Samodzielna wymiana filtra powietrza w Volkswagen Golf VI i VII – poradnik krok po kroku

Volkswagen Golf VI i VII to auta, które łączą w sobie komfort użytkowania z przystępną obsługą. Jednym z najprostszych w serwisowaniu elementów jest filtr powietrza, którego stan ma kluczowy wpływ na pracę silnika. Jego regularna wymiana to czysty zysk dla każdego kierowcy. W tym poradniku, krok po kroku, pokażemy Ci, jak samodzielnie wymienić filtr powietrza w VW Golfie VI i VII, ile zaoszczędzisz i na co zwrócić szczególną uwagę.

Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?

Filtr powietrza w samochodzie działa jak płuco silnika. Jego podstawową funkcją jest zatrzymywanie szkodliwych zanieczyszczeń - pyłu, piasku, pyłków i sadzy - zanim powietrze trafi do komory spalania. W silniku wysokoprężnym, takim jak popularny 1.6 TDI, czyste powietrze jest również niezbędne dla precyzyjnej pracy turbosprężarki.

Jak wyjaśnia mechanik z wieloletnim doświadczeniem, Tomasz Nowak: „W przypadku nowoczesnych jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa, brudny filtr nie zawsze objawia się gorszym przyspieszeniem, jak w starych autach. Konsekwencje jazdy z zapchanym filtrem są zatem bezpośrednio odczuwalne w portfelu. Oprócz wyższego spalania, który może wzrosnąć nawet o 1-1,5 litra na 100 km, dochodzi do spadku mocy, szczególnie odczuwalnego na autostradzie lub podczas wyprzedzania. W dłuższej perspektywie, stały niedobór powietrza prowadzi do niepełnego spalania mieszanki, co powoduje szybsze zużycie katalizatora i filtrów DPF.

W Volkswagenie Golf VII filtr powietrza pełni znacznie bardziej strategiczną funkcję niż w starszych generacjach. Jego zadaniem jest dostarczenie do silnika absolutnie czystego powietrza, wolnego od pyłów, cząstek stałych i innych zanieczyszczeń. Wysokociśnieniowe pompy wtryskowe, precyzyjne turbosprężarki i zaawansowane systemy recyrkulacji spalin (EGR) są niezwykle wrażliwe na jakiekolwiek zanieczyszczenia. Jak tłumaczy inżynier mechanik, specjalizujący się w silnikach Volkswagena, Krzysztof Woźniak: „W jednostce TSI lub TDI, nawet mikroskopijne cząstki pyłu, które ominą filtr, działają jak papier ścierny na łopatki turbiny, cylindry i pierścienie tłokowe. W dłuższej perspektywie prowadzi to do spadku kompresji, zużycia turbosprężarki i problemów z układem EGR”.

Kiedy wymienić filtr powietrza?

Producent zaleca wymianę filtra powietrza w Volkswagen Golf VI co około 60 000 kilometrów lub co 4 lata. Jednakże, polskie realia - zakurzone drogi, prace drogowe i sezon grzewczy - sprawiają, że eksperci zalecają skrócenie tego interwału. Oprócz licznika, kieruj się objawami.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Volkswagen rekomenduje wymianę filtra powietrza w Golfie VII nawet co 60 000 kilometrów lub co 4 lata w ramach tzw. „LongLife Service”. Jednakże, w oparciu o obserwacje polskich warsztatów, te interwały są często zbyt optymistyczne. Najprostszą metodą weryfikacji jest fizyczne sprawdzenie filtra.

Objawy zużytego filtra powietrza w VW Golfie VII mogą być bardziej subtelne niż w starszych autach, ale są równie kosztowne. Podstawowym symptomem jest systematyczny wzrost średniego spalania paliwa, gdyż sterownik silnika, wykrywając ograniczony przepływ powietrza, bogaci mieszankę paliwową, aby utrzymać wymaganą moc. Kolejnym znakiem jest utrata elastyczności silnika, szczególnie w zakresie średnich obrotów, gdzie jednostka napędowa wydaje się 'oślizgła’ i niechętna do dynamicznego przyspieszania. W skrajnych przypadkach może dojść do zapalenia się kontrolki check engine z błędami dotyczącymi zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszanki.

Analiza kosztów wymiany filtra powietrza: samodzielnie vs. warsztat

Kluczem do udanej i taniej wymiany jest odpowiednie przygotowanie. Wymiana filtra powietrza to jedna z usług, w której oszczędność z tytułu samodzielnego wykonania jest bardzo wyraźna.

