Obudowa filtra powietrza Honda HR-V: Budowa i wymiana

Artykuł ten skupia się na obudowie filtra powietrza w Honda HR-V, jej budowie oraz procesie wymiany. Dodatkowo, poruszone zostaną tematy związane z klimatyzacją w samochodzie, w tym jej działanie, potencjalne problemy oraz filtry kabinowe i ich znaczenie.

Obudowa filtra powietrza Honda HR-V

W kontekście silników benzynowych, które dzięki prostszej budowie mają znacznie mniej osprzętu i są mniej wysilone, warto zwrócić uwagę na konstrukcję FIRE. Ciekawą "przypadłością" silnika Fiata jest roztapianie się obudowy filtra powietrza od spodu. Nie jest to jednak coś, czym powinniście się szczególnie przejmować.

Honda: 1.8 i-VTEC (seria R)

Do najbardziej wytrzymałych i bezobsługowych należą m.in. seria D stosowana w starszym Civicu VI czy modelu HR-V, a także seria F z Accorda VI. Jeśli chodzi o współczesne jednostki to seria R, a konkretnie motor o oznaczeniu R18A1 i A2, zasługuje na największe uznanie.

Klimatyzacja w Honda HR-V - Porady i Problemy

Jako że nadchodzą wielkie upały, przyszedł czas, aby odpalić klimę. Czasami po włączeniu klimatyzacji można odczuwać niezadowolenie z jej działania, mimo że niby coś tam chłodzi, ale słabo. Warto sprawdzić, czy klimy używa się prawidłowo, np. zamykając wszystkie szyby, ustawiając nawiew na 3 bieg i obieg wewnętrzny. Jeśli po 20 minutach w aucie nadal jest ciepło, a powinno być jak w lodówce, może to wskazywać na problem.

Klima chłodzi do ok 20 stopni. Warto się upewnić czy jak stoimy w korku nawet po kilkanascie minut to klima moze być w wtedy właczona? A co do samego uzywania klimy to jak najlepiej ją ustawić tzn na jaki bieg dmuchawe ustawic, czy właczyć obieg powietrza gdzie skierować nawiew zeby bylo najoptymalniej?

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza Honda Accord VII

Przede wszystkim zamknij nawie na szybę przednią bo to wcina dużo powietrza i ew. pasażera jak jedziesz sam . A sam kokpit na siebie:D . Sprawna klima nawet na 4 biegu powinna dawać maksymalny chłód. Ja tam nie zwracam uwagi czy jest obieg wew. czy zew. ale mam d16 przy mniejszych jednostkach być może jest szansa na zaoszczędzenie trochę mocy przy obiegu wew..

Podejrzewam, że mogła być wymieniana chłodnica klimy....znasz historię auta czy jakiegoś dzwona nie było? no to przy nabijaniu klimu olej również jest zmieniany/uzupełniany? tak mi sie wydaje i tak mówił mechanik. Moze po prostu nie była długo uzywana i czynnik z biegiem czasu wyparowal? albo po prostu była zbyt długo uzywana bez nabijania gazu i sie samoistnie skończył?

Tak, olej jest takze wymieniany, maszyna sama go wydziela z czynnika i dodaje świeżego. Czynnik z czasem zmniejsza swoją ilość w układzie. Ale nie do zera! jako ze nadchodzą wielkie upały przyszedł czas aby odpalić klime. Wczoraj właczyłem klime i jakoś nie jestem do konca zadowolony, niby coś tam chłodzi ale słabo.

Mam pytanie klima dobrze chłodzi, ale głośno chodzi, syczy, np na postoju na światłach to głośniej. Dlaczego? Może warto przeczyścić/wymienić zawór rozprężny, bo on ma wpływ m.in. napewno to kwestia układu klimy a nie wentylatora ?

Ja u siebie mam takie coś, że jak włączam klimę to czasami świszczy, tak jak by wentylator. Koło schowka i tej małej chłodniczki klimy jest taki zaworek, który nie pamiętam do czego służy :), ale on się przymyka i otwiera.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Sprawna klima nawet na 4 biegu powinna dawać maksymalny chłód. Dziś jechałem trasę to miałem długo klimę włączoną, najdłużej jak do tej pory. Dobrze chłodzi, ale głośno chodzi, syczy, np na postoju na światłach to głośniej. Dlaczego?

Warto pamiętać, że w przypadku aut z klimatyzacją odgrzybia się układ nawiewów. Chłodek jak i wilgoć są dobrym miejscem dla pleśni i grzybów. Dlatego dużo bardziej trzeba dbać o czystość nawiewów.

A ja się spytam w sprężarce klimy jest olej, a czy można samemu jakoś go wymienić i jaki wlać? Jest olej w obiegu wraz z czynnikiem chłodzącym. Niemożna go wymienić samemu.

