Obudowa filtra powietrza NK60: Wymiary i Funkcje w Sprężarkach Śrubowych
- Szczegóły
W sprężarkach śrubowych, takich jak Rotorcomp NK60-2, obudowa filtra powietrza pełni kluczową rolę w zapewnieniu czystego powietrza do procesu sprężania. Materiałem filtracyjnym wkładów filtrów powietrza może być włóknina bawełniana lub poliestrowa, mikroporowaty papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, często nasączony żywicą złożony w harmonijkę.
Funkcje i Znaczenie Filtra Powietrza
Filtr powietrza ma za zadanie chronić sprężarkę przed zanieczyszczeniami, które mogą prowadzić do uszkodzeń i obniżenia wydajności. Zużyty filtr może zacząć się kruszyć i przestać spełniać swoją funkcję, co grozi zanieczyszczeniem silnika lub, w przypadku zapchania filtra, zablokowaniem dopływu powietrza. Silnik w odpowiedzi zacznie działać w trybie awaryjnym, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń, m.in.
Mechanicy sugerują wymianę filtra powietrza, co 15-20 tys. km. Drugim możliwym rozwiązaniem jest wymiana po przejechaniu 10-20 tys. km., praktycy doradzają jednak przyjrzenie się kondycji filtra po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.
Problemy z Obudową Filtra Powietrza i Olejem
Użytkownik sprężarki śrubowej Rotorcomp NK60-2 zgłosił problem ze skokami ciśnienia (11-14 bar) oraz wyrzucaniem spienionego oleju do filtra ssania. Poziom oleju poniżej max.
Początkowo podejrzewano, że olej jest wyrzucany podczas sprężania i blokuje ssanie. Po wymianie filtrów (powietrza, oleju, separatora) oraz oleju, problem nadal występował. W rurce wylotowej powietrza ze sprężarki czysto - brak wody i oleju, więc powietrze czyste.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Diagnostyka i Naprawa Układu
W celu zdiagnozowania problemu, przeprowadzono następujące kroki:
- Odpięcie elektrozaworu sterującego zaworem dolotowym - sprężarka pracowała, ale nie pompowała i nie pluła olejem.
- Podpięcie elektrozaworu - sprężarka pompowała, ale manometr skakał.
- Wyłączenie sprężarki podczas pracy - usmarkała się olejem.
Odkryto, że olej wydostaje się małą dziurką, którą spuszczane jest powietrze, gdy sprężarka pracuje na biegu jałowym. Może być on z odpowietrzaniem które akurat jest zapchane i nie odpowietrza układu . Sprawdź jeszcze czy w tej dziurce cos jeszcze jest . Stosowane są takie małe zawory zwrotne do pobierania ciśnienia przy starcie sprężarki żeby mogła napompować sobie minimalne ciśnienie do zasilania zaworu dolotowego , a w drugą stronę powinien się zamykać .
Elektrozawór Sterujący Zaworem Dolotowym
Przyczyną problemów okazał się uszkodzony elektrozawór sterujący zaworem dolotowym. Po wymianie elementu sprężarka zaczęła działać prawidłowo, a temperatura oleju ustabilizowała się w zakresie 80-85 stopni.
Cena zaworka + cewka + podkładka papierowa to prawie 1000zł plus VAT plus wysyłka. Ale pani z działu części powiedziała, że to właśnie ten element jest odpowiedzialny za spuszczanie powietrza z bloku śrubowego podczas odprężania.
Ten elektrozawór odpowiada za odpowietrzenie układu .
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Dodatkowe Wskazówki i Procedury
W instrukcji sprężarki znajduje się ciekawy sposób uruchamiania, polegający na kilkukrotnym uruchamianiu i zatrzymywaniu sprężarki podczas pierwszego rozruchu. Przeczytaj uważnie punkt 7.2 pisze o rozruchu próbnym .Tak się wykonuje przy pierwszym odpalaniu sprężarki.
W przypadku długotrwałego postoju sprężarki zaleca się wlanie niewielkiej ilości oleju do dolotu, zakręcenie ręcznie (zgodnie z prawidłowym obrotem) i dopiero uruchomienie. Więc jak będzie dłuuugo stała jakaś awaryjna sprężarka to wlać troszkę oleju do dolotu, zakręcić ręcznie (zgodnie z prawidłowym obrotem) o dopiero uruchomić, tak?
| Element | Symbol | Funkcja |
|---|---|---|
| Filtr oleju | Mann Filter WD 724/6 | Oczyszczanie oleju |
| Separator oleju | Mann Filter LB 962/2 | Oddzielanie oleju od powietrza |
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
tags: #obudowa #filtra #powietrza #nk60 #wymiary