Jak widać, koszt wymiany filtra powietrza w warsztacie jest nawet 3-4 razy wyższy niż samodzielny zakup dobrej jakości zamiennika. Cena usługi zależy od prestiżu warsztatu i lokalizacji.

Wymiana filtra powietrza to zabieg, w którym różnica w cenie między samodzielnym a warsztatowym wykonaniem jest wyjątkowo wyraźna. Jak wynika z powyższych danych, koszt wymiany filtra powietrza w warsztacie jest przynajmniej dwukrotnie wyższy niż zakup dobrej jakości zamiennika i samodzielny montaż. Należy przy tym pamiętać, że w autoryzowanych stacjach dealerskich (ASO) cena samej usługi może być nawet o 50-100% wyższa niż w niezależnych, ale renomowanych warsztatach.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Jaki filtr wybrać?

Wybór filtra jest prosty. Dla standardowej eksploatacji wystarczy wysokiej jakości zamiennik od uznanego producenta, takiego jak Mann, Bosch, Mahle czy Knecht. Filtry te spełniają wszystkie normy jakościowe i są identyczne pod względem skuteczności z oryginałem, przy znacznie niższej cenie.

Dla tego modelu dostępne są standardowe filtry papierowe oraz filtry z warstwą węgla aktywnego, które polecane są szczególnie dla użytkowników jeżdżących głównie w aglomeracjach miejskich, ponieważ neutralizują one nieprzyjemne zapachy i część szkodliwych gazów. Należy bezwzględnie unikać filtrów nieznanych marek, oferowanych w podejrzanie niskich cenach.

Wymiana filtra powietrza w Golfie VI - krok po kroku

Proces jest niezwykle prosty i zajmuje około 10 minut.

  1. Otwórz maskę samochodu.
  2. Obudowa filtra powietrza w Golfie VI to duża, czarna, plastikowa skrzynka znajdująca się w prawej-górnej części komory silnika. Łączy się z nią duży, giętki przewód powietrzny.
  3. W modelu Golf VI obudowa jest najczęściej zamknięta na 4-6 klipsów, które można otworzyć gołymi rękami. Pociągnij je do góry, aby zwolnić zaciąg.
  4. Po odczepieniu klipsów, unieś delikatnie górną pokrywę obudowy. Możesz ją odchylić lub całkowicie zdjąć. Uważaj, aby nie szarpnąć i nie uszkodzić przewodu czujnika masy powietrza (MAF), jeśli jest do niej podpięty.
  5. Teraz zobaczysz stary filtr. Po prostu chwyć go i wyciągnij.
  6. To doskonały moment, aby odkurzyć lub przetrzeć wilgotną szmatką wnętrze obudowy. Usuń wszystkie nagromadzone liście i owady.
  7. Weź nowy filtr i upewnij się, że jego kształt i wymiary są identyczne ze starym. Umieść go w czystej, dolnej części obudowy. Zwróć uwagę na uszczelkę - musi ona szczelnie przylegać na całym obwodzie. Sprawdź, czy filtr „siedzi” równo i nie jest wykrzywiony.
  8. Następnie zamknij pokrywę obudowy i zaciśnij wszystkie klipsy. Upewnij się, że obudowa jest szczelnie zamknięta, a klipsy są w tej samej pozycji.

Wymiana filtra powietrza w Golfie VII - krok po kroku

Proces wymiany w siódmej generacji Golfa jest niezwykle intuicyjny i zaprojektowany z myślą o łatwym serwisie.

