Obudowa filtra powietrza NK60: Wymiary i Funkcje w Sprężarkach Śrubowych

W sprężarkach śrubowych, takich jak Rotorcomp NK60-2, obudowa filtra powietrza pełni kluczową rolę w zapewnieniu czystego powietrza do procesu sprężania. Materiałem filtracyjnym wkładów filtrów powietrza może być włóknina bawełniana lub poliestrowa, mikroporowaty papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, często nasączony żywicą złożony w harmonijkę.

Funkcje i Znaczenie Filtra Powietrza

Filtr powietrza ma za zadanie chronić sprężarkę przed zanieczyszczeniami, które mogą prowadzić do uszkodzeń i obniżenia wydajności. Zużyty filtr może zacząć się kruszyć i przestać spełniać swoją funkcję, co grozi zanieczyszczeniem silnika lub, w przypadku zapchania filtra, zablokowaniem dopływu powietrza. Silnik w odpowiedzi zacznie działać w trybie awaryjnym, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń, m.in.

Mechanicy sugerują wymianę filtra powietrza, co 15-20 tys. km. Drugim możliwym rozwiązaniem jest wymiana po przejechaniu 10-20 tys. km., praktycy doradzają jednak przyjrzenie się kondycji filtra po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.

Problemy z Obudową Filtra Powietrza i Olejem

Użytkownik sprężarki śrubowej Rotorcomp NK60-2 zgłosił problem ze skokami ciśnienia (11-14 bar) oraz wyrzucaniem spienionego oleju do filtra ssania. Poziom oleju poniżej max.

Początkowo podejrzewano, że olej jest wyrzucany podczas sprężania i blokuje ssanie. Po wymianie filtrów (powietrza, oleju, separatora) oraz oleju, problem nadal występował. W rurce wylotowej powietrza ze sprężarki czysto - brak wody i oleju, więc powietrze czyste.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Diagnostyka i Naprawa Układu

W celu zdiagnozowania problemu, przeprowadzono następujące kroki:

  • Odpięcie elektrozaworu sterującego zaworem dolotowym - sprężarka pracowała, ale nie pompowała i nie pluła olejem.
  • Podpięcie elektrozaworu - sprężarka pompowała, ale manometr skakał.
  • Wyłączenie sprężarki podczas pracy - usmarkała się olejem.

Odkryto, że olej wydostaje się małą dziurką, którą spuszczane jest powietrze, gdy sprężarka pracuje na biegu jałowym. Może być on z odpowietrzaniem które akurat jest zapchane i nie odpowietrza układu . Sprawdź jeszcze czy w tej dziurce cos jeszcze jest . Stosowane są takie małe zawory zwrotne do pobierania ciśnienia przy starcie sprężarki żeby mogła napompować sobie minimalne ciśnienie do zasilania zaworu dolotowego , a w drugą stronę powinien się zamykać .

Elektrozawór Sterujący Zaworem Dolotowym

Przyczyną problemów okazał się uszkodzony elektrozawór sterujący zaworem dolotowym. Po wymianie elementu sprężarka zaczęła działać prawidłowo, a temperatura oleju ustabilizowała się w zakresie 80-85 stopni.

Cena zaworka + cewka + podkładka papierowa to prawie 1000zł plus VAT plus wysyłka. Ale pani z działu części powiedziała, że to właśnie ten element jest odpowiedzialny za spuszczanie powietrza z bloku śrubowego podczas odprężania.

Ten elektrozawór odpowiada za odpowietrzenie układu .

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Dodatkowe Wskazówki i Procedury

W instrukcji sprężarki znajduje się ciekawy sposób uruchamiania, polegający na kilkukrotnym uruchamianiu i zatrzymywaniu sprężarki podczas pierwszego rozruchu. Przeczytaj uważnie punkt 7.2 pisze o rozruchu próbnym .Tak się wykonuje przy pierwszym odpalaniu sprężarki.

W przypadku długotrwałego postoju sprężarki zaleca się wlanie niewielkiej ilości oleju do dolotu, zakręcenie ręcznie (zgodnie z prawidłowym obrotem) i dopiero uruchomienie. Więc jak będzie dłuuugo stała jakaś awaryjna sprężarka to wlać troszkę oleju do dolotu, zakręcić ręcznie (zgodnie z prawidłowym obrotem) o dopiero uruchomić, tak?

Element Symbol Funkcja
Filtr oleju Mann Filter WD 724/6 Oczyszczanie oleju
Separator oleju Mann Filter LB 962/2 Oddzielanie oleju od powietrza

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

tags: #obudowa #filtra #powietrza #nk60 #wymiary

Popularne posty: