Obudowa filtra powietrza Jetta - budowa i wymiana krok po kroku
- Szczegóły
Filtr powietrza w samochodzie osobowym to element często niedoceniany, a zarazem kluczowy dla prawidłowej pracy silnika. Odpowiada za oczyszczanie powietrza dostarczanego do komory spalania, chroniąc silnik przed kurzem, pyłem, drobnymi cząstkami i owadami. Regularna wymiana filtra powietrza zapobiega obniżeniu mocy silnika, wzrostowi spalania i awariom, dlatego każdy kierowca powinien znać jego lokalizację, rodzaje filtrów oraz metody ich wymiany i konserwacji.
W tym obszernym poradniku omówimy, gdzie najczęściej znajduje się filtr powietrza, jakich narzędzi użyć do jego wymiany, jak rozróżnić dostępne na rynku rodzaje filtrów i ile kosztują w praktyce różne warianty oraz usługi serwisowe w dwudziestu największych miastach Polski.
Lokalizacja i demontaż obudowy filtra powietrza
W większości aut osobowych filtr powietrza znajduje się pod maską w komorze silnika, najczęściej w specjalnej obudowie wykonanej z plastiku. W samochodach z silnikami benzynowymi i diesla lokalizacja jest zbliżona, choć konstrukcja obudowy może się różnić. Wymiana filtra powietrza to stosunkowo prosta czynność, wymagająca minimum narzędzi. Niektóre modele wymagają dodatkowych narzędzi, takich jak klucze płaskie lub nasadki, ale rzadko jest to skomplikowane.
Budowa i rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza do samochodach osobowych to niezbędny element chroniący silnik przed zanieczyszczeniami, które mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń. Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów powietrza, które różnią się materiałem wykonania, sposobem filtracji, trwałością i przeznaczeniem:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
- Filtry papierowe plisowane: To najpopularniejszy typ filtrów stosowany seryjnie przez producentów samochodów. Skuteczność filtracji sięga około 98-99% cząstek kurzu i brudu o rozmiarze powyżej 5 mikronów. Są jednorazowego użytku, trwałość wynosi zazwyczaj 15-30 tys. km.
- Filtry syntetyczne: Wykonane z włókniny syntetycznej lub nanowłókien, które mają strukturę bardziej odporną na wilgoć i zabrudzenia. Wysoka zdolność zatrzymywania zanieczyszczeń nawet poniżej 5 mikronów, większa powierzchnia filtrująca przy zachowaniu dużej przepustowości powietrza. Trwałość jest zwykle dłuższa niż w filtrach papierowych, sięgając nawet 50 tys. km. Polecane dla kierowców jeżdżących w trudniejszych warunkach. Dłuższa żywotność, możliwość czyszczenia co zmniejsza koszty eksploatacji.
- Filtry sportowe: Filtry tego typu są projektowane z myślą o maksymalnym przepływie powietrza do silnika, co przekłada się na wzrost mocy i lepszą reakcję na gaz. Przepustowość powietrza jest znacznie większa niż w standardowych filtrach, a skuteczność zatrzymywania cząstek oscyluje wokół 90-98%.
- Filtry piankowe i bawełniane: Filtry piankowe cechują się elastyczną strukturą, która dobrze zatrzymuje większe zanieczyszczenia i wilgoć. Filtry bawełniane mają naturalną strukturę włókien bawełnianych i są najczęściej stosowane w filtrach sportowych.
Dodatkowo filtry powietrza samochodowe są produkowane w różnych kształtach. Prócz najpopularniejszych, prostokątnych egzemplarzy, w swoim aucie możesz zastosować model stożkowy bądź grzybek.
- Filtr powietrza stożek Pozwala on na zyskanie dodatkowych koni mechanicznych - w zależności od pojemności i konstrukcji silnika.
- Filtr powietrza grzybek Dzięki dostarczaniu do jednostki napędowej większej ilości powietrza, umożliwia wzrost jej mocy oraz sprzyja ograniczeniu ilości zużywanego paliwa.
Tabela porównawcza filtrów powietrza
| Rodzaj filtra | Przepustowość powietrza | Skuteczność filtracji | Trwałość typowa | Możliwość czyszczenia | Cena przykładowa (PLN) |
|---|---|---|---|---|---|
| Papierowy plisowany | Średnia | Bardzo wysoka (98-99%) | 15-30 tys. km | Nie | 30-80 |
| Syntetyczny | Wysoka | Bardzo wysoka (98-99%) | 30-50 tys. km | Tak (niektóre) | 50-150 |
Wymiana filtra powietrza - krok po kroku
W większości samochodów wymiana filtra powietrza jest bardzo prosta i nie wymaga używania narzędzi.
- Prace rozpoczynamy od zlokalizowania filtra.
- Następnie oceniamy, czy w okolicach obudowy filtra znajdują się elementy, które mogą uniemożliwić wyjęcie starego filtra.
- W trakcie otwierania obudowy filtra zwróćmy szczególną uwagę na spinki, które w niektórych modelach są osadzone dosyć luźno i mogą się wyczepiać.
- Po otwarciu obudowy filtra warto rzucić okiem na jej dolną część. Zwykle jest brudna, a na dnie zgromadziły się drobne zanieczyszczenia. Warto się ich pozbyć, choćby przy użyciu wilgotnej szmatki lub ściereczki do kokpitu.
- Zużyty filtr zastępujemy nowym, zwracając uwagę, czy na powierzchni montowanego filtra przypadkowo nie znalazły się drobne zanieczyszczenia.
- Po osadzeniu filtra w obudowie pozostaje jej zamknięcie. Jeżeli obudowa odstaje lub układa się inaczej niż przed rozpoczęciem prac, należy zweryfikować, czy jej połówki zostały dobrze przyłożone, a także czy filtr znalazł się we właściwej pozycji.
Interwały wymiany filtra powietrza
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Wymiana filtra powietrza powinna być wykonywana maksymalnie co 30 tys. km lub najrzadziej raz w roku (przy niewielkich przebiegach). Nie ma tu znaczenia, czy w aucie jest stosowany olej napędowy, czy benzyna.
Objawy zużytego filtra powietrza
Skutkiem braku regularnej wymiany będzie zapchany filtr powietrza. Jego powierzchowne objawy są natychmiast zauważalne w postaci spadku mocy auta, wyższego spalania lub nierównej pracy silnika. Warto jednak mieć na uwadze to, że równie dobrze problem może okazać się znacznie poważniejszy.
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. W skrajnych przypadkach samochód może w ogóle nie odpalić.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Samodzielna wymiana czy warsztat?
Wymiana filtra powietrza jest czynnością bardzo prostą, dlatego można też wykonać ją samodzielnie. Nie potrzeba do niej ani narzędzi, ani warsztatu. Wystarczy zdjąć wieko obudowy filtra, wyjąć stary i włożyć nowy. Należy jednak uważać, żeby nie zanieczyścić nowego filtra powietrza. Najlepiej, aby przed wyjęciem starego przyjrzeć się temu, jak był włożony.
Jeśli zdecydujesz się na wymianę filtra w warsztacie lub ASO, to za taką usługę zapłacisz od kilkudziesięciu do nieco ponad stu złotych. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt zakupu nowego filtra powietrza. Wybierając go, warto wziąć pod uwagę model pojazdu, aby zyskać pewność, że nie napotkasz problemów z kompatybilnością.
Koszty wymiany filtra powietrza
Ceny filtrów powietrza zazwyczaj nie przekraczają kilkudziesięciu złotych. Koszt uzależniony jest od rodzaju pojazdu oraz producenta. Możesz też znaleźć filtry kosztujące kilkaset złotych. Są to już wkłady renomowanych marek, przeznaczone do samochodów premium i luksusowych. W tej samej cenie można kupić także typowo sportowe filtry. Są one dokładniej wykonane i jeszcze bardziej nastawione na prawidłowy przepływ dużej ilości powietrza. Mają też za zadanie podnieść moc w samochodzie.
Dobrze dobrany filtr powietrza do samochodu osobowego oraz właściwy serwis to gwarancja sprawnej i bezproblemowej jazdy. Preferuj filtry renomowanych marek.
Zaleca się wymianę co 15-30 tys. km lub przynajmniej raz do roku.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
tags: #obudowa #filtra #powietrza #jetta #budowa #i