Poco zatruwać środowisko niepotrzebnym wyciekiem z klimy. Jeżeli ściągam czynnik z układu to porównuje jego ilość rzeczywistą z ilością która powinna być ( katalog w ręku ) jeżeli różnica jest spora to tacham do samochodu butlę z azotem i pakuje 20 atmosfer. Innego sposobu na znalezienie dziurska niema i nikt raczej nie wymyśli.

Niezależnie od wersji silnikowej, czynnika powinno być między 500 a 550g - tak jest napisane w manualu. NIE WIĘCEJ!

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Czy u was też ,gdy używacie klimatyzacji, ta cieńsza rurka przy chłodnicy jest gorąca? Gaz w klimatyzacji był wymieniany dwa lata temu i po wymianie przez jakiś czas obie rurki przy chłodnicy były zimne. Mechanik który robił serwis powiedział że gorąca rurka powrotna to normalne zjawisko.

Powietrze z wnętrza samochodu przechodzi przez parownik na skutek wymuszenia jego ruchu przez dmuchawę. W tym miejscu jest schładzane i chłodniejsze już - wtłaczane do samochodu. Aby mogło nastąpić takie schłodzenie, gaz znajdujący się w parowniku musi mieć niską temperaturę.

Filtry Kabinowe - Oczyszczanie Powietrza w Honda HR-V

Filtry kabinowe oczyszczają powietrze, którym w kabinie samochodu oddychają pasażerowie i kierowca. Ich działanie jest niezwykle ważne, ponieważ zanieczyszczone powietrze wpływa znacząco na nasze zdrowie oraz na koncentrację podczas jazdy.

Dlaczego jakość powietrza w samochodzie jest ważna?

Szczególnie w okresie wiosennym, gdy kwitną pierwsze kwiaty, odnotowuje się bardzo wysokie stężenie pyłków w powietrzu. Badania wykazały, że bez zastosowania skutecznego filtra stężenie substancji lotnych i szkodliwych w kabinie pojazdu może być nawet sześć razy większe niż na zewnątrz.

Filtry kabinowe chronią więc pasażerów przed stałymi i gazowymi substancjami, które dostają się przez dmuchawę do wnętrza pojazdu i dzięki - swojej specjalnej budowie - zatrzymują je niemal w całości.

Obieg powietrza w samochodzie

Cyrkulowanie powietrza w kabinie pojazdu może odbywać się na dwa sposoby:

  • Obieg otwarty - dmuchawa zasysa powietrze z otoczenia. Kratka wentylacyjna zatrzymuje liście, owady i inne duże cząstki.
  • Obieg zamknięty - w tym trybie powietrze zasysane jest tylko z kabiny pojazdu. Tego trybu używa się głównie w korkach albo tunelach.

Filtry kabinowe Filtron - budowa zewnętrzna

Filtry kabinowe instalowane są w kanale powietrza zasysanego przez dmuchawę. Pochłaniają lotne cząstki ciał obcych. Powszechnie stosowanymi są filtry kabinowe Filtron, które od długiego czasu montuje się w pojazdach, zapewniając dopływ świeżego powietrza użytkownikom samochodów.

Filtry kabinowe - klasy skuteczności

W chwili obecnej największą chłonnością i zarazem najmniejszą podatnością na wilgoć cechują się filtry tworzone z włóknin kilkuwarstwowych. Ze względu na ilość tych warstw oraz ich budowę rozróżniamy dwie klasy filtrów:

  • Filtry kabinowe standardowe - absorbują z otaczającego powietrza głównie cząstki stałe, czyli pyłki, zarodniki, sadzę, cząstki pyłu, ścier z opon itd.
  • Filtry kabinowe węglowe - wykorzystują do oczyszczania powietrza węgiel aktywny. Oprócz cząstek stałych, filtrują także szkodliwe gazy, takie jak tlenki azotu, dwutlenek siarki, ozon i węglowodory, w 95% chroniąc przed nimi wnętrze pojazdu.

Konieczność wymiany filtrów

Każdy filtr kabinowy ma ograniczoną żywotność eksploatacyjną, ważna jest więc jego regularna wymiana. Po upływie określonego czasu filtr nie może już pochłaniać żadnych nowych cząstek i traci przydatność. Producenci pojazdów określają rok lub 15000 km przebiegu jako wartość orientacyjną okresu wymiany.

Objawy sygnalizujące potrzebę wymiany filtra:

  • zaparowane szyby mimo wysokiego stopnia pracy dmuchawy,
  • niska wydajność klimatyzacji albo dmuchawy,
  • zapach stęchlizny,
  • uczucie zmęczenia kierowcy i pasażerów,
  • zanieczyszczenie kokpitu i tapicerki.

Montowanie filtra

Filtry kabinowe są zainstalowane przeważnie w łatwo dostępnym miejscu w komorze silnika, w okolicy zbiornika płynu chłodzącego. W nowoczesnych pojazdach znajdują się też często w strefie kokpitu. Zaleca się, by wymiany dokonywał wykwalifikowany specjalista.

Uwaga: Filtrów kabinowych w samochodach osobowych nie powinno się czyścić sprężonym powietrzem ani przez opukiwanie. Wskutek takiego działania mikroskopijne cząstki zanieczyszczeń zostaną jeszcze głębiej wtłoczone w strukturę papieru filtracyjnego, może też dojść do zniszczenia warstwy węgla aktywnego.

Japońskie Marki Samochodów na Rynku

Japońskie auta są na polskim rynku znacznie mniej popularne niż niemieckie czy włoskie, ale cieszą się dobrą opinią ze względu na jakość wykonania i niezawodność. Japońskie samochody zyskały renomę dzięki solidnej konstrukcji, oszczędności paliwa i zaawansowanym technologiom.

Toyota

Toyota to japońska marka samochodowa, która jako firma motoryzacyjna zaistniała w 1937 roku z inicjatywy Kiichiro Toyody, choć to rok wcześniej powstał pierwszy samochód osobowy marki - Toyota AA. Toyota słynie z efektywnego modelu produkcyjnego, znanego jako Toyota Production System (TPS), który wprowadził wiele nowatorskich praktyk w zakresie zarządzania produkcją samochodów.

Nissan

Historia Nissana sięga początku XX wieku, w firmie Kwaishinsha. Początki Nissana związane są przede wszystkim z produkcją małych samochodów dostawczych. W ciągu lat Nissan zdobył uznanie za innowacyjne rozwiązania techniczne i stylistykę, stając się jednym z najważniejszych graczy na rynku motoryzacyjnym.

Lexus

Lexus to luksusowa marka samochodowa, będąca częścią koncernu Toyota. Jej początek sięga 1989 roku. Powstanie marki było odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na samochody premium o wyjątkowym połączeniu komfortu, wyrafinowanego designu i zaawansowanych technologii.

Mitsubishi

Dla koncernu Mitsubishi, produkcja samochodów osobowych to tylko jedna z wielu dziedzin działalności. Mimo to, właśnie ta firma wypuściła już w 1917 roku pierwszy seryjnie produkowany japoński samochód osobowy.

Mazda

Mazda jest kolejnym japońskim producentem, który w swoim rozwoju intensywnie wykorzystuje badania nad zaawansowanymi technologiami. Od kilkunastu lat w samochodach z logo tego producenta znajdziemy oznaczenia SkyActive. Mazda produkuje samochody od lat 30, międzynarodową potęgę marka zaczęła zdobywać jednak dopiero od lat 60.

Subaru

Subaru to marka słynąca z napędu na wszystkie koła i silników boxer. Historia firmy sięga 1918 roku, natomiast marka samochodowa Subaru powstała już po II wojnie światowej, w 1953 roku.

Honda

Honda to marka, która zachwyca swoich klientów niezawodnością i doskonałym, momentami nieco futurystycznym designem. Jej geneza sięga okresu z przed II wojny światowej, natomiast przedsiębiorstwo Honda zostało założone w 1948 roku i na początku produkowało wyłącznie motocykle.

Suzuki

Suzuki zostało założone w 1909 roku i jest jednym z czołowych japońskich producentów samochodów i motocykli. Pojazdy tej marki spełniają różnorodne potrzeby klientów, oferując jednocześnie atrakcyjne ceny i ekonomiczne rozwiązania.

Acura

Acura jest japońskim producentem samochodów, którego historia sięga lat 80. XX wieku. Od samego początku istnienia była marką luksusową pod szyldem koncernu Honda.

Daihatsu

Daihatsu, japońska marka samochodów, która została założona 1907 roku. Początkowo firma zajmowała się produkcją silników. Daihatsu, które obecnie należy do koncernu Toyota pełni rolę marki specjalizującej się w produkcji małych i kompaktowych samochodów.

Infiniti

Infiniti jest marką luksusowych samochodów powstałą w 1989 roku jako odpowiedź Nissana na konkurencję ze strony Acury i Lexusa. Pomysł na stworzenie marki narodził się w 1985 roku, a nazwę Infiniti wybrano w 1987 roku.

Isuzu

Isuzu to jedna z najstarszych japońskich marek samochodowych. Isuzu zajmuje się produkcją samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów i samochodów terenowych.

Materiały Filtracyjne i Wymiana Filtra Powietrza

Materiałem filtracyjnym wkładów filtrów powietrza może być: włóknina bawełniana lub poliestrowa, mikroporowaty papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, często nasączony żywicą złożony w harmonijkę.

Zużyty filtr może zacząć się kruszyć i przestać spełniać swoją funkcję, co grozi zanieczyszczeniem silnika lub, w przypadku zapchania filtra, zablokowaniem dopływu powietrza. Silnik w odpowiedzi zacznie działać w trybie awaryjnym, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń, m.in.

Mechanicy sugerują wymianę filtra powietrza, co 15-20 tys. km. Drugim możliwym rozwiązaniem jest wymiana po przejechaniu 10-20 tys. km., praktycy doradzają jednak przyjrzenie się kondycji filtra po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.

tags: #obudowa #filtra #powietrza #honda #hrv #budowa

Popularne posty: