Obudowa filtra powietrza Honda Civic - budowa i wymiana
- Szczegóły
Wymiana filtrów jest bardzo ważna w eksploatacji każdego auta. Ze względu na nieduży koszt zakupu proponujemy wymieniać filtr kabinowy co roku.
Filtr kabinowy w Honda Civic
Filtr kabinowy, zwany również przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostarczanego do wnętrza pojazdu, zapewniając komfort i zdrowie kierowcy oraz pasażerów. W przypadku Honda Civic VII, regularna wymiana filtra kabinowego jest kluczowa dla utrzymania optymalnej jakości powietrza w kabinie.
Rola i znaczenie filtra kabinowego
Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. W ten sposób filtr kabinowy chroni pasażerów przed pyłami, brudem, pyłkami roślin, a także przed nieprzyjemnymi zapachami. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon.
Filtry kabinowe usuwają zanieczyszczenia, takie jak pył, kurz, pleśnie, pyłki i inne drobne cząsteczki, które mogą wpłynąć na jakość powietrza w kabinie samochodu. Filtr kabinowy jest zazwyczaj umieszczony w systemie wentylacji samochodu i chroni przed zanieczyszczeniami, które przenikają do kabiny z zewnątrz.
W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Kiedy należy wymienić filtr kabinowy?
Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.
W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie.
Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.
Zalecana częstotliwość wymiany filtrów kabinowych zależy od wielu czynników, takich jak warunki eksploatacji samochodu, poziom zanieczyszczenia powietrza w danej okolicy i częstotliwość użytkowania pojazdu. Zazwyczaj producenci samochodów zalecają wymianę filtrów kabinowych co 15-20 tys. km lub co 2 lata. W trudnych warunkach (duże zanieczyszczenie, jazda po piaszczystych drogach) warto skrócić ten okres do 10-12 tys. To jednak nie wszystko. Jeśli odczuwamy nieprzyjemny zapach wewnątrz pojazdu, może to być znak, że filtr kabinowy jest zanieczyszczony i wymaga wymiany.
Filtr kabinowy z węglem aktywnym - lepszy wybór?
Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Wymiana filtra kabinowego - krok po kroku
Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany.
Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak wymienić samodzielnie filtr kabinowy w samochodzie. Najpierw jednak trzeba przygotować takie narzędzia jak śrubokręt czy klucze nasadowe.
- Wyjmij stary filtr z obudowy.
- Wymień filtr kabinowy - umieść nowy filtr kabinowy w obudowie w tym samym kierunku, w którym znajdował się stary filtr.
- Sprawdź funkcjonalność nowego filtra kabinowego, uruchamiając wentylator i regulując jego prędkość.
Filtr kabinowy zlokalizowany jest zazwyczaj w okolicy schowka od strony pasażera (przeważnie samochody japońskie). Natomiast w wielu europejskich autach filtra kabinowego należy szukać w podszybiu od strony pasażera. Wtedy należy unieść pokrywę silnika i zdemontować maskownicę wlotu powietrza. Właśnie pod nią powinien być filtr.
Czy wymieniać filtr w samochodzie bez klimatyzacji?
Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana.
Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
Wymiana filtra paliwa
Koszt zakupu to ok. 40zł. Wymiany dokonujemy, co 40 000km jednak nie rzadziej, niż co 2 lata.
- Odłączamy klemę minusową na akumulatorze i przystępujemy do wymiany.
- Podkładamy pod filtr puste naczynie.
- Wykręcamy górną śrubę i odłączamy przewód paliwa.
- Następnie odkręcamy dolną śrubę i opaskę mocującą.
- Wyjmujemy filtr i wkładamy nowy.
- Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.
W przypadku silnika gaźnikowego musimy unieść tył auta i zacisnąć przewody paliwowy za pomocą zacisków. Odkręcamy i zsuwamy opaski. Zdejmujemy elastyczne przewody paliwa i wyjmujemy filtr z wspornika. Wystarczy tylko wcisnąć zaczep mocujący. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.
Wymiana filtra powietrza
Koszt zakupu ok. 40zł. Na rynku jest duży wybór sportowych wkładek. Zazwyczaj są one wielokrotnego użytku - wymagają okresowego czyszczenia.
Silnik 1.4 i 1.5 114km od X 1995
- Otwieramy cztery klamry mocujące obudowę filtru powietrza.
- Podnosimy pokrywę na całym obwodzie i wyjmujemy zużytą wkładkę.
- Czyścimy dokładnie wnętrze obudowy i instalujemy nowy filtr.
- Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Silnik 1.6 i 1.5 115km od X 1995
- Otwieramy dwie klamry mocujące obudowę filtru powietrza.
- Podnosimy pokrywę na całym obwodzie i wyjmujemy zużytą wkładkę.
- Czyścimy dokładnie wnętrze obudowy i instalujemy nowy filtr.
- Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Silnik 1.3 i 1.4 90km od X 1987 do IX 1995
- Otwieramy w górę cztery klamry mocujące z drutu i odchylamy je od pokrywy filtru.