  1. Otwórz maskę Golfa VII.
  2. Obudowa filtra powietrza w Golfie VII to wyjątkowo duża, czarna, prostokątna skrzynka zlokalizowana w tylnej, prawej części komory silnika. W przeciwieństwie do starszych modeli, jest ona zamknięta wyłącznie za pomocą specjalnych, plastikowych klipsów (około 4-6 sztuk), które nie wymagają żadnych narzędzi. Aby je otworzyć, po prostu pociągnij ich górną część do góry. Klipsy są odporne na uszkodzenia, więc nie musisz obawiać się zastosowania niewielkiej siły.
  3. Po zwolnieniu wszystkich zapięć, unieś górną pokrywę obudowy.
  4. Po odchyleniu pokrywy, zobaczysz filtr powietrza leżący w dolnej części obudowy. Chwyć go oburącz i wyciągnij prosto do góry.
  5. To idealny moment, aby dokładnie oczyścić wnętrze obudowy. Użyj odkurzacza z końcówką do szczelin, aby usunąć wszelki nagromadzony piasek, liście i inne zanieczyszczenia. Następnie przetrzyj wilgotną, ale nie mokrą, szmatką uszczelki oraz krawędzie, na których spoczywała pokrywa. Dzięki temu zapewnisz idealną szczelność po zamknięciu.
  6. Weź nowy filtr i porównaj go ze starym, aby upewnić się co do zgodności. Delikatnie opuść go na swoje miejsce w dolnej części obudowy. Zwróć baczną uwagę na poprawne ułożenie. Na krawędzi filtra znajduje się miękka uszczelka, która musi dokładnie i równomiernie przylegać do gniazda w obudowie. Żadna jej część nie może być wywinięta lub wciśnięta.
  7. Gdy filtr jest prawidłowo osadzony, delikatnie dociśnij pokrywę obudowy i zaciśnij wszystkie klipsy, słysząc charakterystyczne kliknięcia. Przejdź dookoła obudowy i sprawdź ręką, czy każdy klips jest w pozycji zamkniętej.

Czego unikać podczas wymiany filtra?

Nawet w tak prostej czynności można popełnić kosztowne błędy. Najpoważniejszym z nich jest próba czyszczenia filtra papierowego strumieniem sprężonego powietrza. Ciśnienie uszkadza strukturę papieru, tworząc mikropęknięcia, przez które piasek dostaje się prosto do silnika. Po drugie, niedokładne osadzenie filtra lub niezaciśnięcie klipsów prowadzi do nieszczelności, co skutkuje zasysaniem brudnego powietrza i może zaburzać odczyty czujnika MAF.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

Pomimo prostoty czynności, warto zachować czujność, aby uniknąć problemów. Najpoważniejszym błędem jest próba regeneracji filtra papierowego poprzez strumień sprężonego powietrza. Ciśnienie deformuje i rozrywa mikrowłókna papieru, tworząc kanały, którymi zanieczyszczenia bezpośrednio trafią do silnika, powodując jego postępujące, wewnętrzne zużycie.

Co zrobić, gdy pojawią się problemy?

Jeśli po wymianie silnik nadal pracuje nierówno, a kontrolka „check engine” się zapaliła, być może podczas otwierania obudowy przypadkowo uszkodziłeś lub zabrudziłeś czujnik masy powietrza. W takiej sytuacji konieczna jest wizyta w warsztacie w celu diagnostyki.

Kolejnym problemem jest niezapewnienie pełnej szczelności obudowy z powodu niedomkniętego klipsa lub nieprawidłowo ułożonej uszczelki filtra.

Ostatnia, kluczowa rada: Jeśli po wymianie silnik pracuje nierówno, a na desce rozdzielczej pali się kontrolka awarii, niezwłocznie zgłoś się do diagnosty. Podczas manipulacji przy obudowie mógł zostać przypadkowo uszkodzony lub zabrudzony czujnik masy powietrza (MAF), którego wymaga kalibracji lub wymiany przez specjalistę.

Sportowe filtry powietrza - alternatywa dla standardowych rozwiązań

Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych.

Filtry panelowe Ramair wykonane są z gąbki Ramair Aeriform o podwójnym rdzeniu oraz obudowy ze stali nierdzewnej, gwarantując maksymalną wytrzymałość wymaganą w sportach motorowych. Gumowo-polimerowe obramowanie zapewnia doskonałą czystość i gładkie wykończenie gwarantując długą żywotność produktu. Filtry te są bezpośrednim zamiennikiem fabrycznego filtra powietrza w Twoim samochodzie, dzięki czemu są łatwe w montażu i konserwacji.

Zalety sportowych filtrów powietrza:

  • Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego (FigerSPEC).
  • Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem (FigerSPEC). Gąbka Ramair z podwójnym rdzeniem jest unikalnym produktem na rynku. Została zaprojektowana tak, aby zapewnić maksymalną filtrację pyłu zachowując przy tym optymalną wydajność.
  • Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu (FigerSPEC).
  • Łatwy montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek (FigerSPEC).

Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.

tags: #obudowa #filtra #powietrza #golf #6 #montaż

Popularne posty: