wzrokowo pod kątem uszkodzeń. Uszkodzenia są często łatwe do rozpoznania, a naprawa nie wchodzi w grę.
- Montaż chłodnicy powietrza: Przed zamontowaniem części zamiennej należy porównać ją ze starą chłodnicą powietrza doładowującego. Jeśli wymiary i konstrukcja są prawidłowe, chłodnicę zamienną montuje się w odwrotnej kolejności.
Podsumowanie
Regularna wymiana filtra powietrza to gwarancja nie tylko lepszej pracy maszyny, ale i spokoju ducha jej operatora. Pamiętaj, że jeden z pozoru prosty element może zadecydować o trwałości silnika, a także o efektywności całego procesu produkcyjnego lub rolniczego. Nie czekaj, aż objawy staną się problemem - działaj prewencyjnie i chroń swoje maszyny, zanim awaria Cię zaskoczy.
tags: #obudowa #filtra #powietrza #wartburg #budowa #i