- Wykręcamy nakrętkę skrzydełkową i zdejmujemy pokrywę filtru.
- Wyjmujemy stary wkład i czyścimy powierzchnię wilgotną szmatką.
- Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Silniki 1.5 i 1.6 od X 1987 do IX 1995
- Wykręcamy cztery śrubki i unosimy pokrywę filtru.
- Odchylamy w górę i wyjmujemy stary wkład.
Filtry powietrza K&N
Odkryj moc czystego powietrza dzięki filtrom K&N FILTERS! Filtry powietrza K&N to gwarancja wydajności i ochrony dla Twojego silnika. Dzięki zaawansowanej technologii i trwałym materiałom zapewniają one doskonałą filtrację i przepływ powietrza. Nie tylko poprawiają wydajność silnika, ale także pomagają w oszczędności paliwa i przedłużają jego żywotność. Skorzystaj z naszej szerokiej gamy filtrów, dostosowanych do różnych modeli pojazdów. Oficjalny dystrybutor daje gwarancje jakości i oryginalności produktów K&N, wybierz sprawdzony sklep.
- Zwiększona trwałość - zaprojektowane jako filtry do wielokrotnego użytku. W przeciwieństwie do tradycyjnych filtrów papierowych można je czyścić i ponownie stosować, co w dłuższej perspektywie pozwoli zaoszczędzić pieniądze.
- Zaprojektowane z myślą o wydajności - innowacyjna konstrukcja z wielowarstwowym, nasączonym olejkiem, bawełnianym materiałem, który zapewnia lepszą filtrację i przepływ powietrza niż tradycyjne filtry papierowe.
- Łatwa instalacja - zaprojektowane tak, aby pasowały do fabrycznej skrzynki powietrza, można je zainstalować w mniej niż pięć minut bez dodatkowych modyfikacji.
- Ochrona silnika - dzięki lepszemu przepływowi powietrza i skuteczniejszej filtracji, pomagają przedłużyć żywotność silnika.
- Sprawdzone w każdych warunkach - szeroko stosowane w różnych pojazdach, od samochodów wyścigowych NASCAR i dragsterów po miejskie do codziennego poruszania się pojazdy miejskie, potwierdzając ich wszechstronność i skuteczność.
Panelowe filtry powietrza K&N są filtrami „mokrymi”. Filtry mokre K&N wykorzystują specjalny olejek, który pomaga w przyciąganiu i zatrzymywaniu najdrobniejszych zanieczyszczeń powietrza, zanim dotrą one do silnika. Szczyt inżynierii w dziedzinie ochrony silnika i wydajności. Zaprojektowany z myślą o wysokich osiągach, składa się z wielowarstwowej, specjalnie nasączonej specjalnym olejkiem, gazy bawełnianej, która jest umieszczona między dwoma arkuszami aluminiowej siatki, ta innowacyjna konstrukcja zapewnia doskonałą filtrację.
Filtry powietrza K&N są zoptymalizowane pod kątem maksymalnego przepływu powietrza, przekłada się to na wyższą wydajność silnika. Ich innowacyjna konstrukcja umożliwia niemal nieograniczony przepływ powietrza, co sprzyja lepszej reakcji na gaz i zwiększonej mocy pojazdu.
Zamiast wymieniać filtr, wystarczy go regularnie czyścić, co pozwala na długotrwałe użytkowanie i oszczędność kosztów. Dzięki temu filtr K&N może służyć przez wiele lat, zapewniając czyste powietrze dla silnika i lepszą wydajność pojazdu. Przyczynia się to do ochrony środowiska poprzez możliwość serwisowania.
Zaprojektowany jako łatwy do zamontowania zamiennik tradycyjnego, papierowego filtra powietrza montowanego w Twoim samochodzie. Dzięki temu wymiana filtra na filtr K&N jest szybka i prosta, nie wymaga żadnych dodatkowych modyfikacji ani specjalistycznego narzędzia. Wystarczy wyjęcie starego filtra i zamontowanie nowego filtra K&N w jego miejsce, aby cieszyć się korzyściami zwiększonego przepływu powietrza i dłuższej żywotności silnika.
Teraz, przy każdym zakupie filtra K&N, otrzymasz dwie ekskluzywne naklejki zupełnie za darmo! Jedna naklejka z kultowym logo K&N doda Twojemu pojazdowi wyjątkowego stylu, a druga naklejka, zawierająca informację „Nie wyrzucaj filtra wielorazowego użytku”, jest idealna do montażu na obudowie filtra powietrza. Dzięki temu serwis będzie wiedział, że filtr jest wielokrotnego użytku, co pomoże uniknąć nieporozumień podczas konserwacji.
Ten oryginalny czerwony olej odgrywa kluczową rolę w procesie filtracji, jego lepka konsystencja pomaga efektywnie zatrzymać brud i zanieczyszczenia. Dzięki niemu cząsteczki brudu są skutecznie zatrzymywane w filtrze, nieprzedostając się do silnika, co przyczynia się do utrzymania czystości i wydajności silnika przez dłuższy czas.
tags: #obudowa #filtra #powietrza #honda #civic #budowa

